Ook dit jaar gaan we weer met de caravan op vakantie. Na de eerste ervaring om met een elektrische auto en caravan 400 kilometer te afleggen, is besloten om niet gelijk 1.300 km naar Spanje op dezelfde wijze af te leggen. Daarom was ‘the weapon of choice’ de Mitsubishi Eclipse Cross (rijtest zonder caravan). Een Plug-In Hybride auto die ook kan snelladen, een dun bezaaide combinatie. Hier lees je hoe me dat afging.
De uitdaging was, het afleggen van ruim 1.300 kilometer (enkele reis) met een 1.500 kg zware Hobby caravan en dat zoveel mogelijk elektrisch. Omdat we onze stops zelf willen inplannen en niet afhankelijk willen zijn van oplaadstops is gekozen voor een Plug-In Hybride auto, maar dan wel één met snellaadmogelijkheid. We hebben namelijk eerder al ervaren dat onderweg opladen aan een openbare laadpaal, niet snelladend, geen zoden aan de dijk zet. Ongeacht of er wel of niet een caravan achter hangt.
Sterktes | Zwaktes |
+ tanken en snelladen | – snelladen via CHAdeMO |
+ praktische reisauto | – bij lege accu beperkt vermogen |
+ trekgewicht | – tanken + snelladen met caravan bijna niet mogelijk |
Gekozen PHEV, een Mitsubishi Eclipse Cross
Het aanbod aan Plug-In Hybride auto’s die én kunnen snelladen én minimaal 1.500 kg kunnen trekken is beperkt. Dat is op zich jammer, want juist op de momenten dat je veel kilometers maakt (tijdens vakantietrips) is het fijn als je onderweg kunt snelladen. Na een koffiepauze kun je weer 50 kilometer elektrisch rijden, in het geval van de Mitsubishi. Met caravan is dat eerder 30 kilometer, maar toch. Er zijn tegenwoordig ook PHEV’s die ruim 100 kilometer elektrisch kunnen afleggen. Daarvoor moet je shoppen bij bijvoorbeeld Mercedes en Land Rover. Zij hebben accu’s van een kleine 40 kWh.
De Eclipse Cross is voorzien van een 2,4 liter 4-cilinder benzinemotor die slechts 98 pk levert, maar wel 193 Nm aan trekkracht bij 2.500 tpm. De kracht ligt hem juist in de combinatie met de elektromotoren voor én achter, jawel het is een vierwiel aangedreven auto! Het gecombineerde vermogen van benzine- en elektromotoren is 188 pk. Meer dan voldoende om onze caravan te kunnen trekken.
Om volledig elektrisch te kunnen rijden is de Eclipse voorzien van een 13,8 kWh accupakket. Deze kan met wisselstroom bij een openbare laadpaal of thuis opgeladen worden met maximaal 3,7 kW. Als één van de weinige PHEV’s kan deze ook snelladen. Dit gebeurt met de minder gebruikelijke CHAdeMO stekker welke je nog wel bij elke snellaadpaal kunt vinden, maar minder veelvuldig aanwezig is dan een CCS stekker. Snelladen gaat met maximaal 22 kW. In de praktijk houdt dit in dat je in 25 minuten tot 80% opgeladen bent.
Ervaringen Eclipse Cross bij lange afstanden afleggen
Qua specificaties is de Eclipse de ideale kandidaat voor het afleggen van lange afstanden. Tijd voor de praktijkervaring. Om met het interieur te beginnen, keurig afgewerkt, aardig wat fysieke knoppen. Iets wat ook wel nodig is omdat het touchscreen naar de huidige maatstaven niet de grootste is. Het old-fashioned, later bij elkaar geplaatste knoppengevoel overheerst. Wel allemaal keurig afgewerkt. Het automaatpookje zit ook in de Outlander en komt qua bediening overeen met een handgeschakelde versnellingsbak. Naar voren en achteren ‘roeren’ om een stand in te schakelen.
Voor de hoogste regeneratie is de B-stand noodzakelijk. Deze bereik je door eerst de D-stand in te schakelen en daarna de B. Daarna flipperde ik naar standje 5, de hoogste regeneratiestand. Helemaal one-pedal-drive was het niet. Voor het stoplicht toch nog de rem ingedrukt houden is het devies. Er zijn diverse standen om met de accu te ‘spelen’, te weten: CHARGE (onderweg de accu opladen, wat met een caravan lastiger was), SAVE (accu sparen, ideaal voor het geruisloos je straat in rijden) en EV (volledig elektrisch rijden). Bij de EV-stand was het remgevoel soms wat minder direct. Verbeterpuntje. Het was met trouwens opgevallen dat je 130 km/u kunt rijden in de EV-modus, wat maar eens bevestigt dat dit geen normale hybride auto is waarbij de brandstofmotor het te snel van je overneemt. Deze is van het type, in eerste instantie de accu opladen die de wielen aandrijft.
De zitpositie is erg goed. Vooral zo’n lange trip is een uitstekende graadmeter. Geen centje pijn gehad. Mijn arm een goede rustplek geven was wat lastiger. De middenarmsteun is te kort voor de rechterarm. Ik zit ook wel redelijk dicht op het stuur. De linkerarm kon niet lekker op de deurrand gelegd worden, omdat deze naar achteren toe minder plat wordt. Mijn ideale cruise-positie, uiteraard persoonlijk, was het been op de flessenhouder in de deur plaatsen en daar bovenop de arm. De middenconsole was niet alleen voorzien van fijne cupholders en een ruim vak onder de middenarmsteun, maar ook twee USB-aansluitingen, waar gretig gebruik van werd gemaakt. Allemaal van het vierkante USB-A type, nog geen USB-C. De bagageruimte is met 471 liter lekker groot én vierkant, dus goed bruikbaar. Tevens zit er in de kofferbak een 220V aansluiting. Ideaal voor onze mobiele koelbox, onderhand 20 jaar oud en van een ander Aziatisch automerk, van stroom te blijven voorzien voor koude versnaperingen onderweg.
Het navigatiesysteem was van TomTom, wat een fijnere weergave heeft dan Google Maps. Echter dient de bestemmingsinvoer preciezer te zijn, waarbij Maps aan een half (gesproken) woord al voldoende heeft. Voor de realtime file informatie moest de TomTom gebruik maken van een externe internetverbinding, lees telefoon. Mijn Samsung Galaxy S23 Ultra was hiervoor blijkbaar te nieuw. De Mitsubishi-app was enkel nog voor oudere versies geschikt. Kwestie van updaten Mitsubishi? De navigatieaanwijzingen werden ook in het instrumentarium weergegeven, maar opvallend genoeg gaf het instrumentarium (verkeersbordherkenning) soms een andere max. snelheid aan dan de Tomtom.
Wat wel eg fijn is aan Tomtom, dat deze aan de rechterkant telkens laat zien hoeveel kilometer het nog is tot aan de volgende koffiestop. Dit was echter super voor vakanties, want dan plan je van stop naar stop.
Klein dingetje is de ruitensproeier. Deze geeft je het premiumgevoel. Als je de sproeier activeert, dan sproeit hij een bepaalde cyclus wat inhoudt dat hij eerst sproeit, wist, weer sproeit en weer wist tot de voorruit droog is. In plaats van 2 sproeigaatjes, heeft de Eclipse er 3 aan elke kant. Wees je er wel van bewust dat als je de verlichting aan hebt, dat dan de koplampen ook schoon gesproeid worden. Een ‘zuinige’ collega doofde eerst altijd zijn verlichting alvorens te sproeien om ze ruitensproeiervloeistof te besparen.
Onderweg snelladen financieel interessant?
Nou… Uiteraard het is mogelijk om te snelladen. De Mitsubishi is als Plug-In Hybride voorzien van een snellaadaansluiting (CHAdeMO). Deze plug is minder frequent aanwezig, omdat minder auto’s deze gebruiken. CCS is dé Europese standaard geworden. Het voordeel is dan wel weer dat deze snellader soms moederziel alleen op een parkeerplaats op een Mitsubishi, of Nissan Leaf, zit te wachten.
Maar bij een Plug-In Hybride heb je minimaal benzine nodig eventueel aangevuld met wat stroom. Dus bij elke stop die we maakten werd er minstens getankt, wat niet altijd gecombineerd kon worden met snelladen. De 43 liter benzinetank is niet de grootste en zorgde voor een actieradius van een kleine 400 kilometer in combinatie met onze 1.500 kg Hobby.
Met een lege accu was het verbruik inclusief caravan tussen de 12 en 13 liter per 100 kilometer. Met stroom in de accu daalde het verbruik naar 11 tot 12 kilometer per 100 km. Opladen bespaart je dus ongeveer 1 liter a € 2,- per 100 kilometer. Om de 13,8 kWh accu volledig te vullen kostte mij bij Fastned € 0,59 per kWh = € 8,14. Als de accu na 400 kilometer leeg zou zijn, dan zou ik financieel break-even draaien. Als ik de Eclipse zelf de rijstand zou laten bepalen, dan zou de accu na 25 snelwegkilometers al leeg zijn. Daarom kun je het beste bij veel snelwegkilometers de accu-spaarstand aanzetten. Dan gebruikt hij op de snelweg de zuinige benzinemotor en af en toe een beetje stroom.
Kun je met een PHEV onderweg snelladen?
Met een PHEV met snellaadfunctie is het geen probleem om onderweg te snelladen, maar die caravan van ons… Onze Hobby caravan ziet er groot uit, maar dat valt op de camping tussen de andere broeders reuze mee. Zonder dissel is hij 5 meter lang, menig caravan is al rond de 7 meter lang. Feit is wel, dat de caravan + dissel (totaal 7 meter) een paar meter langer is dan de auto en het manoeuvreren daardoor belemmert. Een doorrijdlocatie om op te laden is daarom zeer gewenst. De caravan afkoppelen kan ook, maar dat kost tijd bij een stop die we niet te lang willen laten duren. Maar het is niet alleen het afkoppelen. Ik adviseer ook om dan een slot op de caravan te plaatsen voor eventueel stelen. Onze caravan is, gelukkig, bijna 25 jaar oud en dus minder gewild bij het dievengilde.
Mocht je je combinatie op een speciale en extra lange caravan of vrachtwagenparkeerplek parkeren, vergeet dan niet dat de parkeerplek voor de caravan vrij moet blijven voor later aankoppelen. Tijdens zomervakanties kan het bij de verschillende “Aire’s” langs de Route du Soleil behoorlijk druk zijn en kwakken automobilisten hun auto overal neer waar zij een plek zien. Als dat vóór jouw caravan is, dan heb je een uitdaging met het aankoppelen.
Op de snelweg elektrisch rijden?
Een brandstofauto is op de snelweg het meest op zijn gemak. Dan rijdt hij een constante snelheid en in de hoogste versnelling een relatief laag toerental. Daardoor is een brandstofauto op vakantie altijd lekker zuinig.
Een elektrische auto is op de snelweg juist onzuiniger. Op de snelweg heb je te maken met de luchtweerstand. Hoe harder je rijdt, des te groter de luchtweerstand wordt en de auto meer moeite moet doen om zich door de lucht heen te duwen. Tevens is er op de snelweg minder vaak sprake van afremmen en daardoor stroom terugwinnen (regenereren) voor de accu. Omdat een elektromotor op de snelweg minder efficiënt is, wordt op hoge snelheid al snel overgeschakeld naar de benzinemotor, omdat deze bij hogere snelheden weer efficiënter is. Een elektrische auto c.q. aandrijflijn is op zijn zuinigst in een stadse omgeving. Dit hebben we ook gemerkt op vakantie.
Eenmaal op de snelweg kun je onderweg af en toe opladen, maar als je dan vertrekt met de normale D of B rijstand, dan legt hij de eerste kilometer elektrisch af. En dan vooral met de caravan is het accupakket na ongeveer 25 kilometer al leeg. Je doet er verstandig aan om na het opladen de “SAVE” knop in te drukken om zo de accu niet actief te gebruiken.
Accu sparen en euro 98 heuvel op
Dat je niet de gehele reisafstand elektrisch kunt afleggen is onderhand wel duidelijk. Wat zijn de voordelen van zo’n accu en elektromotor die de auto zwaarder maakt en hoe moet je die gebruiken? Het is namelijk niet verstandig om op vakantie de Eclipse op de standaard instelling te laten staan. Hij verbruikt dan als eerste de accu en gaat over op de benzinemotor zodra de accu leeg is. Op de snelweg is je accu dan ook snel leeg. Daarom zou ik voor langere snelwegritten de Cross op de “SAVE” stand zetten.
De accu heb ik op die manier gespaard voor België. Daar zit, oostelijk van Luik, een flinke snelwegheuvel. Op de heenweg was de autoaccu al leeggereden en toen ging de Eclipse met wat meer moeite omhoog dan op de terugweg. Met de wetenschap van de steile heuvel op de heenweg, had ik op de terugweg de Eclipse volgetankt met euro 98 én de accu gespaard en bij het tactisch juiste punt, onderaan de heuvel, ingezet. Bij de beruchte snelwegbult kwam ik nu moeiteloos en met geen centje pijn omhoog.
Na 800 kilometer pas geladen
Na 1.300 kilometer op de vakantieplek aangekomen rest mij helaas te zeggen dat ik slechts één keer heb kunnen opladen. Slechts één keer heb ik de auto én caravan kunnen tanken en opladen zonder de caravan af te koppelen. Dat was bij een Fastned locatie waarbij het tankstation achter de laadstations lag. Concluderend kan ik dus zeggen, dat het onderweg weinig nut gehad heeft. Op de camping is het echter een andere verhaal.
Een PHEV op de camping is ideaal
Vorig jaar hadden we het ook al ervaren en nu een jaar later blijkt dit niet een eenmalig voordeel te zijn. Op onze Spaanse camping stond namelijk gewoon een Wallbox laadpaal. De Wallbox Pulsar Plus die ik zelf ook had (installatietips thuismontage). Op de campingplattegrond stond deze trouwens niet. Warempel genoeg was deze ook nog eens gratis. Voor een wasmachinebeurt moet je 6 euro betalen, maar je elektrische auto opladen was gratis. Opvallend.
Elke dag op de camping ronddolen verveelt ook, dus plan je wat uitjes tijdens je vakantie. Deze uitjes kon ik bijna allemaal elektrisch bereiken. ’s Nachts of een paar uur bij het zwembad de Eclipse aan de lader gehangen en na 4,5 uur was hij 100% vol, om al doende elektrisch naar bijvoorbeeld de avondmarkt te rijden. Je had verwacht dat de camping laadpaal zou smelten, niet vanwege het warme weer, maar het feit dat hij continu bezet was door… Nederlanders. Na een halve week hadden de PHEV-rijders hem ook ontdekt en was het dringen om te laden. Hij stond geen uur ongebruikt. Gelukkig had iedereen door dat laadpaalkleven niet gewenst was, dus werd de stekker tijdig teruggehangen.
Weet trouwens dat je ook met een Mode 2 kabel, laadkabel met stopcontactaansluiting, je PHEV in een nacht kunt opladen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dat op de doortrekcamping gedaan heb zonder te overleggen. De volgende dag heb ik elektrisch de tolpoort van de snelweg kunnen bereiken. Eenmaal op de snelweg, was het accuniveau snel-weg… (sorry, foute grap) Het is wel netjes als je via het stopcontact je auto oplaadt om dat even bij de campingreceptie te melden. Wat ik de volgende keer braaf zal doen. Bij de Eclipse zit deze Mode 2 / stopcontactlader er standaard bij. Weet dat je al vanaf een kleine 300 euro een Mode 2 / thuislader hebt.
Conclusie, is een PHEV met caravan op vakantie interessant?
Het feit dat er Plug-In Hybride auto’s zijn waarmee je kunt snelladen juich ik van harte toe! Daarvan zijn er veels te weinig. Op de snelweg is het voordeel beperkt omdat de accu snel leeg getrokken wordt en de caravan maakt het je niet gemakkelijk om te kunnen snelladen. Eenmaal op plaats van bestemming straalt de PHEV ineens weer. Je dagelijkse vakantie-uitjes kun je namelijk bijna allemaal elektrisch afleggen. Kom je dan ineens een snellader tegen, dan hoef je daar ook niet aan voorbij te rijden. Het comfort van de elektrische aandrijflijn past helemaal bij je ontspannen vakantiehouding. Probeer daarom zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het kan vaker dan je denkt. Behalve op de snelweg met een caravan.
Bedankt voor alle informatie! Ik ga de Eclipse cross ook kopen, en voor komende zomer een caravan huren. Raad je de Wallbox Pulsar Plus ook aan, of zou je nu iets anders kiezen?