Fiat 500c Hybrid 2020
SterktesZwaktes
+ Aantrekkelijk ontwerp– Stoffen daksysteem
+ Goedkoop voor cabriolet– Motorisch niet krachtig genoeg
+ Relatief zuinig– Interieur voelt gedateerd

De nuova Fiat 500 is al sinds 2007 onder ons en heeft een jongere generatie geïntroduceerd aan de magie van een compacte Italiaanse stadsauto. De tijd is echter aangekomen om ons voor te bereiden op de nieuwste generatie van de 500. Met de elektrische Fiat 500e La Prima in het verschiet, besloten wij om de laatste versie van de Fiat 500C Hybrid te testen. In cabrio uitvoering, uiteraard.

gras, zonsondergang, blauwe auto, lucht
Fiat 500C Hybrid 2020

Wat is de Fiat 500C Hybrid?

De Fiat 500C Hybrid is, op de Abarth versies na, een ultieme expressie van de iconische Italiaanse stadsauto. Met een design die iedereen wel herkent, rest ons de vraag; “heeft Fiat de 500 kunnen aanpassen naar de wensen van nu?” In 2016 is de laatste facelift uitgevoerd, met nieuwe voor- en achterlichten voor een frisse look. Van binnen heeft de toevoeging van een multimediascherm het grootste verschil gemaakt. Ons 2020 model wordt geleverd met een mild hybrid systeem. Een compact accupakket dat in samenwerking met een driecilinder motor zorgt voor de aandrijving. Verder is ons testmodel voorzien van een paar extra chromen accenten en bijpassende luxe lichtmetalen velgen.

500c, zonsondergang, spiegelreflectie
Draagt het 500 c logo met trots

Hoe rijdt het?

Fiat voorzag de 500 uit 2007 van een 1.2 viercilinder, gevolgd door een minder succesvolle tweecilinder Twin Air. Inmiddels is er gekozen voor een middenweg in de vorm van een 999 cc driecilinder blok. Fiat heeft besloten om dit blok te koppelen aan een Mild Hybrid systeem, om de CO2 uitstoot drastisch te verminderen. Onder de oude NEDC methode was dit aardig gelukt, met een waarde van 88 gram Co2/km. Bij de WLTP methode kwam het resultaat uit op 120 gram Co2/km, dit is echter bij de meeste fabrikanten het geval. Een goed bewijs dat de WLTP methode werkt en een meer realistisch uitstoot beeld laat zien. Het kleine motorblok is volledig gericht op zuinig rijden. Wij merkten dat de zesde versnelling al op 60 km/u wordt geadviseerd, met alle gevolgen van dien. Ook als wij deze ‘schakelvoorkeur’ negeren valt het op dat de 500C moeite heeft om richting de 100 te klimmen.

blauwe auto, kap omlaag, groen bosje
Hybride aandrijving

Om de 100 km/u te halen, moet de toerenteller dan ook regelmatig voorbij de 4500 toeren komen. Dat dit niet wenselijk is voor het verbruik en de uitstoot mag duidelijk zijn. De 500C Hybrid fixeert zich dusdanig op zuinig rijden, dat het toerental vaak te laag ligt om iemand in te halen. Het chassis reageert dan juist weer vlotter op de wens van de bestuurder dan je zou mogen verwachten. De minimale overhang van de bumpers zorgt ervoor dat de wielen bijna op de hoeken zitten, wat zich uit in scherp rijgedrag. Ook het gevoel van cabrio rijden zal ons nooit gaan vervelen. Het is wellicht niet een compleet cabrio gevoel door de vaste dakpanelen, maar dit zorgt er ook voor dat het dak op meerdere standen open kan.

Sterke punten Fiat 500C Hybrid

Als hebbeding is de 500C nog steeds de koning in zijn klasse. Ondanks dat het ontwerp al 13 jaar op de markt is, heeft het op het gebied van styling weinig competitie. De exterieur updates in combinatie met de chromen accenten, maken de 500C een luxe vertoning. Ook de toepasselijk genoemde kleur, Blu di pinto di blu past goed bij de klassieke lijnen van de auto. Daarnaast is het stoffen cabrio dak in deze prijsklasse een zeldzaamheid geworden. Een cabrio onder de € 20.000,- aanbieden is tegenwoordig knap!

Fiat 500C hybrid by sunset
Stijl in overvloed

Ondanks de dakconstructie en de exterieur-styling, is er op het gebied van ruimte geen besparing geweest ten opzichte van de dichte 500. De toegang naar de tweede rij is niet ideaal en de passagiers zullen het krap hebben achterin, maar… het is wel degelijk mogelijk om met vier personen kortere afstanden in redelijke comfort af te leggen. Tevens is de kofferbak ruimte niet kleiner geworden ondanks de dakconstructie, en zijn er genoeg plekken om spullen op te kunnen bergen in het interieur. Het gemiddelde verbruik van 1 op 19,8 km/l tijdens onze testweek is ook goed te noemen.

Fiat 500 multimediasysteem
Multimedia systeem, 1 op 19,8 km/l

Zwakke punten Fiat 500C Hybrid

De zwakke punten van onze 500C Hybrid kunnen opgedeeld worden in twee vlakken, functionaliteit en emotionaliteit. Zoals eerder benoemd is de motor niet sterk genoeg om soepel van zuinig rijden naar vlot rijden te gaan. Hij houdt het liever bij zuinig over de weg zoemen of hoogtoerig naar de honderd. Wanneer wij iemand wilde inhalen betekent dit soms wel 2 of 3 versnellingen terugschakelen voordat er voldoende kracht is. Het dak kan volledig naar beneden of naar boven tijdens het rijden, tot een maximumsnelheid van 80 km/u. Als je echter besluit om van de provinciale weg naar de snelweg te gaan, dan is de stand van het dak niet meer volledig te veranderen. Dit is zonde want het ultieme gevoel van cabrio rijden wordt beleefd wanneer het dak volledig naar beneden is. Echter kan het dak niet meer omhoog boven de 80km/u in deze stand, en dus zal je eerder geneigd zijn om het dak half open te houden. Dan is het namelijk nog wel mogelijk om het dak open en dicht te schuiven.

Fiat motorkap
3 cylinders, 3 versnellingen terug

Daarnaast zit de bediening van het dak op het plafond, vanwege de besparing in kosten. Een slim idee, maar in de praktijk zorgt dit er voor dat er even gekeken moet worden om te zien welke knop er ingedrukt wordt. Dit zijn irritatiepunten die met veelvoudig gebruik echter zullen wennen. De keuze van het interieur is echter niet iets waar wij aan kunnen wennen.

Uitrusting

Ons testmodel is voorzien van een half lederen interieur met wit en zwarte accenten, een digitaal dashboard en het grootste multimedia systeem. Luxe is waar het om draait, maar daar is de basis van de 500 simpelweg te goedkoop voor. De auto is leuk aangekleed maar wanneer de buitenspiegels gaan trillen bij het stilstaan voor een stoplicht, dan vervalt deze illusie vrij snel. Ook de ramen steken een stukje boven de deur wanneer ze volledig naar beneden zijn. Een klein details, maar dit soort punten geven de 500C een gevoel van gemis. Er is over nagedacht, maar de uitvoering had net een stap beter gemogen om de 500C een daadwerkelijk luxe gevoel mee te geven. De uitrusting is verder prima maar niet baanbrekend, met cruise control, airco en een multimediasysteem. Maar bijvoorbeeld geen achteruitrijcamera.

Conclusie

Fiat’s kleine haute couture cabriolet heeft een leuke basis om mee te werken. De styling is nog steeds uitmuntend, maar de jaren beginnen wel te tellen. Als wij onze Fiat 500C Hybrid van € 23.140,- zouden omschrijven als een persoon, dan zou het een klein kind zijn. Vrolijk en vol met energie, maar als je hem of haar aankleed in een driedelig pak, dan weet je dat dit niet is wat het kind zelf zou willen. In een simpel vrolijk gekleurde shirt is hij of zij een stuk meer op zijn gemak, net zoals de 500C Hybrid.

Het lederen interieur oogt mooi, maar zorgt bij warme dagen voor zeer warme bovenbenen. Daarnaast is de keuze om voor een wit dashboard te gaan, in plaats van één in de kleur van de auto, gewoonweg verkeerd. Dit is puur een kwestie van smaak, maar één van de bijzonderheden van een Fiat is in ons optiek dat de interieurpanelen dezelfde kleur hebben als de auto. Ons advies? Kies voor een goedkopere versie waarin dezelfde motor ligt en ga voor een felle kleur, dit maakt het interieur ook vrolijker. Dat is waar de Fiat 500C hybrid voor gemaakt is, veel plezier voor weinig geld!

Fiat 500C Hybrid Cabrio
Fiat 500C bij zonsondergang
Categorieën