Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine 2017

Steeds meer Europeanen zijn overtuigd van Kia’s kwaliteiten. Naar alle waarschijnlijkheid stijgt dat aantal alleen maar, dankzij de komst van de vierde generatie Kia Rio. Na onze testweek zijn ook wij onder de indruk van de nieuwe, compacte B-segmenter.

Verkoopsucces voortzetten

Het was 1 maart 2011 toen Kia Europa liet kennismaken met de derde generatie Rio. Na zijn introductie bleven de verkoopstatistieken enigszins stabiel, met soms enkele uitschieters richting de 2.000 stuks per maand. Ook in januari en februari 2017, voordat het stokje werd overgedragen aan de nieuwe Rio, deed het model goede zaken met elke maand gemiddeld 1.000 verkochte exemplaren.

Aan de vierde generatie Rio, die op de Autosalon van Parijs in 2016 werd onthuld, de taak om dit verkoopsucces voort te zetten. Wat ons betreft moet Kia daarin slagen. Waarom? Dat lichten wij toe in deze rijtest.

Volwassener uiterlijk

Laten we beginnen met het uiterlijk: ten opzichte van zijn voorganger, maakt de nieuwe Rio een volwassenere indruk. Dit betekent niet een saaie vormgeving. De Rio weet hoe je een volwassen en speels uiterlijk het best combineert.

Enkele, opvallende voorbeelden zijn de ’tiger-nose’-grille en 17 inch lichtmetalen 8-spaaks velgen. Al met al is de Rio te omschrijven als een dynamisch vormgegeven auto.

Rijdt sportief

Daarnet zeiden we het al: de Rio combineert volwassenheid met fun. Dit geldt overigens ook voor het rijgedrag. De Rio is zowel rustig als sportief te rijden. Wij reden de krachtigste motorversie die er is: de 120 pk sterke 1.0 liter T-GDI, in combinatie met een handgeschakelde zesbak. 

In onze omgeving bevindt zich veel leuk bochtenwerk, de ideale plaats om deze sportief sturende Rio uit te laten. Naast snelle bochtjes, biedt de Rio ook prima comfort. Tijdens het benaderen van verkeersdrempels, ontdekten we dat hij prima is geveerd. Stuiteren op de bestuurdersstoel is dus niet aan de orde.

Opgeruimd dashboard

Qua overzichtelijkheid in het interieur, maakt de nieuwe Rio een stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie. Het dashboard oogt opgeruimd, mede dankzij de aanwezigheid van een 7 inch touchscreen. Hierop is vrijwel alles te bedienen, zoals de navigatie en radio. De bediening werkt zoals verwacht, terwijl de kaartweergave meer dan duidelijk is. Een afslag mislopen is dus verleden tijd.

Hoewel het audiosysteem digitale radio (DAB+) ondersteunt, zijn we minder ondersteboven van de geluidsbeleving. Net als bij de eerder geteste Optima Plug-in Hybrid, had een audio-installatie van een gespecialiseerd bedrijf de Rio goed gedaan.

Achterbank perfect gekanteld

Uiteraard hebben we nog meer te vertellen over het interieur. Zo ligt het compacte, multifunctionele stuurwiel prettig in de hand en bieden de lederen stoelen goede ondersteuning. Het materiaalgebruik kan op sommige delen iets beter: het onderste gedeelte van het dashboard en de deurpanelen hebben harder aanvoelend plastic. Dit is zeker niet overal: zo voelen we bovenop het dashboard zachter materiaal.

Achterin zit je, voor een auto in dit segment, riant. Als volwassenen heb je voldoende ruimte voor je hoofd en knieën, terwijl de achterbank in de juiste stand is gekanteld. De deuropening is wat aan de smalle kant, maar groot genoeg voor de minder lange personen onder ons. 

De bagageruimte meet 325 liter en is daarmee groter dan de meeste concurrenten. Bovendien is de kofferbak prima toegankelijk, dankzij de juiste hoogte van de tildrempel. 

Specificaties

Motor: 1.0 liter T-GDI benzinemotor (120 pk en 172 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 10,2 sec.

Topsnelheid: 190 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 4,7 liter/100 km

CO2-uitstoot: 107 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.065 mm/1.725 mm/1.450 mm

Bagageruimte: 325 liter

Vanafprijs: € 15.735,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 23.735,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën