Sterktes | Zwaktes |
+ Mooi ontwerp | – Tegenvallende sportiviteit |
+ Veel ruimte | – Stugge vering |
+ Prijs | – Regeneratie niet apart instelbaar |
Geen nieuwe auto deed zoveel stof opwaaien als de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E. Fans van de traditionele Ford Mustang protesteerden luid, terwijl anderen reikhalzend uitkeken naar de eerste volledig elektrische Ford. Lange tijd mochten we alleen kijken. Tot nu!
Tijdens de media-dag van het Ford Go Electric evenement in Rotterdam bood Ford de mogelijkheid mee te rijden in een Ford Mustang Mach-E First Edition. Zelf rijden was niet toegestaan. Toch gaf het meerijden en het gesprek met de bestuurster genoeg informatie voor dit artikel.
Wat is de Ford Mustang Mach-E?
De Mustang Mach-E is de eerste auto die Ford puur voor elektrische aandrijving heeft ontwikkeld. Om de sportiviteit van hun eerste elektrische auto te benadrukken, heeft Ford hem de klassieke naam Mustang meegegeven. Hij is verkrijgbaar in vierwielaandrijving en in achterwielaandrijving. Ook is er naast het normale accupakket een groter accupakket verkrijgbaar. De verschillende combinaties die zo ontstaan, hebben elk hun eigen karakteristieken.
De ‘normal range’ heeft een 68kWh batterij. De achterwiel-aangedreven versie haalt hiermee 269pk en een bereik van 440 kilometer. In vierwielaandrijving heb je 21pk meer maar daalt het bereik tot 400 kilometer. De grotere batterij van de ‘extented range’ heeft 88kWh. Deze is ook krachtiger: 337pk voor de vierwielaangedreven versie. Het bereik is dan 610 kilometer voor de achterwiel-aangedreven of 540 kilometer voor de vierwielaangedreven variant.
Tijdens het Go Electric-evenement werd de sportievere Ford Mustang Mach-E GT onthuld. Deze beschikt standaard over de grotere accu en vierwielaandrijving. De GT produceert 465pk. Naast het sportievere uiterlijk heeft de Mach-E GT speciale stoelen en een speciaal stuur. Ook heeft hij de speciale Magnaride demping en twee speciale carrosseriekleuren.
Hoe rijdt hij?
Ford ziet de Mustang Mach-E als auto voor de Mustang-fan die met zijn familie op pad wil. De Mustang Mach-E moet dan ook gezien worden als sportieve SUV. Met de krachtige acceleratie van een elektrische aandrijving is dit niet echt een probleem. De vering is vrij stug, waardoor je elke hobbel voelt. Dit benadrukt de sportiviteit. Uiteraard is de Ford Mustang Mach-E heel stil.
Via het touchscreen kun je kiezen voor one-pedal-driving, waarbij de regeneratie maximaal is. Naast normaal rijden kun je kiezen voor ‘whisper’-modus, waarbij het vooral draait om rust. Het rijgedrag, de binnenverlichting: alles wordt aangepast voor een relaxte ervaring. Wil je echter knallen, dan zet je de auto op ‘untamed’, waarbij het optrekken en remmen agressiever gaat. Alleen in de laatste stand voelt de Mustang Mach-E echt sportief.
Sterke punten
De Ford Mustang Mach-E ziet er gelikt uit. Ondanks de dichte grille ziet de Mustang Mach-E er niet vreemd uit, en dat is best knap. De auto zit vol leuke design-elementen. Neem bijvoorbeeld het ontbreken van deurgrepen: de deuren openen zich na het drukken van een ronde knop op de raamstijl.
Uiteraard bevat het ontwerp van de Mustang Mach-E allerlei verwijzingen van de sportauto waar hij naar is vernoemd. Naast de driedelige achterlichten komt dit stijlelement ook terug in de koplampen. Heel slim is wat Ford gedaan heeft met het dak: door het dak standaard zwart te maken, lijkt de auto een coupé-achtig dak te hebben, terwijl dit niet zo is.
