
Niet vaak weet een automerk een compact model te bouwen waarin vier volwassenen normaal kunnen zitten. Meestal is de achterbank te krap of moet de bestuurder zijn stoel ver naar voren schuiven om iedereen erin te persen.
Bij elektrische auto’s zou dit dankzij het zogenaamde skateboarddesign geen probleem meer hoeven te zijn, omdat de wielen verder naar de hoeken van de auto kunnen worden geplaatst. De eerste auto waarbij dit echt goed gelukt is, is de Hyundai Inster.
Ruim interieur
We namen op de IVA Business School de proef op de som. Ik ben met mijn 1,85 meter niet de langste persoon op de campus, dus een vrijwilliger met een lengte van 1,90 meter was snel gevonden. Eerst nam hij plaats achter het stuur, stapte uit en ging vervolgens achter zichzelf zitten. Het resultaat? Verrassend veel beenruimte! En dat terwijl de Inster helemaal geen skateboardplatform heeft. De auto is namelijk gebaseerd op de Hyundai Casper, een compacte stadsauto met een verbrandingsmotor die in Azië al een tijdje wordt verkocht. De Inster is de elektrische variant en kreeg een grotere carrosserie en langere wielbasis dan zijn benzinebroer.
Zelfs op lange ritten kunnen vier volwassenen prettig zitten. Jammer dat Hyundai er bewust voor kiest om slechts twee gordels op de achterbank te plaatsen, waardoor er officieel maar twee passagiers achterin mogen zitten. Los van de interieurruimte valt er nog meer te zeggen over deze elektrische auto. Joeri’s dochter gaf onze groene testauto al snel de bijnaam “Safariauto”, en eerlijk is eerlijk: door zijn kleur en vormgeving is dat een treffende omschrijving. De ronde koplampen, de rechtopstaande voorruit en de dakrails geven de Inster een eigenzinnig SUV-achtig uiterlijk. Hoewel het design niet uitgesproken modern of sportief is, heeft het wel karakter en onderscheidt het zich van andere stadsauto’s.


Rijeigenschappen
Een langere wielbasis heeft naast de ruimte een ander een groot voordeel: de auto rijdt stabieler op de snelweg. Hoe langer de wielbasis, hoe makkelijker een auto rechtuit blijft rijden. Dit merk je duidelijk in de Inster. Daar staat tegenover dat de draaicirkel groter is dan je zou verwachten, waarschijnlijk vergelijkbaar met een middenklasser. De voorwielaandrijving beperkt de stuuruitslag, wat betekent dat de auto niet extreem wendbaar is. Dit is in de stad iets minder handig, maar al met al geen groot nadeel.
Zodra je achter het stuur zit, valt meteen op hoe praktisch het dashboard is. Hyundai combineert fysieke knoppen voor de verwarming met twee grote schermen: één in het midden van het dashboard en één achter het stuur. De digitale tellers lichten op zodra je op de startknop drukt. In sportmodus kleuren deze tellers speels rood, al heeft dit geen merkbare invloed op het vermogen of de wegligging.
Dan zijn er de bekerhouders, die onderdeel lijken te zijn van de bestuurderstoel. Dit ziet er speels uit, maar heeft een praktische keerzijde: wanneer je de stoel verschuift, bewegen de bekerhouders mee. Niet ideaal als je net een volle beker koffie hebt staan. Verder zijn er veel fysieke knoppen aanwezig om onder andere de stoelen en het interieur te verwarmen.



Rijden
Op de snelweg rijdt de Inster comfortabel en voelt hij volwassener aan dan je op basis van zijn formaat zou verwachten. Met 116 pk komt hij prima mee in het verkeer, en de auto is stiller dan gedacht. Tot 130 km/u rijdt hij zonder problemen, maar bij 150 km/u merk je dat hij minder stabiel wordt. Dit is logisch, aangezien de auto niet ontworpen is voor hoge snelheden.
Hyundai claimt dat de 49 kWh accu een actieradius van 370 km (WLTP) heeft. In de winter kwamen we echter uit op 260 km, wat nog steeds een nette waarde is. Een ander voordeel van de duurdere uitvoeringen is de adaptieve cruisecontrol met rijbaanassistentie die werken zoals je op een grotere middenklasse auto zou verwachten.


Laden en Opties
Bij een snellader kan de Inster met maximaal 85 kW opladen, wat betekent dat je in 10 minuten zo’n 70 kilometer bereik bijlaadt. Dit geldt wel alleen als de accu leeg genoeg is en voorverwarmd wordt. Hier komt een belangrijk voordeel van het Winter Pack naar voren: bij de Pulse en Evolve-uitvoeringen wordt de accu automatisch verwarmd tijdens het pre-conditioneren, waardoor je efficiënter kunt snelladen.
Wil je deze optie, dan moet je dus minimaal de Pulse-uitvoering (€ 25.995) kiezen, plus het Winter Pack (€ 995), wat het totaal op € 26.990 brengt. Wil je ook grotere 17-inch wielen, dan kom je uit bij de Evolve-uitvoering (€ 28.795). Dan heb je zelfs Vehicle-to-Load (V2L), dakdragers en sfeerverlichting. Kies je dan nog een kleur en het Tech Pack (€ 1.295) (alleen op Evolve): krijg je Blind Spot Assist, 360° camera en digitale sleutel, maar dan kom je wel ruim boven de € 30.000 uit.

Voordelen | Nadelen |
---|---|
Veel beenruimte voor een compacte auto
Comfortabel op de snelweg
Volwassen dashboard
|
Slechts twee gordels achterin
Minder wendbaar in de stad
Snel prijzig
|
Conclusie
De Hyundai Inster is een compacte EV die zich onderscheidt door zijn praktische interieurruimte en doordachte rijeigenschappen. Hyundai heeft slim gebruikgemaakt van de basis van de Casper en deze geoptimaliseerd voor elektrisch rijden. Dit zorgt voor een ruime, functionele auto die prima geschikt is voor gezinnen of lange ritten.
Hoewel de instapprijs van € 24.295 aantrekkelijk is, loopt de prijs snel op als je extra opties wilt. Een volledig uitgeruste Evolve met Winter Pack komt al snel richting de € 30.000. Toch krijg je daar een functionele en comfortabele elektrische stadsauto voor terug, die zowel in de stad als op de snelweg goed presteert.



Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl