Er rijden aardig wat Toyota’s op de Nederlandse wegen. Sterker nog, het is het meest verkopende automerk van dit moment, wereldwijd gezien. Maar, van het luxemerk Lexus zien we er een stukje minder. Nu komt de nieuwe Lexus LBX eraan, die brengt daar misschien verandering in. Dat zal hoog tijd worden, want als die half zo goed is als de Lexus ES300h dan is hij adembenemend.
Sterktes | Zwaktes |
+ Comfort | – |
+ Aandrijflijn | – Iedereen koopt een BMW |
+ Verfijning | – |
Wat is de Lexus ES300h?
De Lexus ES300h is de kleinste sedan van het merk op dit moment. Hij is gebaseerd op de Toyota Camry en heeft dan ook dezelfde aandrijflijn als veel van zijn neefjes. Denk hierbij aan de hiervoor genoemde Camry, maar ook de RAV4 en de Highlander. De Lexus ES300h is de competitie van de BMW 5-Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse bijvoorbeeld.
Het uiterlijk is erg uitgesproken, Japans en modern. Typisch Lexus dus. De grote en dramatische grille wordt aan beide kanten gesierd door de ingewikkelde koplampen en mooie vouwen en lijnen. Vanachter is het lijnenspel net zo bijzonder, de achterlichten vormen een mooi en elegante afsluiting van de auto.
Wij reden in een Lexus ES300h F-Sport Line. Dit is een sportievere uitvoering van deze luxeboot. Wij vinden dat niet de uitvoering die je moet kiezen. Hij is niet verkeerd, integendeel. Maar eigenlijk moet je de superluxe President Line nemen, met de donkerchromen velgen en mooi hout. Goed, verder. De Lexus ES300h komt altijd met de 2.5 liter benzine viercilinder met hybridetechniek en een totaalvermogen van 218pk. Ook krijg je altijd de CVT versnellingsbak.
Hoe rijdt hij?
In een woord: geweldig. Maar in meer worden zal ik er het volgende over zeggen: De ervaring van het gebruiken van de Lexus ES300h is er eentje van ultieme luxe en comfort zonder daarbij te overdrijven. De deuren gaan gewoon handmatig open en dicht en er zijn geen automatische gordels of stoelen gemaakt van bietenleer met stiksels van engelenhaar. Nee. Gewoon ouderwets luxueus.
De stoelen zijn ultiem comfortabel en het leder is zo zacht en soepel als een nummer van Barry White. Het is heerlijk. Optrekken, remmen, sturen en het rijden over het algemeen is extreem comfortabel. Hij rijdt precies zoals hij moet rijden en precies zoals ik denk dat veel duurdere auto hoort te rijden. Als de 7-Serie zo goed reed als de Lexus ES300h, mag BMW van geluk spreken.
De combinatie van de 218pk en de CVT maken dit geen snelle auto. 0-100 kilometer per uur gaat in 8.9 seconden. Maar het is allemaal zo soepel en comfortabel! De motor moet werken, maar het is een prettige hardwerkende brom die je oren vullen. Een soort luxemotor, als er zoiets als dat bestaat. De bak is soepel en het wisselen van elektriciteit naar brandstof en andersom gaat absoluut naadloos. De Lexus ES300h rijdt subliem, we zouden er zonder problemen mee naar het eind van de wereld mee kunnen rijden.
Sterke punten
Er stroomt geen motorolie door de aderen van de Lexus ES300h, maar puur comfort. Ik rijd best veel, in de testweek van de Lexus heb ik bijvoorbeeld 1800km gereden. Meestal krijg ik dan last van mijn rug, maar in dit geval niet. De stoelen bieden geweldige ondersteuning en een ongekend niveau van comfort. De rest van de auto ook, overigens. Het is stil en zacht overal om je heen. De verwarming werkt snel, het geluid is kraakhelder en alles is gemakkelijk. Een ontzettende comfortabele auto.
De aandrijflijn in de Lexus ES300h is gewoon erg goed. Bij ons stroomt niet het gevoel van luxe binnen als we horen dat het dezelfde aandrijflijn is in de RAV4 en Highlander. Maar, wij zijn ontzettend verrast. Lexus knoeit altijd nog wat met de van Toyota verkregen items zodat ze extra soepel en verfijnd werken. Dat merk je ontzettend. Hij is vlot, soepel en stil. Er is een hint van gebrom, maar dat vinden we alleen maar fijn en geruststellend. Daarnaast is hij ook nog eens ontzettend zuinig. 1 op 20 is geen probleem. Dat is niet gek voor een auto die geen PHEV is.
Het laatste wat we zo bijzonder vonden aan het rijden in de Lexus ES300h is de enorme mate van verfijning. Niks voelt losjes of licht of goedkoop. Alles zit goed vast, niks kraakt, alle knoppen voelen stevig, zwaar en luxueus aan en de gekozen materialen zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Geen gekke naden of eigenwijze knoppen. Jammer genoeg hadden wij geen hout, al was het geborstelde aluminium ook van erg hoogwaardige kwaliteit. Zelfs het plastic van de Isofix aansluitingen was exact dezelfde kleur rood als het leder van de stoelen.
Zwakke punten
In een week intensief gebruik hebben wij geen enkel negatief punt kunnen bedenken. De punten die werden benoemd in een eerdere rijtest zijn allemaal opgelost. Wij begrijpen ook wel dat dit nu klinkt als slechte journalistiek of een betaald artikel, maar dat is echt niet zo. Ik heb persoonlijk nog nooit een testauto gehad die ik zo graag wilde hebben als de Lexus ES300h en ik heb best veel achterlijke auto’s getest.
Het enige negatieve eraan is dat niemand ze koopt. Sinds 2018 zijn er slechts 550 aangeschaft waarvan er ten minste één dus eigendom is van Lexus zelf. Wij snappen er geen saus van. De BMW 5-Serie is in 2018 alleen al bijna 3200 keer verkocht. Het gat tussen Lexus en de competitie is dus enorm. Hoe komt dat? Het merk heeft een klein beetje een bejaardenimago en wij begrijpen ook dat één motoroptie misschien niet alle behoeftes bevredigd. Maar, mocht u twijfelen, kunnen wij u dit vertellen: hij is fantastisch en wij zouden het wel weten.
Uitrusting
Ons testmodel is er een van het op een na hoogste uitrustingsniveau. De F-Sport Line, dus. De enige daarboven is de President Line. Standaarduitrusting specifiek voor deze uitvoering is bijvoorbeeld de zwarte velgen, de F-Sport exterieurdetails in het donkerchrome en het Mark Levinson geluidssysteem. Ook zit er het aanpasbare veringsysteem van Lexus in.
Op ons testmodel zit ook een aantal opties. De parelmoerwitte lak kost een extra 1295 euro. Het supergave knetterrode lederen interieur daarentegen is op deze uitvoering gewoon ‘gratis’. Ook het 12,3 inch touchscreen en het head-up display zitten bij deze uitvoering inbegrepen, inclusief ingebouwde navigatie natuurlijk. Er zijn oprecht niet meer opties te selecteren dan dat er bij ons op zitten. Het enige wat wij missen op de F-Sport uitvoering is stoelverwarming op de achterbank, daarvoor moet je de President Line kopen.
Conclusie rijtest Lexus ES300h
De Lexus ES300h is een onwaarschijnlijk luxe sedan die ongelooflijk comfortabel is en uitermate soepel in het besturen. Alles gaat eenvoudig en bijna vanzelfsprekend soepel. Het interieur is prachtig afgewerkt en de stoelen zijn buitengewoon ondersteunend. De aandrijflijn is ook boterzacht en toch afdoende krachtig. Daarnaast is hij ook nog eens zuinig. Het enige jammere is dat niemand hem koopt, ook al is hij zo verfijnd en luxueus also het maar zijn kan. Wij snappen er niks van.
De Lexus ES300h is in de basisuitvoering verkrijgbaar vanaf 61.895,- euro in Nederland. In België is hij verkrijgbaar vanaf 55.700,-. Het testmodel van ons is de op een na duurste uitvoering in het gamma, de F-Sport Line. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 78.000,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger .