De Ford Focus is niet weg te denken uit het straatbeeld in Europa. Na zijn introductie in 1998 zijn er verschillende varianten op de markt gebracht die goed aftrek vonden bij een breed publiek. Zowel zakelijke rijders als particulieren wisten de weg te vinden naar de Ford dealer om daar een hatchback of station uit te kiezen. De productie van de Focus wordt in 2025 beëindigd, gelukkig konden wij nog een exemplaar testen, de Ford Focus Wagon ST-Line X.

Sterke puntenMindere punten
PraktischPlastic interieur
VerbruikBediening versnellingspook
UiterlijkGeen elektrische verstelbare stoelen

Wat is de Ford Focus Wagon

De Ford Focus is al jaar en dag een bekend gezicht in Nederland. Hij is verkrijgbaar als hatchback en station, Ford noemt het overigens liever Wagon. Concurrentie in dit segment is natuurlijk moordend, maar Ford weet altijd te scoren door de betrouwbare en praktische Focus. Jammer genoeg stopt de productie van de Focus in 2025, daarna moet je het doen met auto’s uit de voorraad of tweedehands exemplaren. Zelf samenstellen zit er dan niet meer in.

De lijnen aan de zijkant geven de Focus het uiterlijk van een sportieve station.

De Focus waarmee wij op pad zijn geweest heeft een 1.0 liter EcoBoost PowerShift motor met automaat als aandrijflijn. Dit levert een totaal vermogen van 155 pk. Als je voor de handgeschakelde versie kiest, krijg je een 1.0 liter met maximaal 125 pk.

Hoe rijdt de Ford Focus Wagon

Er is een tijd geweest dat Ford zijn onderstellen deelde met Volvo. Als fervent Volvo rijder is het dus geen verrassing dat de Focus goed stuurt en rustig, stabiel rijgedrag vertoont. Hobbels en oneffenheden worden ook netjes uit het wegdek gefilterd, waardoor je als bestuurder en bijrijder van de reis kunt genieten. Het hybride systeem helpt de Focus in zijn acceleratie, wel zo prettig als bijvoorbeeld de invoegstrook kort is.

De stoelen zijn comfortabel en zitten prima. Je kunt het zitvlak verlengen en zo je bovenbenen ondersteunen. Achterin heb je meer dan voldoende hoofdruimte, ook voor langere passagiers. Beenruimte achter is ook voldoende, maar niet extreem.

Sterke punten

Een station koop je normaal gesproken voor de ruimte en de praktische voordelen die deze carrosserievariant met zich meebrengt. In het geval van de Focus Wagon gaat die vlieger ook op. In de achterbak kun je een schot omhoog zetten waaronder een plastic bak tevoorschijn komt. Als je vieze of natte schoenen, laarzen etc. hebt kun je deze daar mooi neerleggen en wordt niet je complete achterbak vies.

Een handige uitneembare bak voor je vieze spullen.

Een gezin met kinderen zal geregeld te maken krijgen met het iets té enthousiast openen van een deur in een parkeergarage. Om schade te voorkomen, komt tijdens het openen van elke deur automatisch deurbescherming naar buiten. Dit voorkomt kleine schades (en dus ook frustraties) aan je eigen Ford en de auto naast je.

De deurbeschermers van de Focus.

In praktijk kun je makkelijk een verbruik halen van 5,5 liter op 100 kilometer. Dit lukte zonder bewust economisch te rijden. Mocht je dat als sport zien, dan kun je zelfs nog zuiniger rijden. Voor een station is dat geen slechte score. Het leeggewicht van 1411 kilogram (op kenteken) is gemiddeld, maar helpt ook mee met het gunstige verbruik.

Over smaak valt altijd te twisten, maar de Ford Focus Wagon ST-Line X heeft een sportieve uitstraling voor ouders die geen saaie station op de oprit willen hebben. Met de dubbele uitlaat achter (jammer dat ze niet aan beide kanten zitten), rode remklauwen, ST-Line bumpers en doorlopende ‘spoiler’ kun je zeggen dat Ford zijn best heeft gedaan om een auto te maken die er sportief en modern uitziet.

Helaas zit alleen rechts een dubbele uitlaat, anders moet je toch echt voor de ST gaan.

Mindere punten

Natuurlijk is niet alles hosanna. Het interieur bestaat uit veel plastic onderdelen die goedkoop aanvoelen. Het creëert een afstandelijke, zakelijke sfeer. Uiteraard is dit plastic makkelijk schoon te maken, maar dit doet wel afbreuk aan het geheel. Het stuur zelf is van (nep)leer met rode stiksels. Dit ziet er goed uit, alleen het midden met het Ford logo ziet er oubollig uit.

Op de automatische versnellingspook kun je naast Drive ook kiezen voor Manual. Dan moet je met de flippers achter het stuur schakelen. Als je de Focus op automatische piloot in Drive wil zetten heb je kans dat je de pook per ongeluk in Manual zet. Dit is vervelend, maar na een aantal keer zal dat niet meer gebeuren. Er zitten geen elektrische stoelen in de Focus ST-Line X. Voor zo’n uitvoering mag je eigenlijk wel verwachten dat het standaard in het pakket zit.

Fraaie stoelen met een uitschuifbaar zitvlak, helaas niet elektrisch verstelbaar.

Uitrusting

De testauto betreft een Ford Focus Wagon ST-Line X in de kleur Magnetic Grey. De enige stap hoger is de ST-X. Deze kost bijna het dubbele van de ST-Line X en trekt een specifiek publiek. Verder kun je nog kiezen uit de Titanium (instapversie), de Titanium X en de ‘normale’ ST-Line.

De testauto is standaard al rijk uitgerust met onder andere keyless entry, draadloos opladen van je telefoon, achteruitrijcamera, een Bang & Olufsen audiosysteem met 9 speakers en natuurlijk Apple CarPlay en Android Auto. Ook uiterlijke details zoals rode remklauwen en ST-Line instaplijsten zijn standaard. Er zit een achterklep met kicksensor op (optioneel), handig als je je handen vol hebt en toch de achterklep wil openen. Wat betreft opties kun je kiezen uit een winterpack, matrix koplampen, een panoramadak en een wegklapbare trekhaak.

Een overzichtelijk interieur zonder poespas. De klimaatknoppen zitten op het touchscreen.

Conclusie Ford Focus Wagon

De Ford Focus Wagon is van oudsher een praktische familieauto. Door voor de ST-Line of ST-Line X uitvoering te kiezen heb je ook nog eens een auto die er sportief uitziet met mooie sportdetails. De uitneembare bak voor vieze spullen in de achterbak en de deurbescherming zijn wel echt prettige bijkomstigheden. Verder is het interieur functioneel en heeft alles wat je nodig hebt. Wij Nederlanders vinden het verbruik ook belangrijk en dat is met zo’n 5,5 liter per 100 kilometer een goede score voor een station. Mocht je de ruimte niet nodig hebben, kun je natuurlijk gewoon voor de hatchback gaan. De prijs van de Ford Focus Wagon is onlangs verlaagd. Op dit moment kun de Titanium versie al rijden vanaf €30.495. De uitvoering tijdens de rijtest kost €40.195.

De achterkant van de Focus is strak en sportief.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *