Ford wolf in schaapskleren
SterktesZwaktes
+ veel vermogen/koppel– ‘kleine’ buitenspiegels
+ prijs kwaliteit– missen Head-up display
+ ruimte– actieradius elektrisch

De Ford Explorer is een auto die in Chicago wordt gemaakt. Een typische Amerikaanse auto die eerst de titel Mazda Navajo meekreeg. In de 90-ér jaren zag je ze nog weleens rijden maar kwamen vaak via het ‘grijze’ circuit naar Nederland. Inmiddels is de 6e generatie een feit en worden ze weer verkocht in Nederland. Er zelfs een PHEV-versie. En wat voor een. 

Met gemak de duinen op

Wat is de Ford Explorer ST Line Plug In Hybrid 

Toen Henry Ford ooit de A-Ford bedacht had, zal hij nooit hebben voorspeld hoe de A-Ford er anno 2021 uit zou hebben gezien. De 1e generatie van de Ford Explorer rolde in 1991 van de band. In 2019 werd de 6e generatie geshowd op de North American International Auto Show. De broer en zus van de Explorer, de Expedition en de Edge, zullen voornamelijk op Amerikaanse bodem blijven. En vanwege het aantrekken van de SUV-markt is er besloten om de Explorer naar Nederland te halen.

Ondanks de regen een mooie verschijning

Technisch 

Onder de motorkap ronkt een 3 liter V6 met een dubbele turbo en een vermogen van 355 PK. Met de juiste instellingen komt daar ruim 100 pk (elektromotor) bij krijgt men 457 PK op de 4 aangedreven wielen. En met 825 (!) newton meter is deze 2500 kg wegend vlaggenschip van Ford, direct van zijn plek. Waardes waarvan je oogbollen doen tollen maar als je gaat zoeken wat er nog meer in datzelfde segment vallen, dan kom je op de Audi Q7 TFSI e, BMW X7 X-drive of de Porsche Cayenne Hybrid. Deze auto’s kan je kopen voor om en nabij de €100.000. Of meer. De duurste uitvoering Ford Explorer ST Line PHEV: minder dan €80.000. 

In het IJsselmeer is het ook nat

Uiterlijk 

Er is in de Explorer op weinig dingen bezuinigd. Bij het instappen valt de relatief ondiepe dashboard op. Eigenlijk is alles vrij subtiel en on-overdreven Amerikaans. En dat is prettig.  Als je van de buiten kant met een schuin oog naar de neus kijkt dan zou je zweren een Range Rover te zien.  

Mijn dochter heeft zeeën van ruimte achterin en ziet de ‘iPad’ aan als een grote telefoon en wil graag oma (video) bellen. Nu even niet lieverd maar er is wel van alles te bedienen op het 10 inch grote scherm. Met de Ford Pass app is de Ford Explorer ook vanuit de woonkamer te bedienen en uit te lezen. Wel kostte het wat moeite om de app aan de gang te krijgen 

Wat verbruikt de Ford Explorer? 

De waardes die Ford in zijn folder vermeld worden niet gehaald. In de elektrisch modus zou je om en nabij de 40 kilometer kunnen rijden. Wat (mij) opvalt is dat deze ’tank’ er aardig snel doorheen is als je dit in ‘Normaal’ modus doet. De 35 kilometer met accu is er verbazingwekkend snel doorheen. Na het inleveren van de auto even de rekenmachine gepakt om het verbruik uit te rekenen. Met 30 liter benzine is er 327 kilometer gereden wat neer komt op 1:10,9. En dat is niet heel erg verkeerd te noemen. 

Mocht je een PHEV voor woon werk verkeer zoeken dan is deze Ford Explorer niet interessant. Zoek je een waanzinnige auto die bomvol zit met van alles, heel erg ruim is en ook nog de nodige elektrische kilometers kan rijden? En wil je elke zaterdag het complete voetbalelftal van je zoon of dochter meenemen? Stop dan met aarzelen want voor dat geld krijg je geen andere wolf. Drive today, explore tomorrow 

Een strak afwerkt dashboard

Sterke punten 

Het is een bewuste keuze geweest van Ford om maar 1 versie uit te brengen: de ST Line. Daarnaast kan er wel de kleur veranderd worden maar voor de rest is er weinig te kiezen op de Ford–site. Net zoals de motor en versnellingsbak. Hij rijdt prima, de 10 traps-automaat is fantastisch en een panorama dak zit standaard op deze auto. De auto is van alles voorzien oftewel populair gezegd: bommetje vol. 

Stoom vs. Hybride

Zwakke punten

De Ford Pass App installeren vrij lastig. Wordt lastig herkend en het duurt even voor dat deze werkt. Ik ben er niet achter gekomen waarom. En omdat deze auto zo vol zit mis dan ik toch wel het Head-up display die bijvoorbeeld bij de nieuwe Volvo XC-90 wel aanwezig is. Amerikanen houden doorgaans van groter, groter, groot. Bij de buitenspiegels hebben ze dat een beetje vergeten. Er zit een afgewerkt schuin randje wat niet prettig is. Voor een dergelijke auto van zo’n formaat als deze is het zeer prettig als je goed achteruit kan kijken (lees: breed). Een anticlimax is er als je de motorkap opendoet. Under the hood ziet het er verbluffend goed uit maar voor een auto als deze mag je wel verwachten dat de kap wordt opengehouden door een paar gasveren… 

Mooie landweggetjes

Conclusie rijtest Ford Explorer PHEV ST-Line

Onderweg heb je heel erg veel lol met de Ford Explorer. Gedurende de test rit regende het bijna onafgebroken en we kozen er voor de snelweg te vermijden. Op de kleinere wegen gedraagt hij zich voorbeeldig en is het vooral prettig dat de Ford heerlijk direct stuurt. De Explorer werd in een PHEV-versie klaargestoomd voor de Europese markt. Als het doel was om het on-Amerikaans aan te laten voelen dan is dat zeer goed gelukt. Mocht je het geld hebben liggen, en kijkt naar de concurrentie, dan heb je met deze Ford Explorer ST Line Plug In Hybrid, een auto met een geweldige prijs kwaliteitsverhouding.  

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Marc Gerain schreef:

    ….een stijlvolle wagen (je kan er niet naast kijken) zonder dat hij een stoefbak wordt of dat iemand er aanstoot aan neemt.

  2. Marc Gerain schreef:

    Fantastische suv, indrukwekkend front en mooie lijnen rondom, enorm vermogen uit de perfecte combinatie van 3liter benzine biturbo en elektromotor, komt overal weg met zovele rijstanden, wel stevig afgeveerd, rijdt verslavend! Je kan het niet bedenken of het zit erop…Enkel binnenin mocht de aankleding enigzins wat chiquer zijn voor deze prijs. Bijna een jaar op gewacht, de moeite waard!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *