Nadat collega Joeri tussen de Rolls Royces de aandacht wist te trekken in Monaco met zijn knalgele vijf, mochten we nu een week lang uitgebreid kennismaken met deze blauwe Iconic. Medeweggebruikers maakten onderweg opvallend veel foto’s van de auto. Het was bijna gênant op de A2. Bijna dan. Geen zorgen hoor, mocht je jezelf ooit eens zien zitten achter het stuur, zul je alleen maar lachende gezichten oogsten. Dit zegt veel over de impact van het ontwerp: opvallend, herkenbaar en een vleugje nostalgie.

De eerste Renault 5 maakte al indruk bij zijn introductie in de jaren ’70. Met meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren wist de vrolijke Fransoos vooral gezinnen aan te spreken dankzij zijn compacte formaat, veelzijdigheid en betaalbare prijskaartje. Dit alles maakte hem ideaal voor stadsritten en kleine familie-uitjes.

Alles werd anders in 1982 toen de welbekende FIA besloot om een nieuwe rallycategorie te introduceren genaamd Group B. Veel zin om regels te verzinnen hadden ze blijkbaar niet, omdat die er amper waren. Dit leidde tot enkele van de krachtigste en meest knettergekke rallyauto’s ooit. De introductie van Group B had als doel fabrikanten aan te moedigen innovatieve technologieën te ontwikkelen door hen meer technische vrijheid te geven. In dat kader moesten fabrikanten ook straatlegale exemplaren van hun rallyauto produceren. Dit bracht ons auto’s zoals de Renault 5 Turbo. In totaal zijn er iets minder dan 5.000 exemplaren van gebouwd, verdeeld over twee varianten: de Turbo 1 en de Turbo 2.

Een dikke 5

Terug naar 2025 en onze kennismaking van de auto waar we toch van zijn gaan houden. Op het eerste gezicht zie je de oude 5 meteen terug. Het design grijpt terug naar de vrolijke lijnen van de Renault 5, met -misschien ben ik de enige die dat vind- subtiele verwijzingen naar de Turbo 2. Kenmerkende elementen zoals de rechthoekige koplampen, de hoekige contouren en de verbrede wielkasten geven de auto dat sportieve zoals weleer. Het verlichte “5”-embleem op de motorkap springt eruit. Dit embleem functioneert niet alleen als grappig detail, maar ook als laadstatusindicator. Ziet er supercool uit en is ook praktisch. Immers zien ze nu op 10 kilometer hoogte hoe vol je accu is. Laadpaal-kleven en de 5 is waarschijnlijk niet de beste combinatie. Let er wel even op dat het niet op iedere uitvoering standaard is.

Overstappen naar elektrisch? Geen probleem

Het interieur valt op door zijn eenvoudige en gebruiksvriendelijke indeling. De Google-integratie maakt het plannen van een reis eenvoudiger dan ooit. Tijdens mijn rit plande ik een bestemming verder dan het rijbereik van de accu. Google stelde zonder problemen een geschikte laadstop op de route bij Fastned voor. Het systeem hield rekening met zowel het rijbereik als de laadmogelijkheden onderweg. Dit soort slimme integratie maakt overstappen naar elektrisch een stuk toegankelijker.

En sturen maar

In sommige auto’s weet je meteen waar alles zit en hoe het werkt. Net alsof je een nieuwe iPhone in gebruik neemt. Je hebt er geen hout verstand van, maar toch kun je hem meteen gebruiken. Renault heeft kennelijk dezelfde filosofie. Wegrijden en laden? Geen probleem. Het lijkt wel of de auto al eerder weet wat je wilt dan dat je het zelf weet. De 150 pk sterke elektromotor levert via de voorwielen voldoende vermogen om vlot door het verkeer te suizen. De auto is uiteraard stil en net comfortabel genoeg in de stad. Zodra we de ouderwetse klinkers onder onze wielen krijgen, voelt de auto eerder stoterig dan typisch Frans geveerd. Op de snelweg stuurt hij prima, zelfs nog beter dan in de stad.

De bedieningselementen op het stuur maken het eenvoudig om onderweg alles bij de hand te hebben. De sfeer van het interieur wordt versterkt door subtiele ambianceverlichting. Het is duidelijk dat er is nagedacht over de ervaring van de bestuurder. Ook de instelling om wel of niet de remmen te laten regenereren werkt eenvoudig met de welbekende tandenborstel achter het stuur.

Prijs en uitrusting

De Iconic Cinq-uitvoering die wij hebben getest heeft een prijs van €36.290. Voor dat bedrag krijg je een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een Harman Kardon-audiosysteem. De actieradius van 410 kilometer (WLTP) en de mogelijkheid tot snelladen maken hem geschikt voor dagelijks gebruik. In het echt zagen we vaker 250 kilometer op de teller staan, met de kanttekening dat we de auto in januari hebben getest.

Renault lijkt met zijn RetroRevival een slimme zet te doen, en gezien de geplande herintroductie van de Renault 4 maakt dat we voorlopig nog niet het laatste van het Franse merk hebben gezien. Het verleden opnieuw vormgeven met oog op de toekomst—dat is wat Renault met deze modellen wil bereiken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *