Sinds dat DS is losgekoppeld van Citroën is het merk zich meer en meer aan het focussen op design en ‘de Franse Haute Couture op een chassis’. De DS 9 is geen uitzondering. Ingewikkelde vormen en drukke lijnen komen samen tot een toch elegant geheel. Veel designelementen zijn gebaseerd rondom een horloge en bijna alles is gericht op comfort en ontwerp. Een rijdend kunstwerk, dus. Maar hoe goed is de Franse competitie van de Duitse 5 en E nou echt?

SterktesZwaktes
+ Luxe – Knoppen middenconsole
+ Ruimte– Druk interieur
+ Verbruik– Afhankelijkheid scherm

Wat is de DS 9?

Kort gezegd: de DS 9 is een concurrent voor de 5 Serie en de E klasse, onder andere. Het is een luxe sedan die ruimte biedt voor passagiers en bagage en die zorgt voor een enorm comfortabele en luxueuze rijervaring. Het zustermerk van Citroën heeft de luxe goed in de smiezen met de DS 9.

De grote en aanwezige DS grille pronkt op de neus van de 9, de ingewikkelde vormen van ‘het gaas’ komen overeen met de rest van het ontwerp. De gehele ontwerptaal van de 9 is ingewikkeld maar elegant. Ook voorin zien wij de prachtige koplampen en de ‘horlogeband’ die prominent aanwezig is op de motorkap. Via de zijkant kijken wij kort naar de driekleurige velgen die het ingewikkelde maar stijlvolle exterieur verder accentueren.

Vanachter zien wij hele gave dingen, waaronder mijn favoriete kenmerk van de DS 9, namelijk de lichten achter. De achterlichten zijn werkelijk waar schitterend, de elegantie van het licht wat door het chromen diamantpatroon naar buiten schijnt, hebben wij nog nooit op een andere auto gezien. Het derde remlicht is bijna onzichtbaar geïntrigeerd in de achterzijde en de ‘running lights’ halverwege het dak zijn een vette knipoog naar de originele Citroën DS, supergaaf.

De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de DS 9 E-Tense 250 Rivoli +. De Rivoli is een speciaal uitrustingsniveau gericht op stijl, de 250 staat voor de totaalhoeveelheid pk, in dit geval 250. De benzinemotor is een 1.6 met 200 pk, de elektromotor levert 50 pk. De DS 9 is ook beschikbaar met 360 pk en vierwielaandrijving, wij hadden gewoon voorwielaandrijving. De accu is 15,6 kWh groot en is in een 11 kW lader in net iets minder dan 2,5 uur vol.

Hoe rijdt hij?

Als je richting de DS 9 loopt, wordt je begroet door de lichten in de koplampen die elegant omdraaien en de weg verlichten. Ook komen de deurhendels uit de auto als vier kleine vleugeltjes. Wanneer je instapt en de deur sluit, bevind je je meteen in een cocon van luxe, stilte en comfort. Je bent afgesloten van de buitenwereld door je dubbellaags glas en de zachte leren omgeving van je interieur.

De startknop bevindt zich in het midden van de auto, bijna bovenop het dashboard, recht onder de analoge (!) klok. Als je de ruimteschip startprocedure hebt doorlopen kan je de solide-voelende automaatpook naar D schuiven, en weg ben je. DS heeft afgedaan van de Stellantis-verschellingsbakschakelaar en heeft gekozen voor een meer traditionele pook.

De auto kent verschillende rijmodi, die allemaal hun unieke eigenschappen hebben. Je hebt een elektrische modus, een sportmodus en een hybrid- en comfortmodus. Alles spreekt voor zich, ik wil wel nog even toevoegen dat de auto de weg scant en de vering daaraan aanpast, om zo bijvoorbeeld extra comfort of sportiviteit toe te voegen. De vering, de motor en de stuurinrichting passen zich aan aan de rijmodus. Alles gaat licht en soepel in de comfortmodus, hoe meer richting sport, hoe sportiever, harder en zwaarder alles wordt. De 1.6 in combinatie met de elektromotor zorgen voor een kwieke en zuinige rijervaring.

Sterke punten

Luxe is een kernwaarde van DS, zo is de 9 een echte luxepaard. De lederen bekleding is overal te vinden. De stoelen, deurpanelen, handgrepen op het plafond en alles ertussen of eromheen is bekleed met leer of alcantara. De stoelen kunnen koelen, verwarmen en masseren, zowel voor- als achterin. Een andere toevoeging die ons deed voelen als een rijke stinkerd was de analoge klok die bij het starten het dashboard uit komt roteren. De afwerking van de auto is subliem en werkelijk geen enkele knop of hendel voelt goedkoop aan.

Een verrassende maar hele fijne eigenschap van de DS 9 is de enorme ruimte die in het interieur te vinden is. Sowieso is er voorin ruimte zat voor al je spullen die je voorin een auto kan vinden, waaronder dus mensen. Die mensen kunnen normaal, we durven zelfs te zeggen ruim zitten zonder dat dat afneemt van de ruimte of het comfort op de achterbank. Op die achterbank is het fantastisch vertoeven, er kan met gemak een persoon van twee meter op de passagiersstoel zitten met daarachter nóg een persoon van twee meter. Geloof ons, wij hebben het getest en wij waren ook verbaasd.

In zo’n luxebak wil je natuurlijk lekker veel rijden, dat snappen wij. Dit is zeker goed mogelijk met het verbruik van de 9. Wij hebben vrij veel op de snelweg gereden en kunnen u met blijdschap mededelen dat met een beetje gaspedaal- en oplaaddicipline een verbruik van 2,1 liter op de honderd kilometer ontzettend makkelijk te halen is. Wij moesten de auto leeg (met zo weinig mogelijk benzine) inleveren bij onze vrienden van Stellantis. Maar, wij kregen het maar niet voor elkaar om, met normaal rijden, genoeg benzine te verbruiken.

Zwakke punten

Het middenconsole van de DS 9 bestaat uit een scherm met daaronder een rij knoppen. Die knoppen zijn echter niet heel goed ontworpen voor gebruik tijdens het rijden. Ze hebben namelijk geen onderscheiding tussen twee knoppen in de vorm van een randje of iets dergelijks, daarnaast kan je ze niet indrukken, alleen aanraken. Dit zorgt tijdens het rijden voor vraagtekens, bijvoorbeeld: ‘heb ik de goede aangeklikt?’ of ‘doet ie het nou?’. Dit in combinatie met de schaarse hoeveelheid knoppen in het interieur maken je vrij afhankelijk van het scherm. Wij vinden het altijd fijner als er gewoon draai- of drukknoppen in het interieur zijn voor bijvoorbeeld de verwarming.

Verder is het interieur prachtig vormgegeven met allerlei gedetailleerde snuisterijen. Maar, hoewel het interieur echt heel mooi en luxe is, is het wel een hele drukke bedoeling. Overal zit een patroontje, stikseltje, randje, lichtje of klein detailtje. Dit geeft, nogmaals, een hele luxe uitstraling en een unieke sfeer. Maar, soms zorgt het wel voor een vleugje onoverzichtelijkheid.

Uitrusting

Naast dat de DS 9 standaard is uitgerust met vele veiligheids- en comfortsystemen, zullen wij hier nog even de speciale opties benoemen. Maar eerst, de standaarduitrusting. Standaard wordt de DS 9 op dit uitrustingsniveau geleverd met navigatie en digitale radio. Ook zit er een 360 graden camera op met actieve veiligheidshulpen, rijassistenten en verkeersbordherkenning. Ook de gelaagde zijruiten zijn standaard inbegrepen.

Als opties heeft ons model het extra alarmsysteem, de luxe speakers en het nightvision pakket. De laatste zorgt voor een alert wanneer er in het donker een voetganger, fietser of ander levend wezen in de buurt van de auto is, met een daarbij horend nachtcamerabeeld. Ook hadden wij voorruitverwarming en een parkeerassistent die ons bijna in een Hyundai i20 parkeerde.

Conclusie rijtest DS 9

De DS 9 is een echte bijzondere luxeauto die volgens ons de oudere klandizie op eigenzinnige wijze de nieuwe wereld in trekt. De auto trekt volgens ons een wat meer traditionele, op luxe en klasse gerichte doelgroep aan en laat die kennis maken met nieuwe technologieën. De auto zit vol luxe en comfort en biedt zeeën aan ruimte. Helaas is het interieur wat druk en ben je vrij veel afhankelijk van het scherm en niet-indrukbare knoppen.

De DS 9 is verkrijgbaar vanaf 68.590,- euro. Het testmodel van ons kostte wat meer, namelijk  81,790,- euro.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *