Kia e-Soul rijtest
SterktesZwaktes
+ Ruim en mooi interieur– Imagoprobleem
+ Vier generatiestanden– Kleine kofferbak
+ Compleet uitgerust– Prijs

Sommige auto’s zijn zo anders dan alle andere dat ze erom vragen om getest te worden. Ondanks dat de mogelijkheden beperkt waren door de Corona-crisis, konden we toch wat kilometers maken tijdens onze rijtest met de volledig elektrische Kia e-Soul.

Wat is de Kia e-Soul?

We zullen eerlijk zijn: bijna iedereen die we spraken, vond de Kia e-Soul niet mooi. Het is dan ook een bijzondere auto. Door zijn vierkante vormen doet de e-Soul een beetje denken aan een klein bestelwagentje, maar eigenlijk past hij in een Aziatische traditie: kijk maar naar de Daihatsu Materia (2006-2013) en de Nissan Cube (2008-2011). In Azië en in mindere mate in Amerika zijn dergelijke auto’s vrij populair. In Nederland zullen we hem waarschijnlijk niet vaak tegenkomen, aangezien we graag ongeveer dezelfde auto rijden als de buurman, liefst in zilvergrijs.

Kia e-Soul

Dat is jammer want het funky ontwerp zit vol leuke details. Over het algemeen vond men de voorkant met zijn smalle koplampen nog wel mooi, maar is men minder te spreken over de achterkant. Deze is dan ook erg opvallend, met achterlichten die helemaal over de auto naar de andere kant gaan en een glanzend zwarte band om een ‘eilandje’ in carrosseriekleur. Het resultaat: een eigenzinnige autootje dat zijn gelijke niet kent.

De Kia e-Soul is een volledig elektrische crossover. De 64 kWh accu en de 150kW motor zorgen voor een prima rijbereik van 452 kilometer (WLTP). Dit is ruim voldoende voor iedereen. Mocht het niet genoeg zijn, dan is de accu na een halfuurtje snelladen weer voor 80% vol. Na een nachtje aan het stopcontact is de accu ook weer vol. Heel handig is de laadindicator achter de voorruit, zodat je buiten kunt zien hoe ver de auto is opgeladen.

Kia e-Soul met EVcablehook

Hoe rijdt hij?

Laat je niet voor de gek houden door het vierkante uiterlijk van de Kia e-Soul: dit is geen saai bestelbusje. Zijn rijgedrag sluit volledig aan bij zijn funky uiterlijk: lekker vlot en sportief. Nu is het natuurlijk geen sportwagen, maar met 204pk beweeg je lekker vlot door de stad. Door de elektrische acceleratie van de e-Soul zullen heel wat mensen verbaasd achterblijven bij het verkeerslicht, zich afvragend wat ze nu precies hebben gezien.

Ook in de bochten staat de e-Soul zijn mannetje: hij gaat strak door de bocht en de prima stoelen voorkomen dat je door de auto rolt. Wel voelt de e-Soul zich minder thuis op de snelweg: het stuurgedrag is op snelheid wat zoekerig waardoor je regelmatig moet sturen om rechtdoor te gaan. Ook gaat de Kia e-Soul soms wat deinen bij hobbels. Op doorgaande wegen en in de stad rijdt hij echter top.

Kia e-Soul

De Kia e-Soul beschikt over vier verschillende rijmodi: normal, sport, eco en eco+. In de laatste modus wordt de snelheid beperkt tot 90km/u. Het verbruik is prima: wij verbruikten gemiddeld zo’n 17 kWh per 100 kilometer, en dat is inclusief proberen wat de auto allemaal kan. Voor zo’n forse auto is dat prima.

Sterke punten

De hoekige vormen geeft de Kia e-Soul zijn bijzondere uiterlijk, maar in het interieur heb je er volop profijt van. De zitpositie is niet erg hoog dus het hoge plafond zorgt dat er veel hoofdruimte is. Dit geeft het gevoel van veel ruimte. Dankzij de rechte daklijn is ook achterin ruim voldoende hoofdruimte en tussen voorstoelen en achterbank is voldoende ruimte voor volwassen benen.

Kia e-Soul interieur

Het interieur van de e-Soul is al net zo funky als de buitenkant. Zo komt het patroon van de velgen terug in de speakers in de deuren. Het dashboard ziet er opgeruimd uit en benadrukt de breedte. Het dashboard wordt gevormd door een 7-inch OLED scherm. In de middenconsole vormt het 10,25 multimediascherm één geheel met de ventilatiegaten. Het touchscherm kan een breed navigatiescherm tonen of een split screen met allerlei informatie. Met één druk op de knop zoekt de auto de dichtstbijzijnde laadpalen.

Achter het stuur van de Kia e-Soul zitten twee zilverkleurige flippers, maar deze zijn niet om te schakelen. Met deze flippers kun je de mate van regeneratie instellen. Je kunt kiezen uit vier standen. Als je in de lichtste stand het gaspedaal loslaat, rolt de auto uit zoals een benzineauto. In de zwaarste stand regenereer je extra energie als je het gaspedaal loslaat. Deze stand maakt one-pedal-driving mogelijk. Dankzij de flippers kun je eenvoudig de gewenste instelling kiezen.

Kia e-Soul

Maar het kan nog uitzinniger. De Kia e-Soul is voorzien van mood lighting: niet alleen kun je de kleur kiezen van de interieurverlichting, maar je kunt ze ook laten wisselen van kleur in een bepaald patroon. Sterker nog, dit kun je laten afstemmen op het ritme van de muziek uit de Harman Kardon geluidsinstallatie. Een auto met disco-verlichting: veel gekker wordt het niet!

Zwakke punten

De vierkante vorm mag dan voor veel ruimte interieur zorgen, helaas geldt dit niet voor de kofferbak. Deze is met 315 liter aan de kleine kant. Bovendien zorgt het accupakket ervoor dat de onderrand van de kofferbak vrij hoog zit, zodat je flink moet tillen. Gelukkig kunnen alle laadkabels netjes onder de vloer worden opgeborgen.

Kia e-Soul

Het grootste nadeel van de Kia e-Soul is echter zijn imago. In Nederland worden dergelijke vierkante, hoge auto’s snel geassocieerd met een bejaard publiek, en dat is juist precies niet waar de e-Soul voor bedoeld is. Dit is juist een auto voor jonge mensen of gezinnen met jonge kinderen die een praktische maar eigenzinnige auto willen, die ook nog eens elektrisch is. Helaas staat het imago van dit type auto haaks op het idee van de hippe e-Soul.

Zoals bij andere elektrische auto’s is ook de prijs een punt. De Kia e-Soul is verkrijgbaar vanaf 44.985 Euro, dus goedkoop is hij niet. Als je echter voorbij de aanschafprijs kijkt en de verbruikskosten zoals brandstof en onderhoud in ogenschouw neemt, wordt het plaatje veel beter.

Kia e-Soul

Uitrusting

De Kia e-Soul is er slechts in één uitvoering. De enige optie die je kunt kiezen is het SUV-pack, die je lichtmetalen elementen geeft in de bumpers en zijskirts. Kia staat bekend om zijn ruime uitrusting en de e-Soul is geen uitzondering. Zo zijn alle stoelen van leer en kunnen ze verwarmd worden, ook achterin. De voorstoelen hebben ook ventilatie. Ook het stuur kan verwarmd worden.

Alle verlichting van de Kia e-Soul is uitgevoerd in LED, tot aan de richtingaanwijzers toe. De e-Soul heeft parkeersensoren rondom en ook draadloos laden van de telefoon is mogelijk. Ook de head-up display is erg handig: nuttige informatie wordt getoond op een plastic plaatje dat uit het dashboard komt.

Kia e-Soul

Ook adaptive cruise control is aan boord. Deze is makkelijk te bedienen, alleen niet altijd even intelligent. Zo begint de auto bij een inhaalactie pas te versnellen als je op de andere rijbaan rijdt, terwijl andere merken al versnellen bij het aanzetten van de richtingaanwijzer. Je moet dus goed opletten bij het inhalen. De rijbaanassistent waarschuwt alleen als je over de lijntjes gaat, en stuurt niet actief tegen. Wel kan de Kia e-Soul zichzelf binnen de lijntjes houden, zolang bochten niet te scherp zijn. De dode-hoekassistent houdt verkeer naast de auto in de gaten, en let ook op kruisend verkeer bij het achteruit rijden.

Conclusie rijtest Kia e-Soul

De Kia e-Soul is een eigenzinnige crossover met veel funky details, maar waarschijnlijk zullen veel mensen hem niet als zodanig zien. Dat is heel erg jammer, want de e-Soul combineert veel ruimte met fijn elektrisch rijgedrag en een mooi interieur in een funky verpakking.

Categorieën