Tja de Polestar 2, is het nu een Volvo, een sportief merk/model of volledig elektrisch? Tijdens een rijtest zochten we het uit.
Flash Engineering, zo heette het bedrijf eerst, is in 1996 in Zweden opgericht. Het bedrijf bouwde Volvo’s om tot sportwagens om mee te kunnen racen. Na een overname in 2005 kreeg het bedrijf de naam Polestar mee, om uiteindelijk in 2009 officieel Volvopartner te worden voor het aanpassen van huis, tuin en keuken Volvo’s. Blijkbaar zag Volvo wel potentie in het merk en het kocht in 2015 Polestar. In 2017 kondigde Volvo aan dat Polestar enkel elektrische auto’s zou gaan bouwen en zie hier, drie jaar later de volledig elektrische Polestar 2. De Polestar 1 PHEV was nog een benzine uitstapje Maar nu is het alleen nog maar elektrisch.
Wat is de Polestar 2?
Een ontwerp dat dateert uit 2016 is de basis geworden voor de Polestar 2. De Volvo 40.1 werd toen geïntroduceerd en groeide uit tot de Volvo XC40. De gelijktijdig geïntroduceerde Volvo 40.2 kreeg uiteindelijk een Polestar-badge opgeplakt. Een badge die trouwens altijd in de carrosseriekleur mee gespoten is.
De vergelijking met verkoopkampioen Tesla Model 3 is snel gemaakt. Aan de ene kant omdat er nog maar weinig aanbod is, maar qua looks en specificaties hebben ze veel overeenkomsten. Beide auto’s zien eruit als een sedan, al wordt de Polestar er nog wel eens van beticht dat de 2 een SUV is, maar daar is echt geen sprake van hoor! Praktischer is de bagageruimte wel, omdat de achterruit mee scharniert. Wij Hollanders houden daar meestal wel van. Het geeft je toegang tot een nette 440 liter bagageruimte.
Met een 75 kWh accu levert de elektromotor 408 pk. Hiermee sprint je in 4,7 seconden naar de 100 km/u en hij stopt pas bij 230 km/u. Het opladen van het accupakket gaat ook snel. Onderweg kun je tot 150 kW DC laden. Dus binnen het uur is de accu weer afgevuld. Thuis opladen gaat met maximaal 11 kW. Daarvoor dien je wel een 3-fase aansluiting te hebben. Zorg er natuurlijk wel voor dat je oplaadpaal ook 11 kW aan kan én gebruik dus niet die oude laadpaal van je eerste Plug-In Hybride. Die laadt vaak met maar 3,7 kW.
Aangezien Polestar bloedlijnen heeft met Volvo is hij op veiligheidsgebied goed uitgerust. Tegenwoordig hebben we het niet meer over ABS of airbags, maar over ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Denk dan aan adaptive cruise control (cruise control die automatisch afstand tot je voorganger bewaart), maar ook aan lane departure (houdt je binnen de witte lijnen links en rechts van je). Over die laatste, lane departure, zijn we niet volledig enthousiast. Als je met je buitenspiegel over de witte lijnen rijdt, dan stuurt hij pas terug. Je wordt dan gepingpongd naar de andere witte lijn, die je dan weer terugkaatst. Daardoor krijg je al snel een flipperkast gevoel.
Uiteraard gaat Polestar verder dan de standaardsystemen. De grill in de neus herbergt enkele veiligheidssystemen zoals een radar voor de adaptive cruise control, maar ook voor de AEB (Automic Emergency Braking). Hij remt zelfstandig af als andere voertuigen, fietsers of voetgangers je pad kruisen. Hetzelfde geldt voor het achteruit rijden. Hij kijkt links en rechts met je mee als je achteruitrijdt. En remt voor je als het moet. Enkele keren heb ik een remingreep mogen ervaren omdat het systeem wel erg vroeg reageerde. Veiligheid voor alles!
Heel praktisch is zijn concept car achtige uiterlijk niet. De hoge deuren en daardoor smalle ramen zorgen voor minder overzicht. Ik had het gevoel in een badkuip te zitten waarbij ik over de rand keek. Je krijgt daardoor weinig gevoel in hoeveel ruimte je nog hebt tot het obstakel.
Polestar doet wel haar best om de auto een sportief gevoel mee te geven. Het Performance Pakket à 6.000 euro is aantrekkelijk en zul je op veel Polestars tegenkomen. Zonder deze goudkleurige gordels, remklauwen (van Brembo), Öhlin-dempers en goudkleurige ventieldopjes ziet hij er een stuk minder spannend uit. Maar alle frivoliteit ten spijt, wij gaan niet voor goud!
De 22-voudig instelbare Öhlin dempers kunnen alleen bij de garage ingesteld worden. Dat valt in de categorie: één keer, maar niet snel weer. Bij onze standaardinstelling in combinatie met de één maat grotere velgen (20 inch) ten opzichte van standaard reed hij té sportief. Luchtvering zou een betere keuze geweest zijn. De maat grotere velgen van het Performance pakket staan de Polestar goed.
Je krijgt bij het Performance pakket trouwens geen paardenkrachten extra. Je actieradius zal zelfs iets dalen, omdat de luchtweerstand toeneemt door de grotere banden. Standaard is de WLTP range 470 km. Wij zagen bij 15-20 graden buitenlucht 440 km in beeld. Dat is goed. Meer heb je niet nodig.
Hey Google
Een 11 inch groot, portrait georiënteerd, scherm domineert het dashboard. Deze kun je in vier vlakken indelen voor je dagelijkse autofuncties, je navigatie erop weergeven of je EV-instellingen aanpassen. Met een paar grote knoppen stel je je mate van remregeneratie in, hoe ‘vlezig’ je stuurgedrag moet aanvoelen of dat de Polestar bij een stoplicht wel of niet ouderwets moet kruipen als je je voet van het rempedaal afhaalt. Wie zou dat trouwens nog willen?
Wat je wel wilt is gebruiksvriendelijkheid. Die krijg je van Google. Roep in de auto “Hey Google” en dan je opdracht, bijvoorbeeld “speel iets van de Dire Straits” en je wens komt uit. Via het drie jaar standaard c.q. gratis Spotify abonnement wordt je nummer afgespeeld en via de Harman Kardon geluidsinstallatie bezorg je jezelf de rillingen over je rug. Heerlijk!
Sterke punten
Zijn futuristische looks, vooral in combinatie met het goudkleurige performance pakket, passen bij zijn elektrische aandrijflijn. Ondanks dat zijn uiterlijk al vier jaar oud is, zal het niet snel verouderen. Zijn specificaties zorgen ervoor dat hij zich met de grote jongens kan wedijveren, maar niet helemaal vooraan staat. Ligt als een huis op de weg.
Hij blinkt uit op afwerking, veiligheid en aandacht voor detail. De samenwerking met Google werkt goed, ondanks dat het pas recent op de markt is.
Zwakke punten
Zijn uiterlijk zorgt niet voor overzicht tijdens het rijden. Je hebt slecht het gevoel wat er vlak links en rechts van de auto gebeurt. Hij lijkt wel hoger op zijn wielen te staan à la SUV, maar die eer is (vermoedelijk) weggelegd voor de Polestar 3.
Het Performance pakket zorgt niet voor extra snelheid. Het staat mooi, maar de instelbare dempers zijn alleen bij de garage aan te passen. Zoals tegenwoordig bij elke elektrische auto zijn de kleuren en optiemogelijkheden beperkt. Ook daar zal in 2021 verandering in komen. De huidige Polestar is de krachtigste en rijkst uitgeruste Polestar. Volgend jaar minder krachtige varianten én luxe-opties waarvoor je bij moet betalen.
Conclusie rijtest Polestar 2
De Polestar is een zeer aantrekkelijk aanbod in een marktsegment dat nog weinig concurrentie heeft. Zijn vijfde deur zorgt voor een goed bereikbare kofferbak. De binnenruimte valt wat tegen ten opzichte van wat je van zijn uiterlijk verwacht. Maar zijn specificaties maken veel, zo niet alles goed. De wedloop van de meeste pk’s en langste actieradius is objectief gezien niet meer interessant, maar de Polestar kan met de beste meelopen. Echter, winnen op basis van specificaties kan hij niet. Maar je hebt toch een aantrekkelijke auto voor de deur staan als je voor de Polestar 2 kiest. Met goedkopere Polestar 2 versies, maar ook andere modellen in aantocht, reikt het succes vooralsnog tot de … poolster.