Al 77 jaar hebben wij het geluk om in vrijheid te kunnen leven. Voor de meeste van ons is het de normaalste zaak van de wereld, omdat we niet anders gewend zijn. Maar vrijheid is alles behalve een zekerheid. Velen van onze ouders of grootouders hebben gevochten voor de mogelijkheid op een leven zonder oppressie. Dit mogen wij nooit vergeten, en gelukkig heeft het woord vrijheid in ons dagelijkse leven een minder zware betekenis gekregen. De vrijheid om te kiezen, de vrijheid om je stem te laten horen, en de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt.
Op bevrijdingsdag staan we stil om de bevrijding van Nederland in 1945, maar ook om de mogelijkheid dat vrijheid ons geeft. De auto is wellicht de ultieme expressie van hedendaagse vrijheid. Het biedt een mogelijkheid om in te stappen en ergens naartoe te reizen dat voorheen niet mogelijk was. Wij vroegen onze redactie een simpele vraag; Welke auto is voor jou het symbool voor vrijheid op een budget van 15.000 euro?
Eric – Opel Kadett 1.2 De Luxe (1983)
Welke auto staat voor mij voor vrijheid? In eerste instantie dacht ik aan een dure, exotische cabriolet. Lekker toeren met de haren in de wind. Maar nee, een gevoel van vrijheid zit niet in duur of exotisch. Ik heb de vrijheid echt ervaren na de aanschaf van mijn eerste eigen auto. In mijn geval geen bijzondere auto, niet gekocht uit emotie maar puur budgettaire redenen. Het gaat hier om een rustgevend groene Opel Kadett 1.2 De Luxe uit 1983, het D-model dus. Hij droeg het kenteken KD-05-PR, RDW geeft aan dat hij helaas niet meer onder ons is.
Maar wat een vrijheid gaf die auto! Instappen en hij bracht je over al naartoe, zonder problemen. Een OV-kaart is leuk maar een eigen auto nog veel leuker!! Toch hadden we maar een korte relatie. Een half jaar later werd hij vervangen door een rode Opel Kadett GT uit 1985. Maar het gevoel van vrijheid dat de groene koets mij op dat moment gaf is mij altijd bijgebleven!
Danny – Citroën Mehari
Als ik denk aan vrijheid bij een auto dan staat er één ding centraal, het moet een cabrio zijn. Met de blauwe buitenlucht als jouw dakhemel is de wereld opeens een stuk toegankelijker. Het veranderd ook in enkele seconden de insteek van jouw rit. Waar voorheen de snelste route naar de bestemming prioriteit had, gaat het nu vooral om de rit ernaartoe. Mijn keuze komt uit het land waar ‘joie de vivre’ een levensmotto is en de vrijheid van expressie bijna verplicht is.
De zeer Franse Citroën Mehari biedt vrijheid aan iedereen die het voorbij rijdt, maar nog veel meer aan de inzittende. Je begeeft jezelf volledig aan de elementen, of dat nou op of naast de weg is. Het gewicht van 535 kg zorgt ervoor dat alle hobbels en hellingen geen enkel probleem vormen, zolang de aanloop maar lang genoeg is.
Maarten – Ford Mustang
Dat Amerikanen roepen dat ze de vrijheid hebben uitgevonden, negeren we even. Toch zijn ze wel de bedenker van de auto die het concept ‘vrijheid’ het dichtst benaderd: de Ford Mustang. Sinds 1964 biedt Ford met deze sportieve coupé het ultieme instrument om te ontsnappen van de dagelijkse sores. Get in your car and drive!
Ook op het gebied van persoonlijke vrijheid is de Ford Mustang een pionier: het was de eerste auto die je bij de dealer naar je wensen kon samenstellen. Ook nu nog is er geen auto waarvoor meer after-market onderdelen te krijgen zijn. Zeg je vrijheid, dan zeg je Ford Mustang. Al voelt het bij de benzinepomp iets anders.
Arjan – Can-Am Ryker
Met motorfietsen als guilty pleasure, dus de voertuigkeuze die ultieme vrijheid zou moeten geven lijkt dan snel gemaakt. De blik van onze hoofdredacteur Danny sprak echter boekdelen: “het moet wel een auto zijn!”. Dus kon ik op zoek naar wat anders. Stiekem is mijn keuze alsnog geen auto, maar de Can-Am Ryker is wel gewoon met een autorijbewijs te besturen! Uiteindelijk is de Can-Am een driewieler, maar een stuk minder lullig dan een Piaggio MP3.
De styling van de Can-Am verkoopt zichzelf, maar Can-Am biedt ook nog wat lekkere opties aan zoals akrapovic uitlaat en verschillende rijmodi. Met 77 Pk op 300 kg is er voldoende vermogen voor een grijns van oor tot oor. Tweedehands zijn er al Can-Ams te koop voor minder dan €10.000, dit zijn echter de suffe Spider modellen. Wie goed zoekt vind voor net onder de €15.000 een Ryker 900 Rally. Daarmee kun je ook nog eens off-road! Geen plek is dus onbereikbaar en dat zonder het beknellende koetswerk van een auto, maar wel met de wind in je haar!
Daan – Land Rover Series 2 (109)
Het ultieme gevoel van vrijheid bij een auto komt bij mij vooral voort uit de mogelijkheid om te gaan en staan waar je wilt. Deze Land Rover Series II is de auto-belichaming van deze mogelijkheid. Bekend over de hele wereld als de ultieme robuuste avonturenauto. Snel zal je niet gaan, maar je komt overal. De bekende Land Rover betrouwbaarheidsproblematiek is in dit model opgelost door er een 200TDI uit een nieuwer model Defender in te hangen.
Dus, met deze auto kan je altijd overal heen. Op vakantie? Gooi je tent maar achterin! Of beter nog: op het dak! Naar een verjaardag met jouw gezin en dat van de buren? Geen probleem, negen stoelen! Zelfs al is die verjaardag in het midden van de Serengeti, je zal aankomen. Als het regent word je waarschijnlijk wel nat en als het winter is bevries je. Maar, we hadden het over vrijheid, niet comfort…