De facelift heeft hem goed gedaan!
Sterktes Zwaktes
+ Rijke standaard uitrusting – Langzame opstart navigatie
+ Verbruik – Gebruik hard plastic
+ Bi-directioneel laden – Uhmm…

Mitsubishi meest betrouwbare merk

In november 2021 werd het merk Mitsubishi door de Consumentenbond uitgeroepen tot meest betrouwbare merk. Met name de Mitsubishi Outlander (PHEV) vanaf 2012 en Mitsubishi ASX worden door de Consumentenbond geroemd. Deze SUV’s scoren uitzonderlijk hoog en behoren met een rapportcijfer van respectievelijk 9,1 en 9,0 tot de grote uitblinkers in de automankemententest. Een dergelijke uitslag maakt ons natuurlijk nieuwsgierig! Rijdt zo’n stukje uiterst betrouwbare ‘gestaalde perfectie” (dat was de slogan in de jaren ’80) ook een beetje? Gaan kwaliteit en comfort samen? Wij namen de proef op de som en gingen een week op stap met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense +.

Scherpe lijnen

Hybride aandrijving volgens Mitsubishi

De testauto werd ons beschikbaar gesteld door Autogroep Ursem Barten, die bij aflevering nog een duidelijke uitleg heeft gegeven over de toegepaste techniek. Mitsubishi heeft daar een eigen visie op. Normaal gesproken wordt de benzinemotor als basismotor gebruikt, waarbij de elektromotor ondersteunt op momenten dat het nodig is. Mitsubishi heeft voor een andere weg gekozen. Zowel de vooras als de achteras zijn voorzien van een elektromotor. De motor op de vooras levert maximaal 60 kW (80 pk), de elektromotor op de achteras levert maximaal 70 kW (95 pk). Deze twee elektromotoren zijn de basismotoren voor de auto. De benzinemotor is de ondersteunende motor die bijspringt om de accu’s van de elektromotoren bij te laden. De elektromotoren blijven dus voor de aandrijving zorgen. Alleen als je het maximale van de auto vraagt, springt de benzinemotor bij in de aandrijving van de wielen. Maar dit is dan echt uitzondering!

De caravan mag mee

Wat betreft motorisering geen geknepen 3-cilinder met turbo, maar een volwaardige 4-cilinder (ook met turbo, dat wel) met een inhoud van 2.360 cc, met een maximum vermogen van 72 kW (98 pk). Het gecombineerd vermogen bedraagt in totaal maximaal 138 kW (188 pk). Deze motorconfiguratie zou voor volgens de WLTP-norm kunnen leiden tot een gecombineerd verbruik van 2,0 liter/100 km. Deze aandrijflijn is gelijk aan die van de Outlander. Voordeel van de Mitsubishi is dat hij voldoende trekkracht heeft om 1.500 kg aan een trekhaak mee te nemen, wat voor een plug-in best fors is. De caravan kan dus gewoon mee op vakantie!

instrumentarium Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Duidelijke meters

Het eerste wat opvalt als je oog in oog staat met de auto, is zijn omvang. Dit is zeker geen kleine auto! De vormgeving is er sinds zijn laatste facelift flink op vooruit gegaan. Opvallend is de forse neus, die afhankelijk van de uitvoering, zijn eigen stijlelementen heeft. Grille matzwart of hoogglans zwart, bumper geheel of gedeeltelijk meegespoten, wel of geen led-mistlampen voor. Elke uitvoering heeft zijn eigen compositie. De zijkant van de carrosserie heeft strakke lijnen die uitkomen bij een ‘hoge kont’. de achterruit is hoog geplaatst en ligt vrij vlak. Het is een auto die qua lijnvoering gewoon klopt. Ook aan het interieur zie je dat het geen kleintje is, vijf volwassenen kunnen er makkelijk in.

Standaard lichtmetalen velgen

Hoe rijdt het

Hij ziet er dus leuk uit, de Consumentenbond heeft ons al overtuigd van de kwaliteit, maar weet hij ook te overtuigen in rijgedrag? Hier kan ik kort over zijn, dat doet hij zeker! De motoren doen hun werk in alle rust. Er is vrijwel niets te merken van het feit dat de benzinemotor af en toe bijspringt. Alleen de meter in de dashboard laat zien dat hij zijn steentje bijdraagt. De besturing is licht, met genoeg gevoel over wat er zich onder de auto afspeelt. De stoelen zitten comfortabel en de remmen staan met gevoel paraat als je ze nodig hebt. De vering is duidelijk op comfort afgestemd, bij sommige drempels kreeg ik zelfs het idee met een Franse auto op pad te zijn. Voor een Japanse auto zie ik dat als compliment!

Sterke punten

Wat aan het dashboard opvalt is dat je gewoon twee duidelijke meters voor je hebt, die duidelijk zijn af te lezen. Geen ingewikkelde schermen die bomvol info staan, waarbij je door drie menu’s moet scrollen om te zien hoe hard je rijdt. Nee, gewoon eenvoud en overzicht. Datzelfde geldt voor de knoppen, wat met een knop kan, is ook met een knop te regelen. Voor functies die je niet al te vaak gebruikt heb je een touchscreen, wat verder ook prima werkt. In mijn ogen een verademing ten opzichte van ontwikkeling van de ‘digitale cockpit’ bij andere merken.

achterkant Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
De ‘gedeelde’ achterruit is verdwenen

Zwakke punten

Zijn er dan geen negatieve punten over deze auto te noemen? Toch wel. Zo is het navigatiesysteem tergend langzaam in het opstarten. Gelukkig heb je niet bij elke rit die je maakt de navigatie nodig! Is hij dan eenmaal opgestart, dan doet hij zijn werk nauwkeurig. Daarnaast zie je op een aantal plekken in het interieur dat er hard plastic is gebruikt. Misschien wel heel duurzaam maar het oogt toch wat minder ‘luxe’.

De Mits heeft nog een opvallende optie: bi-directioneel laden. Wat houdt dit in? Nou, eigenlijk heel simpel: als je overdag met je zonnepanelen de auto volledig oplaad, heb je ’s nachts een stroomleverancier. Dat kan wel eens heel handig zijn.

bi-directioneel laden met de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Bi-directioneel laden

Uitrusting

De prijzen van de auto beginnen bij 39.990 euro voor de Intense, en lopen uiteindelijk op tot een bedrag van € 47.990 voor de meest luxe Instyle. Zelfs in de basisversie, de Intense, is het zeker niet behelpen. Zaken als 18 inch lichtmetalen velgen, dual-zone climate control, achteruitrijcamera, stoelverwarming, keyless entry zijn gewoon standaard aanwezig. Hij biedt daarmee erg veel waar voor zijn geld. Hoe meer je betaald, hoe meer luxe je om je heen krijgt.

Conclusie

Het meest positieve punt van de auto is het feit dat hij eigenlijk geen echte negatieve punten heeft. En onze vraagstelling of kwaliteit ook een beetje rijdt, kunnen wij met een volmondig ja beantwoorden. Als ik naar de Eclipse Cross kijk moet ik ineens aan de ideale schoonzoon denken….

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. van der Weide schreef:

    Ik vind persoonlijk het benzine verbruik heel hoog. Op de snelweg met Max. 120km /h haalt hij de 1 op 11 niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *