Het remsysteem van een auto bestaat uit verschillende onderdelen: remklauwen, remschijven en remblokken. In de remklauwen vinden we ook de remcilinder. Wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, komt er druk te staan op de cilinder. Daardoor wordt de remklauw in beweging gezet.
Het resultaat: de remblokken drukken tegen de remschijven aan. Dit zorgt voor het vertragen van de auto. De remblokken zitten aan beide kanten van de remschijf gemonteerd. Je hebt verschillende soorten remklauwen. De meeste auto’s beschikken over zwevende remklauwen. Een zwevende remklauw beschikt over één zuiger.
Zwevende remklauwen
De remblokken aan de buitenkant van de schijf, worden door de zuiger tegen de schijf gedrukt. Tegelijkertijd wordt de remklauw aangetrokken, zodat ook de remblokken aan de andere kant tegen de remschijf wordt getrokken. Het nadeel van dit systeem is dat de remblokken aan beide kanten ongelijk slijten, omdat de druk waarmee ze worden geactiveerd verschilt. Er zijn ook auto’s met vaste remklauwen.
Vaste remklauwen
Deze remklauw beschikt over twee zuigers. Aan beide kanten van de remschijf één. Deze remklauw beweegt dus niet mee. Bij het remmen drukken de zuigers tegelijkertijd de blokken tegen de remschijven aan. Het voordeel van dit systeem is dat de druk op de remblokken aan beide kanten gelijk is.
Dit zorgt voor een gelijkmatige slijtage. Remblokken en remschijven zijn onderhevig aan slijtage en moeten daarom met enige regelmaat vervangen worden. Hoe snel dat nodig is, hangt af van de rijstijl en het aantal gereden kilometers. Bij een remklauw is dat anders. Die is niet onderhevig aan slijtage en heeft meestal een langer leven dan de auto zelf.
Defecte remklauw
Maar het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een remklauw toch kapot gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld als gevolg van een ernstig ongeluk. Maar dat is niet de enige oorzaak. In sommige gevallen zit er een fabricagefout in de remklauw of is de remcilinder lek.
Bij hele oude auto’s kunnen de remklauwen defect raken door de ophoping van roest. Aangezien de remklauw een belangrijk onderdeel is, moet deze regelmatig geïnspecteerd worden. Zelfs een klein scheurtje is al reden om de remklauw te vervangen.
Je moet er niet aan denken dat je ineens zonder werkende remmen zit. Gelukkig is het vervangen van een remklauw een relatief eenvoudige klus. Natuurlijk is het wel aan te raden om dat te laten doen door een ervaringsdeskundige.
De remklauw controleren
Het is aan te raden om de staat van de remklauwen elke maand te controleren. Bij stevig remmen mogen er geen vreemde geluiden hoorbaar zijn. Heb je het idee dat de auto minder goed werkt of trekt de auto naar één kant? Laat het remsysteem dan zo snel mogelijk controleren. Het remsysteem moet in ieder geval elke 20.000 kilometer gecontroleerd worden. Op deze manier houd je je auto veilig.
Mogelijke storingen
Er zijn verschillende redenen waarom een remklauw niet naar behoren werkt. Dit zijn enkele voorbeelden:
- Mechanische schade aan het onderdeel;
- Vastlopen van componenten in de remklauw;
- Slijtage componenten;
- Vervorming remklauw;
- Remblok corrosie;
- Remklauw verankering verplaatsing;
- Zuiger slijtage.
Zo merk je de storing op
Als leek is het moeilijk om een remsysteem te controleren. Toch zijn er een aantal signalen die op een storing kunnen wijzen:
- Vreemde geluiden bij het intrappen van het rempedaal
- Trillingen in het rempedaal bij het intrappen
- De auto begint snel te slippen
- Een bonkend geluid tijdens het rijden
- De auto reageert traag op de bediening van het rempedaal
- Het rempedaal moet verder ingetrapt worden om de auto te laten remmen
Mogelijke oorzaken van de storing
Waarom het remsysteem niet werkt, kan verschillende oorzaken hebben. Dit zijn een aantal voorbeelden:
- Lucht in het remsysteem
- Ophoping van vuil en stof
- Grote schommelingen in de temperatuur van het remsysteem
- Remklauwen van lage kwaliteit
- Veel kilometers op versleten wegdek
- Onjuiste bevestiging van de remklauw
- Een sportieve rijstijl
- Slecht onderhoud van het remsysteem
Repareren of vervangen van de remklauw
Wanneer er problemen optreden, is het raadzaam om te achterhalen wat het probleem is. In sommige gevallen kan de remklauw gerepareerd worden. In de meeste gevallen is het beter om de remklauw te vervangen. Zoals gezegd is dit een vrij eenvoudige klus. Vervangen is voor de meeste auto’s dan ook geen kostbare ingreep.
Ga niet zelf proberen om de remklauw te vervangen. De kans is groot dat je een van de onderdelen verkeerd monteert. Het resultaat is dat de remmen van de auto mogelijk niet goed werken, met alle gevolgen van dien.
Bronnen van informatie o.a.:
https://www.besteonderdelen.nl/onderdelen/remklauw.html
https://www.tuning-gids.nl/remklauw-reviseren.htm