Kerstmis: de tijd van gezelligheid, familie en tradities. Maar het is ook een periode van kopen, kopen, kopen. Tijdens de feestdagen worden we nog meer overspoeld met reclames dan normaal. De meeste zijn verschrikkelijk, maar er zitten ook leuke bij. Voor deze redactiekeuze verzamelden we onze favoriete autoreclames.
Danny: Honda / The Cog
Voor mijn keuze ben ik gegaan voor een reclame met een simpele maar duidelijke boodschap. “Isn’t it nice when things just work”. Honda bracht deze boodschap in misschien wel één van de beste autoreclames ooit: The Cog. Ieder onderdeel heeft zijn rol in een auto, hoe kan dit het beste uitgebeeld worden? Door een bijzonder parcours af te leggen met de verschillende onderdelen van een Honda Accord. Veel creativiteit en 606 takes later… en dit is het resultaat. Mocht je nu denken dat er CGI bij gebruikt is: mis! Bekijk de ‘behind the scenes’ maar.
Frank: Peugeot / The Sculptor
Een Indiase jongen die zijn kleine witte Hindustan Ambassador tegen een muur rijdt en vervolgens zelfs een olifant gebruikt om de vorm van de auto te veranderen. Als het goed is, weet je nu precies over welke commercial ik het heb. Wat “The Sculptor” uit 2003 zo bijzonder maakt is dat je de hele tijd geen idee hebt wat die jongen nou eigenlijk aan het doen is. Is dit een reclame van een verzekeringsmaatschappij? Pas op het eind wordt duidelijk dat hij de Peugeot 206 uit een advertentie nagemaakt heeft. Een geweldige commercial die zelfs na 17 jaar nog erg goed en vermakelijk is.
Merijn: MG / Recharge Yourself
Het was de eerste reclame van de volledig elektrische MG in Nederland. Voor wie hem nog niet eerder heeft gezien, hij is misschien een tikkeltje fout en seksistisch. Dat ze met deze reclame een brede doelgroep aan willen spreken is wel duidelijk. Het is een reclame die lang blijft hangen en een gezonde dosis humor bevat. Misschien is het laatste gedeelte van de reclame wel een verwijzing naar de bekende film ‘The Titanic’ uit 1997. Want ja, wie houdt nou van een saaie reclame?
Paul: Volkswagen / The Man
Waar Centraal Beheer de beste reclames binnen het verzekeringsbedrijf maakt (“Even Apeldoorn bellen“), doet Volkswagen dit bij auto’s. Denk aan vader en zoon die een tweedehands Golf kopen van een oud vrouwtje. Of die met de Passat en Darth Vader. Maar de beste is die van de Golf GTI (1984). ‘This is the man that married a sex kitten, just as she turned into a cat.’ Briljant.
Okke: Dacia / Another One Drives A Duster
Iedereen heeft de reclame over de Dacia Duster wel eens langs zien komen op televisie. Hoe vaak hebben we het deuntje van het bekende nummer van de band Queen wel niet langs horen komen? Met in plaats ‘another one bites the dust’ wordt er ‘another one drives a Duster’ gezongen, origineel! Door gebruik te maken van dit wereldberoemde nummer blijft de reclame bij iedereen hangen, voor mij is het dé reclame die is blijven hangen. Elke keer als er nu een Dacia Duster voorbij rijdt, moet ik meteen aan die reclame denken!
Maarten: Ford / How it starts
Ford benadrukt in deze reclame dat de Ford Mustang gemaakt is om te personaliseren: een ultieme uiting van je persoonlijkheid. Maar de echte ster is het roze prinsesje. Ooit vond ik haar gewoon stoer, nu is mijn oudste dochter het evenbeeld van dat meisje. Schattig, gek op roze, maar niets is wat het lijkt. Het zou me niet verbazen als ook mijn dochter de zwarte Shelby zou verkiezen boven de roze Mustang GT. Zo verbeeldt deze reclame niet alleen precies mijn visie op de Ford Mustang, maar toonde Ford een perfect portret van mijn dochter – nog voor ze geboren was.