Met geen zekerheid op mooie zomers, en aardig wat millimeters water per jaar lijkt Nederland niet direct het geschikte land voor de ‘hobby’ roadster. Niets is minder waar, we beschikken namelijk over ontzettend veel mooie land- en kustwegen. En oké we zijn geen Italië, maar voor de liefhebber van het echte rijden ligt er voldoende mooi asfalt. Maar wat komt er allemaal kijken bij de keuze voor een roadster? Om hier antwoord op te geven zijn we op pad gegaan zowel een nieuwe- als een klassieke roadster.
Haalbaar voor bijna iedere portemonnee
Tuurlijk zou het voor de hand liggen om voor dit artikel om te kiezen voor een tweetal roadsters uit het exclusieve segment. Leuk om over te lezen, maar voor velen blijft dat helaas bij dromen. Zou je met een veel kleiner budget ook zoveel rijplezier kunnen beleven? En ga je voor nieuw of toch een klassieker? Om hier antwoord op te kunnen geven zijn we op pad gegaan met twee betaalbare roadsters. Uitkomend in de categorie nieuw is de 2018 Mazda MX-5 Sakura. De klassieker die we voor deze dubbeltest hebben uitgekozen is een Triumph spitfire 1500 uit 1980. De reden voor deze keuze is omdat beiden auto’s ongeveer dezelfde afmetingen en gewicht hebben. Daarnaast beschikken beide over een 1500 motor. Het belangrijkste is dat beide auto’s redelijk betaalbaar zijn en voor een groter publiek haalbaar.
De duurste uit de test is de Mazda MX-5 met een vanaf prijs van €31.990.-. De gelimiteerde MX-5 Sakura die wij reden is een stukje duurder met een prijs van €36.590.-. De prijs van een Triumph Spitfire 1500 is iets aangenamer en ligt momenteel tussen de €6.000.- en €10.000.- afhankelijk van de staat en het bouwjaar. Nu zou je denken dat gezien het prijsverschil de keuze snel gemaakt is maar er komt meer bij kijken dan alleen de aanschaf.
Waar nog meer rekening mee houden
Net als bij het “normale’’ autorijden houden de kosten na aanschaf helaas niet op. Denk hierbij aan verzekeringen, belastingen, onderhoud en eventuele berging (garagebox). Deze kosten kunnen wel erg verschillen tussen een oldtimer en een nieuwe auto. Voor een oldtimer liggen de kosten van verzekeren(WA) en de wegenbelasting ontzettend laag en gaat dit om maximaal een paar tientjes per maand. Bij een moderne auto ligt de premie en de wegenbelasting een stuk hoger (drievoudige). Dit komt omdat een oldtimer gezien wordt als hobby en vaak niet zal dienen als dagelijks vervoer. Helaas zal de MX-5 gezien worden als “normale’’ auto en zal deze niet in aanmerking komen voor het goedkopere tarief.
Onderhoud
De kosten voor het onderhoud zullen daarentegen bij een oldtimer weer iets hoger liggen aangezien deze vaak een stuk minder betrouwbaar zijn. Natuurlijk is voor velen het zelf sleutelen onderdeel van de hobby, en zijn de kosten hierdoor te verlagen. Bij een nieuwe auto is het sleutelen vaak een stuk gecompliceerder. Al mag je ervan uitgaan dat het onderhoud de eerste jaren minimaal zal zijn en dat je aan de betrouwbaarheid niet hoeft te twijfelen. Wel is het vaak zo en zeker in ons geval met de Spitfire dat onderdelen relatief goedkoop zijn voor betaalbare oldtimers. Bij moderne auto’s zijn onderdelen door de complexiteit vaak een stuk duurder.
Het rijden zelf
Beide wagens zijn echte rijders auto’s. Ondanks dat er bijna 40 jaar tussen zit zijn er meerdere raakvlakken die beide wagens kenmerken. Zo is de zithoogte zeer laag te noemen. Hierdoor heb je het gevoel dat ook bij lagere snelheid je aardig sportief aan het rijden bent. Rij je met het dak open dan weet je dat eenmaal aangekomen op locatie je coiffure de ‘out of bed’ look heeft aangenomen en wellicht bewoont wordt door wat insecten. Maar juist die wind door je haren en de zithoogte maken het rijden met dit soort auto’s zo mooi. Daarnaast zijn beide wagens goed voor aardig wat volgende ogen en goedkeurende knikjes. Enige kanttekening is dat bij de MX-5 Sakura de woorden ‘patser’ en ‘uitslover’ ook zijn gepasseerd. Bij de Spitfire bleef het bij positieve feedback, blijkbaar wekt een klassieker meer de indruk op dat je een echte autoliefhebber bent.
De Mazda MX-5 Sakura
De kleine roadster van Mazda wordt al jaren positief gerecenseerd, en terecht! Niks geen overdreven dikke motor en sportstrepen maar gewoon een ongecompliceerde lichtgewicht tweezitter met een kleine zuinige motor. De huidige generatie MX-5 is vanuit dezelfde filosofie ontwikkeld. Het design is in de loop der jaren wel wat sportiever en agressiever geworden en mag er zeker zijn.
De gelimiteerde Sakura uitvoering die wij reden was de eerste van de in totaal 25 beschikbare Sakura’s die in ons land geleverd worden. Deze uitvoering beschikt onder andere over een donker rood dak, crème ledere bekleding, 16 inch ‘Bright Dark’ lichtmetaal en een batterij aan Bose speakers. De kleur ‘Machine Gray Metallic’ stond de MX-5 in combinatie met het lichte interieur en het rode dak erg goed.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Hoe rijdt de MX-5
Zodra je in de MX-5 stapt weet je meteen weer dat Mazda een Japanse fabrikant is, de stoelen zijn erg smal en ook maximaal naar achter geschoven blijft de ruimte beperkt (lengte 1.85 m). Daarentegen is de kwaliteit van het interieur erg hoog en zit alles op de juiste plaats. Na het starten van de 131 pk sterke 1,5 liter Skyactiv benzinemotor ben je dankzij het fijne diepe roffeltje uit de dubbele uitlaat meteen weer vergeten dat je wat oncomfortabel zit.
De 1,5 liter Skyactiv is in combinatie met het lichte gewicht van de MX-5 (950 kg) vlot genoeg. Samen met het sportieve onderstel is het rijden echt een genot te noemen. Wat zeker een award verdient is de handgeschakelde zesbak met het kenmerkende korte pookje. Vanuit een korte polsbeweging schakel je supersnel door de versnellingen heen.
De Triumph Spitfire 1500
“Poor mans Jaguar E-type’’ is de bijnaam van deze in 1962 geïntroduceerde kleine sportwagen van Triumph. Tot op de dag van vandaag is deze bijnaam nog steeds zeer toepasselijk, een mooi gerestaureerde Spitfire blijft onder de €20k terwijl een gerestaureerde E-type inmiddels boven de €100k uitschiet. Startend met de MK1 (1962) gevolgd door de MK2 (1965), Mk3 (1968), Mk4 (1970) en uiteindelijk de 1500 in 1974 viel het doek voor de Triumph Spitfire in 1981. Reden hiervoor was de overname van British Motor Holdings door Leylands Motors. Door een slechte economie, slecht management en gedemotiveerd personeel waren de latere Spitfires van slechte kwaliteit en onbetrouwbaar. Gelukkig heeft ons model van 1980 voldoende liefde gehad van al zijn eigenaren en verkeerd deze op nieuwe bekleding en spaakvelgen na in bijna nog originele staat.
De Triumph Spitfire wordt gesierd door mooie ronden koplampen en curven in de zijpanelen. De chromen bumpers zorgen samen met de spaakvelgen met spinners(niet orgineel bij de 1500) voor de echte klassieke look. Ook de witte kleur (British Leyland White) is erg fraai en nog in orginele eerste laag. Net als de MX-5 is de Spitfire een lichtgewicht roadster (803 kg) met een 1,5 liter benzinemotor. Waar de MX-5 gebruik maakt van een moderne injectie motor is de Spitfire nog uitgerust met een dubbele carburateur. Het interieur is uitgerust met een houten dashboard met de basics en jawel een radio met cassette.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Hoe rijdt de Spitfire 1500
Al bij het starten van onze Spitfire merk je direct een verschil met de MX-5, niks geen startknop die met een simpele druk de motor tot leven wekt. Bij de Spitfire moet er nog gechoked worden om de motor te starten. Wanneer deze dan tot leven komt zie en ruik je meteen dat de emissienorm in die tijd nog maar bijzaak was. Eenmaal op temperatuur is de motor lekker rustig en redelijk stil te noemen. Tuurlijk bezit ook de Spitfire een mooie soundtrack wanneer je het pedaal intrapt. Dankzij onder andere het ontbreken van stuurbekrachtiging en een stuggere koppeling is het wat meer werken achter het stuur. En ook de Engelse staan er niet om bekend dat zij een lang volk zijn, dus ook in de oude stoelen is het comfort niet geweldig te noemen. Wederom weer een punt die onder het kopje ‘lekker belangrijk’ mag verdwijnen aangezien het rijden met de Spitfire echt een genot is.
Conclusie: waar nu voor te gaan?
Maar waar nu voor te gaan? Ben je niet zo technisch, geen overdekte berging en ga je voor betrouwbaarheid en luxe dan is de MX-5 Sakura de roadster voor jou. Ben je niet vies van een beetje smeer en olie, werken achter het stuur (echte rijden) en een echte hobbyist met overdekte ”werkplaats’’ dan is de Spitfire 1500 de optie. Kan je goed sparen en heb je ruimte voor twee auto’s waarom dan kiezen? De MX-5 kan makkelijk gebruikt worden voor dagelijks gebruik en voor de echt mooie dagen haal je de Spitfire van stal.