Een nieuwe generatie, waarvan geen enkel detail van z’n voorganger is terug te vinden: bij de nieuwe Citroën C3 is hier zeker sprake van. Testredacteur Peter mocht er vijf dagen mee sturen en testte ‘m uitgebreid.
Opvallend uiterlijk
De nieuwe generatie Citroën C3, is compleet anders dan zijn voorganger. Zoals we in de inleiding al aangaven, is er geen enkel detail van het vorige model zichtbaar.
Het design is het beste te bestempelen als opvallend, want dat is ‘ie ook. De C3 waar wij mee reden, was voorzien van Airbumps. Niet alleen bedoeld als blikvanger, want deze hebben duidelijk functie: namelijk het beschermen van de carrosserie. De Airbumps zijn gemaakt van thermoplastisch polyurethaan, een materiaal dat bestand is tegen bijvoorbeeld zonlicht, water en krassen.
Wat ook een opvallend element is, is het zwevende dak dat in drie kleuren is te bestellen. De zwarte voorruitstijlen dragen het dak, alsmede de gebogen achterstijlen. Wat ons betreft zorgt dit dak ervoor, dat de nieuwe C3 hip oogt.
Stadsauto én kilometervreter
Onder de kap van de C3 huist een 1.6 liter BlueHDi 100 S&S-dieselmotor met een vermogen van 100 pk. De hoeveelheid paardenkrachten is naar onze mening prima. Hoewel de C3 een stadsauto is, voelt hij zich ook als kilometervreter thuis op de snelweg. Het koppel is al bij een laag toerental aanwezig, wat wij als prettig ervaren. De door ons gereden C3 is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar wij hadden niet het idee dat ‘ie een zesde verzet miste. Bij snelheden rond de 120-130 km/h, bleef het toerental netjes onder de 2.500 toeren per minuut.
Chique afgewerkt
Voor de testperiode ontvingen we van Citroën Nederland de C3 in de Shine-uitvoering. Deze uitvoering is de meest luxe wat Citroën kan aanbieden en dat is overduidelijk te zien. Wij zijn erg te spreken over de bouwkwaliteit van dit interieur. Wanneer je voor het eerst instapt, valt de Ambiance Hype Colorado-stoelbekleding op. Ook het met leder bekleed stuurwiel en de vele chroom-accenten zijn schitterend afgewerkt.
Verder een opvallend, maar fraai detail wat je niet snel zou tegenkomen, zijn de lederen deurgrepen. Ten slotte missen we de handgrepen boven de portieren. Mochten de passagiers extra armsteun wensen bij het ingaan van een (iets te scherpe) bocht, dan grijpen ze dit keer mis.
Goed werkend infotainmentsysteem
De nieuwe C3 is uitgerust met een Citroën Connect-infotainmentsysteem met 7 inch touchscreen. Dankzij dit systeem kunnen we weinig fysieke knoppen ontdekken in de auto, want de meeste functies zijn in dit systeem ingebouwd. Functies, zoals airconditioning en (stoel)verwarming, activeer je eenvoudig via dit 7 inch touchscreen. Door middel van Bluetooth koppel je eenvoudig je smartphone aan dit infotainmentsysteem, om bijvoorbeeld muziek te streamen of te bellen.
Over de snelheid van dit systeem zijn we tevreden, terwijl wij de routekaart liever geüpdatet hadden gezien. Niet alle wegen waren namelijk op dit navigatiesysteem aanwezig. Een andere kleine misser is dat digitale radio niet standaard is. Echter, is DAB+ wel beschikbaar als optiepakket voor € 200,-.
Specificaties
Motor: 1.6 liter BlueHDi 100 S&S-dieselmotor (100 pk en 254 Nm)
Versnellingsbak: Handgeschakelde vijfbak
0-100 km/h: 11,7 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik: 3,7 liter/100 km
CO2-uitstoot: 95 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 3.996 mm/1.749 mm/1.490 mm
Bagageruimte: 300 liter
Vanafprijs: € 14.980,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (onze testauto): € 22.400,- (inclusief BTW en BPM)