Dat merk je als je instapt: het interieur is ruimer dan je zou verwachten. Zelfs op de achterbank zitten volwassenen uitstekend. Ook binnenin verrast het ontwerp: het dashboard, met zijn met stof beklede B&O speaker over de hele breedte, ziet er heel goed uit. Het strakke ontwerp wordt gecompleteerd door fijne materialen.
Ook voor bagage is ruimte genoeg in de Ford Mustang Mach-E: de bagageruimte meet 400 liter, die uit te breiden is door de achterbank neer te klappen. Onder de motorkap zit ook nog een Mega-box van 88 liter: een uitspoelbare plastic bak met een eigen afvoer die we al kennen uit de Ford Puma.
Zwakke punten
De verwijzing naar de Ford Mustang blijft een heikel punt. Ford heeft in de 56-jarige geschiedenis van de Mustang altijd de nadruk gelegd op persoonlijke vrijheid en op autorijden zonder compromissen. Omdat een grote, ruime auto niet samengaat met topprestaties, is een SUV per definitie een compromis tussen sportiviteit en interrieurruimte. Dit lijkt dus niet te passen in de Mustang-traditie.
Omdat Ford de link met de traditionele Mustang zo benadrukt, wekt dit ook verwachtingen. Dit gevoel wordt versterkt door de supersnelle Mustang Mach-E 1400 racewagen, die Ford speciaal naar Rotterdam liet komen. Ford wil heel graag dat we de Mustang Mach-E zien als sportwagen in SUV-vorm.
De elektrische acceleratie van de Mustang Mach-E is natuurlijk fenomenaal, zelfs als je hem vergelijkt met een 5-liter V8. Het blijft echter een zware SUV van meer dan 2000 kilo. Dit merk je onherroepelijk in het rijgedrag. Ja, de Ford Mustang Mach-E is sportief – voor een SUV. Juist door het benadrukken van de Mustang-traditie valt de sportiviteit tegen.
Uitrusting
Fords vierde versie van het Sync-besturingssysteem debuteert op de Ford Mustang Mach-E. Het draait op een groot verticaal 15,5 inch scherm midden op het dashboard. Achter het stuur zit een tweede scherm van een prettig klein formaat. Alle functies worden via het touchscreen bediend, behalve de radio: in het scherm zit een grote ronde draaiknop verwerkt.
De Mustang Mach-E beschikt over een intelligent lerend systeem, dat patronen in je gedrag zoekt. Als je een dagelijks telefoontje overslaat, dan herinnert de auto je eraan. Door in je agenda te kijken waar je heen moet, vertelt de auto je of je hem nog moet opladen of niet. De auto is ook altijd verbonden. Hierdoor draait altijd de laatste software en heb je de nieuwste kaarten voor de navigatie.
De Ford Mustang Mach-E is ook voorzien van Apple Carplay en Android Auto. Uniek is dat deze systemen parallel draaien op het touchscreen, en dus niet meer op je telefoon. Hierdoor hoeft je telefoon niet via een draadje met de auto verbonden te zijn. Via de Ford Pass app kun je de status van je auto zien, en je kunt je telefoon zelfs gebruiken als sleutel.
Conclusie rijtest Ford Mustang Mach-E
De Ford Mustang Mach-E is een fraaie, ruime SUV, die ook nog eens heel fijn rijdt. Ford heeft een heel goede eerste elektrische auto gebouwd. Dankzij de elektrische acceleratie en de stugge vering voelt hij sportief aan. Hij is ook nog eens heel concurrerend geprijsd: andere, vergelijkbaar sportieve concurrenten zijn duurder.
Het heeft Ford veel publiciteit opgeleverd door hem de naam Mustang mee te geven. Maar als je de Ford Mustang Mach-E bekijkt als broertje van de Ford Mustang sportwagen, dan valt de sportiviteit tegen. Hiervoor rijdt hij teveel als een SUV en te weinig als een sportwagen. Dan blijkt: een echte Mustang is het niet.
De eerste exemplaren van de Ford Mustang Mach-E worden eind van dit jaar geleverd. Vanaf volgend jaar is de GT-versie te bestellen: deze worden eind 2021 geleverd. De Ford Mustang Mach-E is verkrijgbaar vanaf 49.925 Euro.