De Dacia Jogger is geen onbekende. Verschillende keren reden wij al met de betaalbare zevenzitter van het Frans/Roemeense merk. In maart presenteerde Dacia daarnaast de Extreme uitvoeringen, die ook beschikbaar is voor de Jogger. Voor de Jogger is er daarnaast nog de mogelijkheid om te kiezen voor het sleeppack en het InNature pakket. Dit tovert de Dacia om tot een camper inclusief tent. Wij reden met deze combinatie naar Spanje en zochten door middel van een reistest met de Dacia Jogger Sleeppack uit of het concept kans van slagen heeft.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Reisauto | – Tent onhandig |
+ Verbruik | – Twijfelachtige kwaliteit |
+ Bed | – Vermogen |
Wat is de Dacia Jogger Sleeppack
Uitgebreid ingaan op de rij eigenschappen laten we voor de deze test achterwege. Hiervoor kun je terecht bij de rijtest van de Dacia Jogger en Jogger Hybrid. Wel interessant is de combinatie van LPG/benzine die ook een mogelijkheid is bij de Jogger. Naast de Extreme uitvoering is de Jogger die wij meekrijgen ook voorzien van een LPG-tank. Deze is slim geplaatst onder de auto en snoept zo geen interieur of kofferruimte weg. Wisselen gaat eenvoudig door middel van een knop naast het stuur. De Jogger houdt daarbij ook keurig twee verbruiksmeters aan en dus ook twee keer een actieradius. Bij elkaar optellen vergt dus wat rekenwerk.
Grootste parytrick is echter het sleeppack. Deze box staat in principe los in de kofferbak, maar even vastzetten met spanbandjes is wel verstandig. Dit gaat overigens zeer eenvoudig met behulp van de bagage bevestigingsringen op de vloer. De box zelf lijkt aardig wat ruimte in te nemen, maar biedt gelukkig nog wel ruim 200 liter inhoud. Dit bleek voldoende voor de tent, tentstokken, haringen en wat andere kampeerspullen. De kussens passen dan weer niet en moeten dus bovenop de box.
In principe geen probleem, ware het niet dat de bagage dan dus boven de stoelen uitkomt en een bagagenet een must is. Standaard helaas niet aanwezig in de Jogger.
De box zelf is daarnaast volgens Dacia eenvoudig om te toveren tot bed. Dit kan door de bank te klappen en de box daar als het ware overheen uit te klappen. Het idee is dan dat er een bed ontstaat van een kleine 2 meter bij 1.4 meter. Voor de verduistering is ook gezorgd, door middel van schermen die in de omlijsting van de ruiten geplaatst kunnen worden. Dit alles is dan te combineren met een tent, die aan de auto vast gezet kan worden. Op deze manier moet er dan ruimte zijn voor minstens 4 personen.
Hoe rijdt de Dacia Jogger Sleeppack
Om eerst nog even terug te komen op de LPG/benzine combinatie, dit werkt in de praktijk erg prettig. Let er wel op dat in het buitenland soms andere aansluitingen nodig zijn om LPG te kunnen tanken. Deze zijn eventueel verkrijgbaar bij de ANWB. Verder valt op dat de motor op LPG wat rauwer klinkt, maar in principe keurig oppakt. Heuvelop heeft de combinatie het wat zwaarder, maar dit geldt ook voor wanneer de motor op benzine draait.
Positief is wel dat dat zitpositie in de Dacia uitstekend is. De stoelen kennen voldoende speling in de hoogte verstelling en hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het stuur. Daarnaast zitten de stoelen erg prettig en is het lang uit te houden in de Jogger. Mede geholpen door de prima climate control en draadloze Apple Carplay vliegen de kilometers eenvoudig voorbij.
Eenmaal op bestemming aangekomen blijkt wel dat het allemaal iets minder eenvoudig opzetten is als Dacia ons doet geloven. Dit geldt overigens niet voor het bed gedeelte! Dit gaat kinderlijk eenvoudig. Letterlijk binnen twee minuten is de Jogger voorzien van een eenvoudig, maar prettig bed. Het blijkt uiteindelijk het tentgedeelte dat de meeste tijd in beslag neemt. Het opzetten zelf is vrij eenvoudig en niet veel meer werk dan de gemiddelde koepeltent met luifel.
Grootste probleem is echter het goed uitlijnen met de auto. dit is belangrijk voor het gedeelte dat tussen de auto en het slaapgedeelte inkomt. Hier moet voldoende ruimte zijn om te lopen, zonder dat het tentdoek te strak staat. Daarbij komt dat ook de gehele combinatie aan de lange kant is en de auto dan ook nog eens op een vlakke ondergrond moet staan voor een beetje prettige slaappositie. Ga je tussendoor een dagje weg, is het ook zaak de auto weer exact op dezelfde plek terug te zetten. Niet 5 centimeter naar links, rechts, voor of achter. Want dan staat het tentgedeelte niet meer recht.
Sterke punten
De stoelen zijn al even aangehaald. Voor een lange reis bieden deze serieus voldoende comfort. Puntje van aandacht is wel de speciale afneembare bekleding van de stoel. Let goed op welke kledingstof gedragen wordt, want het materiaal van de stoelen kan wat zweterig aanvoelen anders. Dit neemt echter niet weg dat het zeer eenvoudig schoonmaken is! De rubbervloermatten helpen hier aan mee. Zeker voor het camperen, waar modder, grond en zand geen onbekende zijn, is het prettig dat de Dacia van binnen eenvoudig schoon te maken is. Geldt in ons geval ook voor hondenharen overigens!
Ook het bed blijkt zeer prettig. Uiteindelijk lig je wat hoog, waardoor er misschien niet heel veel hoofdruimte over is, maar het matras zelf is prettig hard. Ondanks dat het matras aan de dunne kant is, zak je daardoor niet door en voel je ook de bedbodem niet zitten. Enige lenigheid om binnen te komen is overigens wel vereist.
Als laatste pluspunt geldt ook het verbruik. Door Frankrijk en Spanje, volledig bepakt en de geldende maximale snelheid aanhoudend, komt de Dacia Jogger op benzine tot een verbruik van ruim 1 op 14. Zeker voor het formaat auto erg netjes. Reken voor gas overigens 10 procent extra verbruik.
Zwakke punten
Op gas is er eveneens sprake van 10 procent vermogensverlies. Met 110 pk en 170 Nm koppel is de Jogger sowieso niet de meest krachtige auto. Maar met name op LPG heeft de drie cilinder het zwaar. De snelheid vasthouden bij 130 en licht heuvelop vereist eigenlijk al terugschakelen. Op benzine is dit overigens hetzelfde verhaal. De Jogger komt dan simpelweg ook wat koppel tekort. Zonde, want het doet wat afbreuk aan de verder prettige reiseigenschappen. Overigens biedt de reguliere benzineversie 200 Nm koppel, wat voor degene die vaker zwaarder beladen op pad is, misschien de betere keuze is. De Hybrid, zo blijkt uit onze rijtest, is dan juist weer wat meer geschikt voor degene die minder snelweg kilometers maakt.
Over de tent hebben we al even gesproken. De toevoeging van de tent is zeker een interessante optie en vooral marketing technisch erg sterk. Toch blijft het gevoel dat er meer in had gezeten. De aansluiting aan de auto is niet enkel wat ongelukkig, maar laat ook flinke kieren na tussen auto en tentdoek. In het mooie zonnige Spanje geen probleem. In het grillige Nederlandse zomerweer vragen wij ons echter af of je het in het tussengedeelte wel droog weet te houden. En waar al die spullen dan moeten blijven?
Sowieso hebben wij onze vraagtekens bij de kwaliteit van de tent. Met name omdat er dus constant druk van het kofferdeksel op het tentdoek en de naden staat. Of dit na 5 jaar nog goed gaat is maar zeer sterk de vraag. Daarbij komt ook nog eens dat vocht dus doordrukt tussen tentdoek en kofferdeksel.
Uitrusting
De uitrusting bij Dacia is al lang niet meer wat die eerst was. Bijna alle wenselijke opties zijn op dit moment mogelijk. Stoelverwarming, cruise control, climate control? Check! Erg prettig is overigens dat de box van het Sleeppack eenvoudig uit de auto te tillen is. Wel even doen met twee personen, want weegt toch al snel een kleine 20 kilo. De vlakke laadvloer door het kunnen klappen van niet enkel de rugleuning, maar de gehele achterbank is ook mooi meegenomen mochten er grote spullen vervoerd moeten worden.
Conclusie
Na twee weken ‘roadtrippen’ met de Jogger blijven we achter met gemengde gevoelens. Het campergedeelte werkt erg prettig en is zeer snel op te zetten. Waarbij het uiteindelijk prima slapen is. Het tentgedeelte echter weet niet volledig te overtuigen. Het opzetten is omslachtig en de kwaliteit twijfelachtig. Uiteindelijk is de conclusie dat de Jogger misschien wel beter af is met een goeie daktent en luifel. Makkelijk op te zetten, alsnog ruimte voor vier en past imago technisch misschien wel beter bij het InNature imago dat Dacia wil opbouwen. Feit blijft wel dat de Jogger echt een prima reisauto is en een vakantie met 4 personen geen enkel probleem is.