Elk jaar tijdens de zomervakantie gaat de familie Van Dam met de Hobby caravan op pad. Zo ook dit jaar. De aandrijfvorm van het trekkende voertuig, de auto, is elk jaar een andere. Uiteraard zijn we al volledig elektrisch met de caravan op pad gegaan, maar ook plug-in hybride auto’s die kunnen snelladen. Dit jaar is het een e-POWER van Nissan X-Trail, en caravan.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ veel functioneel gebruiksgemak (bijv. aflegruimte) | – gepiep openen kofferklep |
+ elektrisch rijgevoel zonder range anxiety | – navigatie houdt geen rekening met caravan |
+ niet voor niets trekauto van het jaar | – rijdt beter met caravan als lane departure uit staat |
Elektrisch, maar niet heus
Deze aandrijftechniek is echt anders dan bij hybride auto’s. Allereerst, hij kan niet opgeladen worden met een stekker. Het werkt namelijk als volgt: voorzien van een slechts 1,5 liter 3-cilinder benzinemotor levert hij toch maximaal 213 pk. De benzinemotor zorgt namelijk voor de stroom van de 1,73 kWh accu. De accu geeft zijn stroom weer af aan de elektromotoren, twee in dit geval, die de voor- en achterwielen aandrijft. De elektromotor voor heeft 203 pk, de elektromotor achter heeft 135 pk wat een gecombineerd vermogen van 213 pk oplevert. Het voordeel van deze elektrische aandrijftechniek is, dat je een lineaire vermorgensafgifte krijgt. De rijervaring komt aardig overeen met die van een elektrische auto, maar dan aangevuld met een brandstofmotor die zich met regelmaat laat horen als een bromvlieg. Niet storend overigens.
Het trekgewicht is vanwege de 7 zitplaatsen verlaagd van 1.800 kg voor een 4WD uitvoering naar 1.650 kg. De bagageruimte is door de 3e zitrij 90 liter kleiner dan een variant zonder die extra zitplaatsen. Aangezien de caravan 1.500 kg weegt en de kids (7 en 9) niet meer in de luiers zitten was dit allemaal geen probleem.
De uitvoering is een Tekna, lekker luxe, in een 7-zits configuratie in de kleur White Pearl (+ 900 euro) voorzien van het Sun Pack waarbij je een te openen panorama dak met zonwering krijgt, maar ook in portieren zit zonwering. Dat zijn zonneschermen die je in de autoportieren kunt laten zakken, ideaal, en vaker gebruikt dan gedacht.
Opvallend onhandig en praktisch
In alle vroegte vertrokken we richting Spanje, waarbij het gelijk opviel dat de elektrische autoklep altijd 3 piepjes laat horen bij het elektrisch openen en sluiten. Toch een dingetje als je om 03:00 vertrekt. De piepjes kun je wel uitzetten, maar dan kun je de klep ook niet meer elektrisch bedienen. Wel ideaal zijn de achterportieren die je bijna 90 graden kunt openen. Met de sleutel op zak kun je de portieren ontgrendelen door je hand achter de deurgreep te houden, maar dit werkt alleen bij de voorportieren. Dus eerst je hand achter de voorportiergrepen houden en dan pas de achterportieren openen. Minder ideaal.
De stoelconfiguratie was zo ingesteld de 2e zitrij nog 60% bank overhad, 40% was neergeklapt. Van de 3e zitrij was de tegenovergestelde helft neergeklapt, waardoor de achterste passagier zijn benen kon strekken. Althans, dat was de gedachte. In de praktijk begon een ‘reisdag’ met onze zoon die nog even een uurtje al liggend sliep. De gordel was dan wel vastgeklikt, maar zo zal Nissan het niet bedoeld hebben. Na zijn ochtendslaapje nestelde hij zich op de derde zitrij om met de beentjes vooruit gestrekt zijn Samsung tablet te pakken om zo rustig wakker te worden haha. Op de derde zitrij zit wél een hoofdsteun waar je U tegen zegt. Alsof er een beverstaart boven de bank hangt.
Ideaal is het wel dat je in EV-modus de woonwijk tijdens nachtelijke uurtjes kunt verlaten. Zo compenseerden we het veelvuldig openen van de achterklep.
Nissan navi is niet geschikt voor de caravan
Menig caravanrijder die richting Frankrijk/Spanje rijdt, weet dat je Luik moet omzeilen. Je mag daar niet met je caravan door het centrum. Heel erg fijn is dat overigens ook niet met de vele tunneltjes langs het kanaal a la Parijs. Het navigatiesysteem van de Nissan weet niet dat je een caravan er achter hebt hangen, en leid je dus door het centrum. Ons tweede navigatiesysteem Tomtom met caravan/camper navigatie wees ons er wel op en leidde ons er keurig omheen. Al was het wel zo dat het Tomtom navigatiesysteem gelijk al vanuit het huisadres Uden, ons de eerste snelwegafslag afleidde naar centrum Sint-Oedenrode en daarna door Eindhoven centrum. Een 100% aanrader is deze Tomtom met achteraf Camper software dus ook nog niet. Misschien een instellingsdingetje.
Soms een schittering op het dashboard.
Je kunt ook Android Auto (wij hebben een Samsung telefoon) gebruiken, maar dan worden je navigatieaanwijzingen niet op het scherm achter het stuur en via het head-up display getoond.
X-Trail turbo trekker
Dit jaar reden wij dus rechtsom Luik heen, waar we vorig jaar via Verviers linksom reden. Bij de route via Verviers krijg je te maken met een flinke heuvel op de snelweg waar de destijds Mitsubishi Eclipse Cross wel wat moeite mee had. Dit jaar was geen enkele berg te hoog voor de X-Trail! Na Lyon heb je bijvoorbeeld een steile helling waarbij een vrachtwagen afzakte naar 60 km/u. Dat was voor ons toch wat te langzaam. Wij inhalen en met gemak trok de cruise controle de ongeveer 2.000 kg zware X-Trail (beladen gewicht) + 1.500 kg caravan naar de 90 km/u. Meerdere malen zat ik, per ongeluk, op de Route du Soleil op ruim 100 km/u. Je hebt het niet door met de 213 elektro-paardekrachten in combinatie met zijn wegligging. Weet dat je in Frankrijk 130 km/u met een caravan mag rijden, maar weet ook dat dat niet verstandig is.
Met de caravan is het trouwens wel aan te raden om de stuurhulp assistent uit te zetten. De Nissan houd je dan wel keurig tussen de lijntjes, maar geeft ook af en toe een klein duwtje aan het stuur terwijl je die liever niet hebt met een caravan. Deze hebben we dus uitgezet als de caravan achter de auto hing. De cruise control is een fijne. Indien je te maken hebt met een invoeger die zijn auto ineens voor je auto zet, dan remt de fluwelen hand van de X-Trail de combinatie af.
Praktisch gemak
De X-trail is ook heerlijk praktisch. Zoals al aangehaald, deuren die 90 graden opengaan, zijn erg fijn. Maar ook het automatisch grootlicht, bij Nissan noemen ze dat adaptieve LED-koplampen, werkt ook goed. Enkel tijdens de eerste vertrekdag midden in de nacht hebben we dit mogen ervaren en daarbij worden er in drie vlakken tegenliggers niet in het oog geschenen óf verkeersborden werden extra goed verlicht. Er zijn automerken die dit op bijna centimeterniveau kunnen, maar dat miste we niet.
De opbergruimtes in de auto waren er voldoende en groot genoeg. De middenconsole verraadde een elektrische aandrijflijn met een groot opbergvak onder de automaathendel. Het bruin gekleurde bovengedeelte van het dashboard doet chique aan op een stoere Nissan. Verder waren de airconditioningsknoppen fysiek en niet weggewerkt in het touchscreen. En waar ik verder nog heel blij van kan worden is de volumeknop. Deze zit duidelijk in het midden en is met een ‘klap’ er op gemakkelijk tot zwijgen te krijgen. Ideaal! Want op vakantie met een caravan heb je vaak momenten dat je je aandacht erbij moet hebben en iedereen (ook de Nissan) even zijn mond moet houden.
De praktisch vlakke vloer bij de tweede zitrij maakt hem ideaal voor het neerleggen van entertainment achter de middenconsole. Voor onderweg, kleurplaten, diamond painting en kartonnen figuurtjes in elkaar zetten. Aan het einde van de middenconsole bevinden zich bovendien twee USB-aansluitingen voor de achterpassagiers. Deze zitten bij het display voor de airconditioning die sommige luxere X-Trails hebben voor de achterpassagiers. Wel is het zo dat als je je spullen daar op de grond plaatst, dat ze dan de USB-aansluitingen blokkeren. Dan is de Kia oplossing met USB-aansluitingen aan de zijkant van de voorstoelen ineens ideaal.
En als je je ooit afvraagt waar die 12V-aansluiting in de kofferbak nu goed voor is, dan zie daar onze 20 jaar oude Honda reiskoelbox. Deze is onderhand aan vervanging toe (hint naar leveranciers 😉). Maar hoe lekker is het niet om onderweg een gekoeld blikje fris te drinken.
Ik had het niet gedacht, maar veel autoruiten gaan tegenwoordig langzaam open en dicht, vooral als je ze vergelijkt met die van de X-Trail. Deze gaan erg snel op en dicht en dat is veel fijner dan dat je in eerste instantie zou denken. Waarom gaan de autoruiten bij andere automerken niet zo snel open en dicht?
Het verbruik met en zonder caravan
Tja, als je 1.300 kilometer moet rijden voor de camping, dan is het verbruik van een auto toch redelijk belangrijk. We rijden met een brandstofauto met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Allereerst hebben we in Nederland een nul-meting uitgevoerd. Op de A2 en zonder caravan kwamen we bij 95 km/u uit op 1-op-18,5. Zodra de caravan aangekoppeld was, voerden we ook een meting uit en deze resulteerde in een verbruik van 1-op-7. Opvallend was wel dat toen we verder zuidelijk reden en de temperatuur steeg het verbruik daalde naar 1-op-9. We denken dat dit puur met de temperatuur te maken heeft, want de gehele vakantie hebben we die 1-op-7 verder niet ervaren. Ook niet bij stukken weg met stijgingen en sterke wind.
Conclusie: Nissan X-trail met caravan is…
Al met al zijn er maar kleine aandachtspunten die de statuur van deze ANWB trekauto van het jaar 2023 van zijn voetstuk kan laten vallen. Niet alleen de caravan, maar ook het hele gezin wordt op zijn wenken bediend. Zijn stoere uiterlijk doen een oncomfortabele reisauto vermoedden, maar het tegendeel is waar. De Nissan X-Trail e-Power is de ideale reisgenoot voor gezinnen met een caravan, dankzij zijn krachtige elektromotor, ruime interieur en talloze praktische features. Niet voor niets zei mijn vrouw spontaan, die is de meest ideale vakantieauto die we tot nu toe als gezin getest hebben. En wie ben ik dan om tegen mijn vrouw in te gaan.
Hoi Paul, dank voor je reactie. Er is gemiddeld met 90 km/u gereden. Soms met een enkele piek naar 100/105 km/u. Ben een rustige caravanner ;).
Wat een leuk geschreven artikel! Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is met welke snelheid met de caravan gereden werd?