In februari 2019 hebben 400 klanten, allen klein zakelijke leaserijders, zich via smartphone en desktop georiënteerd op een zakelijke leaseauto. Athlon.com is in dit onderzoek de Digital Sales Scan winnaar met 29 punten, LeasePlan.com en LeasePlanDirect.nl maken de top 3 af met respectievelijk 23 en 21 punten.
Wat betreft customer experience (CX) staat Athlon.com eveneens op #1 in de oriëntatie op desktop, de aanbieder behaalt hier een puntentotaal van 65. LeasePlanDirect.nl wint op smartphone met een CX-Score van 67.
Athlon.com en LeasePlanDirect.nl wisselen van plek
Waar LeasePlanDirect.nl in december 2017 goed was voor de eerste plaats, is Athlon.com dit jaar de Digital Sales winnaar. Dit heeft de zakelijke leaseauto aanbieder vooral te danken aan de hoge Vindbaarheidsscore van 54% en de 19% Voorkeur. Wat opvalt is dat de winnaar van vorig jaar, LeasePlan, dit jaar met twee URL’s in de ranking staat; namelijk LeasePlandirect.nl en Leaseplan.com. De twee websites samen weten echter minder Vindbaarheid te vergaren dan LeasePlandirect.nl medio een jaar geleden alleen deed. Desalniettemin is het totaalaantal potentiële leaserijders die voor het bedrijf Leaseplan kiest, gegroeid. Dat wil dus zeggen dat de websites nu beter converteren dan een jaar geleden.
DirectLease.nl, Multilease.nl en DutchLease.nl krijgen Voorkeur van 5-10% van de klanten
De top 3 in dit onderzoek laten allen een Conversie van 35% of hoger zien, een percentage waar de rest van de aanbieders niet bij in de buurt komen. De nummers vier tot zes converteren rond de 25% of minder: DirectLease.nl behaalt een conversie van 21%, Multilease.nl 25% en DutchLease.nl blijft hangen op 16%. Ook Multilease.nl converteert naar verhouding beter dan Directlease.nl, maar weet onder andere door een lagere vindbaarheid (21%) dan de top 4, dit nog niet om te zetten in absolute voorkeur. Multilease.nl krijgt van 5% de voorkeur, terwijl Directlease.nl uiteindelijk van tweemaal zoveel zakelijke leaserijders de voorkeur krijgt (10%). Multilease.nl converteert naar verhouding het best, maar weet onder andere door een lagere Vindbaarheid (21%), dit nog niet om te zetten in absolute Voorkeur.
DirectLease.nl zakt van een vierde naar een achtste plek
Directlease.nl zakt twee plaatsen ten opzichte van de meting van vorig jaar, van de tweede naar de vierde plaats. Met een, voor dit onderzoek, relatief hoge Vindbaarheid (49%) krijgen zij een Voorkeur van 10% van de oriënterende websitebezoekers. Daarbij schiet het bedrijf vooral tekort in de informatievoorziening aldus de consument en weet zij het aanbod niet goed genoeg uit te leggen op de website. Daarnaast zijn ze een onbekende aanbieder voor veel potentiële zakelijke leaserijders, waardoor het bedrijf nog weinig vertrouwen geniet.
Athlon.com eerste in CX-ranking op desktop, LeasePlanDirect.nl beter op smartphone
In de Digital Customer Experience (CX) ranking weet Athlon.com wederom de eerste plaats te bemachtigen, met een puntentotaal van 65 bieden zij de beste klantervaring op desktop. LeasePlanDirect.nl behaalt 67 punten op smartphone. Athlon.com scoort daarin het beste op thema onderdeel Look & Feel en LeasePlanDirect.nl is beter in het presenteren van haar Aanbod. Klanten over LeasePlanDirect.nl: “groot aanbod”, “goede filteropties” en “een goede weergave van verschillende merken”. Athlon.com wordt gewaardeerd om de website’s “uiterlijk”, “duidelijke websitestructuur” en “professionele uitstraling”.
Achtergrondinformatie leaserijdersonderzoek
Meer informatie over dit WUA onderzoek is HIER te vinden.