Alles wijst erop dat Opel goed op weg is. Een mooi voorbeeld hiervan is de Crossland X, die recentelijk de 50.000ste order wist binnen te slepen. Of het een blijvend succesnummer is, kom je te weten in deze rijtest.
Crossland X: Personaliseren maar
Opel heeft anno 2017 meerdere gezichten. Het merk wil zoveel mogelijk doelgroepen bedienen. Zo is de Adam bestemd voor inspiratievolle jongeren, en de Insignia Grand Sport voor de veeleisende zakenman. De Crossland X heeft van alles een beetje. Zijn hippe design trekt een jonge doelgroep aan, terwijl de opbergmogelijkheden de ietwat oudere koper aanspreekt.
Net als de Adam, zijn er tal van personaliseringsopties beschikbaar. Er is keuze uit diverse dak- en carrosseriekleuren en zeven velgdesigns. Hiermee is iedere Crossland X op smaak te brengen, waarmee hij van ons een pluspunt verdient. Het exterieur van de door ons geteste demonstratieauto, is uitgevoerd in Quantum Grey. Dit wordt gecombineerd met een in Summit White gespoten dak en 17 inch 4-dubbelspaaks lichtmetalen velgen.
Zo rijdt de Crossland X
Cross-overs worden met de dag populairder, en dat heeft gevolgen voor de Multi Purpose Vehicle (MPV). Ook de Meriva heeft het geweten, want die is stilletjes uit het gamma verdwenen. Aan de Crossland X de taak om ook de Meriva-doelgroep te overtuigen met z’n kwaliteiten. En dat is op verschillende manieren gelukt.
Wij zijn onderste boven van zijn rijkwaliteiten. De samenwerking tussen Opel en PSA Peugeot Citroën, heeft de Crossland X op motorisch vlak goed gedaan. De 120 pk sterke 1.6 liter CDTI-dieselmotor voldoet prima, terwijl het koppel eenvoudig is te doseren. Trekkracht is al laag in het toerental volledig beschikbaar, 300 Nm bij 1.750 tpm.
Met de handbediende versnellingsbak gaat van verzet wisselen soms ietwat stroef. Dat vinden wij jammer, want de dieselkrachtbron presteert bovenverwachting.
Interieur oogt minder fun
De Crossland X moet niet alleen MPV-kopers aanspreken, maar ook de wat jongere consument. Hoewel de buitenzijde opvallend is gestyled, oogt het interieur ietwat saai. De toegepaste materialen voelen degelijk aan, maar zijn donker van kleur. Vanwege het fun-karakter van de auto, hadden we meer opvallende kleurtinten verwacht. Het elektrisch bedienbare panoramadak zorgt daarentegen voor veel lichtinval. Dit brengt een rustige sfeer in de auto.
De wat minder gedurfde interieurstyling wordt deels goed gemaakt met handige opbergruimtes. Enkele voorbeelden zijn de portiervakken en opbergvakjes in de middenconsole.
Ook het zitcomfort van de stoelen blijft niet onopgemerkt. Opel staat erom bekend en dat is bij de Crossland X niet anders. De stoelen bieden goede steun, terwijl onze bovenbenen rusten op het uitschuifbare verlengstuk.
4G WiFi voor iedereen
Afgelopen tijd heeft Opel veel aandacht besteed aan connectiviteit in de auto. De bediening van sommige infotainmentsystemen verloopt niet altijd vlekkeloos. In de Crossland X is daar absoluut geen sprake van.
Het door ons gereden model is uitgerust met het Navi 5.0 IntelliLink-systeem, dat zich intuïtief laat bedienen. Dankzij het 8 inch grote touchscreen wordt o.a. de navigatie duidelijk weergegeven. Alles voelt kort gezegd heel vertrouwd aan.
Daarnaast heeft Opel de internetvoorzieningen prima op orde. Je smartphone is te verbinden via de WiFi-button boven de achteruitkijkspiegel. De 4G LTE-verbinding is stabiel en krachtig genoeg voor max. zeven apparaten.
Specificaties
Motor: 1.6 liter CDTI-dieselmotor (120 pk en 300 Nm)
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak
0-100 km/h: 9,9 sec.
Topsnelheid: 187 km/h
Gecombineerd brandstofverbruik: 4,0 liter/100 km
CO2-uitstoot: 103 g/km
Lengte, breedte en hoogte: 4.212 mm/1.825 mm/1.605 mm
Bagageruimte: 410 liter
Vanafprijs: € 19.999,- (inclusief BTW en BPM)
Prijs (onze testauto): € 32.160,- (inclusief BTW en BPM)