Ja, zeker wel! Ook dit soort auto’s testen wij gewoon. Sterker nog, er zouden er wel eens veel meer bij kunnen komen in de nabije toekomst. Met de verdere opkomst van elektrische auto’s en het verder doorsijpelen van Chinese merken in de Europese markt zou dit wel eens het nieuwe populaire segment kunnen worden. De Cenntro Avantier is hier en het is een koele kar ter grootte van een koelkast.

Sterke puntenZwakke punten
+ Geluidssysteem en Airco– Achterklep met sleutel
+ Rijgedrag – Spiegels niet van binnen verstelbaar
+ Interieur– Toeter bij op slot

Wat is de Cenntro Avantier?

Nu komt dit segment van de rijtest pas echt van pas. Dit merk is namelijk nieuw in Nederland. Het model dan automatisch ook natuurlijk. Sowieso is dit segment van auto’s überhaupt nog vrij nieuw. Het lijkt misschien of dit guitige gebakje thuishoort op het fietspad, maar niets is minder waar. Die aanname komt vooral door het formaat. Deze bolide kan namelijk gewoon 90 en mag (en kan dat dan ook prima) gewoon op de snelweg.

De elektrische tweezitter heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. Je zit droog, de verwarming en verkoeling is erg goed, de muziek is top, het interieur is guitig en leuk ontworpen. Wat wil je nog meer? Misschien een achterbank. Maar, die kan er wel in! Alleen niet in Europa. De montagepunten zitten er nog in, maar de bank niet meer. Waarschijnlijk heeft dit te maken met reguleringen. Dit betekent wel dat alle Avantiers perfect zijn voor een koppel met ambitieuze boodschappenplannen. De achterbak is namelijk enorm.

Wij reden de enige uitvoering van de Cenntro Avantier: de Cenntro Avantier. Hierbij krijg je altijd hetzelfde, namelijk een elektromotor op de achterwielen met 30pk en 85Nm aan koppel. De topsnelheid is 90 kilometer per uur. Het is niet bekend hoe snel hij daar komt, maar uit ervaring kunnen we mededelen dat hij prima met het verkeer mee kan komen. Geen enkel probleem.

Hoe rijdt de Cenntro Avantier?

U verwacht natuurlijk nu een hele ingewikkelde en totaal andere ervaring dan in een ‘normale’ auto. Niets is minder waar. De Cenntro Avantier werkt eigenlijk precies als elke andere EV. Het geheel is een beetje laagdrempeliger, maar dat is juist ook wel fijn in de tijd van knoppen, apps en keyless-driving-monitor-assists. Starten doe je met een sleutel, zo’n uitklapding. De motor bromt heel zachtjes.

Draai de versnellingsknop naar z’n D en ga er vandoor. Hij heeft overigens geen P, wel een N en een handrem. Duidelijk. Er zijn twee rijmodi: Eco en Sport. Er is een daadwerkelijk best groot verschil. In Eco kan je planken wat je wil, je acceleratie zal gestaag en gedeisd blijven. Perfect voor de batterijbesparing. De range is ongeveer 185km op een volle accu, dit haalt ‘ie ook echt. In Sport kan je oprecht de bandjes laten gieren. Dit is hilarisch, natuurlijk. Hij heeft dan nog verrassend veel oempf, voor iets met 30pk. Meekomen met het verkeer gaat in beide standen goed. Zelfs vrachtwagens inhalen lukt zonder angst.

De wielbasis van de Cenntro Avantier is net geen drie meter. Hij is dan, vooral tijdens langzaam rijden in woonwijken met VINEX-drempels niet ultiem comfortabel. Maar, over het algemeen valt de rijervaring totaal niet tegen. De draaicirkel is vier meter, dit is fantastisch. Soms kan je midden op straat gewoon omkeren. Ideaal. Remmen gaat prima, sturen ook. Omvallen is geen angst, al speelt het wel in je hoofd. Op de snelweg is de Avantier stabiel en comfortabel. Het formaat en de topsnelheid nemen niets weg van het zelfvertrouwen op de weg.

Sterke punten

Wat top is aan een auto van dit formaat en van deze prijs is de kwaliteit van de uitrusting. Het audiosysteem is, zeker voor dit soort auto’s, meer dan prima te noemen. De speakers zijn goed en het koppelen met je telefoon werkt prettig en duidelijk. Snel en gemakkelijk ook nog eens. Duw je telefoon in de rubberen haakjes bovenop het dashboard en luister naar je favoriete René Froger bangers. Overigens is ook de airco heel goed, bovendien zeldzaam bij kleine stadsgebakjes zoals deze. Hot and Cold van Katy Perry past overigens beter, bedenk ik me nu.

De Cenntro Avantier rijdt goed. Zeer goed zelfs, tegen onze verwachtingen in. Wij dachten dat een klein en rechtopstaand rechthoekje zoals deze auto niet goed zou presteren. Maar, dat blijkt ontzettend mee te vallen. Vooral op snelheid rijdt het doosje bonbons stabiel, comfortabel en zelfverzekerd. Hij stuurt goed, veert goed en ligt goed op de weg. Ook de acceleratie en het remmen zijn helemaal niet verkeerd. Daar worden we nou blij van.

Nog even terugkomend op die rubberen haakjes die ik net benoemde. Die dienen als ideale telefoonhouder op het dashboard. De Avantier heeft geen middenscherm, maar dat is dus precies waarom die telefoonhouder daar zit. Overigens is het onwerp van het interieur heel leuk. Er zijn geinige materialen en kleuren gebruikt. De stoelen zijn heel zacht en mooi in elkaar gezet. Vooral kijkende naar grote automerken die steeds meer smijten met goedkoop zwart plastic, is het interieur van de Cenntro bovengemiddeld goed.

Zwakke punten

Het is merkbaar dat dit een goedkopere auto is van een nog niet gevestigd merk. Er zijn namelijk wat dingen te vinden op de auto die daarop duiden. Denk bijvoorbeeld aan de achterklep die alleen open gemaakt kan worden met een knop op de sleutel of in de auto zelf. Je kan hem dus niet openen met een knop achterop de auto. Dat is onhandig.

Ook iets onhandig is mijn tweede voorbeeld. Je kan de spiegels namelijk wel verstellen, maar alleen vanaf buiten. Heb je hem uitgeleend aan de buurman, is het dus noodzaak om vanaf buiten de spiegels weer goed te zetten. Dat is onhandig, want je gebruikt ze namelijk binnen. Dat wordt dus een aantal keer uitstappen.

Iets wat wij sowieso vervelend vinden en we ook soms terugzien bij grotere merken is het toeteren van de auto bij het op slot gaan. Bij veel auto’s kan je dat uitzetten. Dat scheelt. Maar bij de Cenntro Avantier kan dat niet. Daarnaast, aangezien de auto vrij klein is, zit er voor de veiligheid een vrij heftige toeter op. Als je dan met je muisstille minikar laat thuis komt. Hem netjes aan de paal zet en hem dan op slot zet, toetert hij heel je gezin wakker. Onhandig.

Uitrusting

De Cenntro Avantier is standaard uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een comfortabele en veilige rit. Denk aan airconditioning en airbags voor een zorgeloze reis en elektrisch bedienbare ruiten en een USB-aansluiting om het leven nét wat makkelijker te maken. Parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera helpen je moeiteloos inparkeren, mocht je dat echt nodig hebben met een auto van dit formaat.

Hill Assist Control voorkomt terugrollen op een helling en bij het remmen is de Avantier milieubewust bezig dankzij remenergieterugwinning. Met keuze uit de rijmodes ECO en Sport pas je de rijervaring aan jouw stemming aan. Tot slot kun je kiezen uit stijlvolle kleurencombinaties zoals violetpaars/mintgroen of kokoswit/oceaanblauw, waarmee je echt een statement maakt. Ik hoor u overigens denken: ‘geen van die kleuren zit op deze auto’. Dat klopt. Voor 1500 euro kan je namelijk je auto volledig laten wrappen in een kleur/patroon/foto naar keuze. Wij zouden het wel weten…

Hoe je nog meer een statement kan maken is door extra knaken te spenderen aan lederen bekleding. Volleder is verkrijgbaar voor 800 euro. Ook kan je kiezen voor stoelverwarming, dat kost 350 euro. Houd je van een dikke deal? Bij lederen bekleding kost stoelverwarming slechts 200 euro.

Conclusie rijtest Cenntro Avantier

De Cenntro Avantier is een verrassende nieuwkomer die meer biedt dan je op het eerste gezicht zou denken. Ondanks zijn compacte formaat en speelse uitstraling voelt hij zich prima thuis op de weg, of het nu in de stad is of op de snelweg. De elektrische tweezitter is niet alleen functioneel en duurzaam, maar ook uitgerust met een verrassend goed geluids- en klimaatsysteem. Het interieur heeft een frisse en creatieve uitstraling, wat de rijervaring een stuk leuker maakt.

Zijn er minpunten? Zeker, het is duidelijk dat deze auto uit een lager prijssegment komt. Dingen zoals handmatig verstelbare spiegels en een luid toetersignaal bij het op slot zetten zijn kleine ergernissen. Maar de Avantier maakt veel goed met zijn wendbaarheid, verrassend goede rijeigenschappen en praktische snufjes. Kortom, de Cenntro Avantier laat zien dat klein, elektrisch en betaalbaar allesbehalve saai hoeft te zijn.

De Cenntro Avantier is verkrijgbaar vanaf 13.995,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *