Ja, u leest het goed. Deze rijtest gaat over een Mercedes-Benz E-Klasse Estate in All-Terrain uitvoering én een tweeliter diesel Plug-In Hybride systeem. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het klinkt als een bizarre combinatie. Helaas gaan waarschijnlijk weinig mensen deze auto kopen vanwegen de hoge wegenbelasting op dieselauto’s hier in Nederland (de diesel is twee keer zo duur per kwartaal als de benzine). Dat is een enorm gemis. De Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride is namelijk hetgeen wat het dichtstbij komt bij je eigen luxetrein bezitten. Wie wil dat nou niet?

Sterke puntenZwakke punten
+ Ultiem comfort– Vingerafdrukgevoelig
+ Infotainmentscherm – Stoelen bieden weinig houvast
+ Verbruik

Wat is de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride?

Nou, laten we meteen even met de deur in huis vallen: de naam is nogal lang. Hier komen we twee alinea’s hierna op terug. De auto is ook lang, overigens. Het is een Mercedes E-Klasse, dus concurrent van de Audi A6, BMW 5-Serie en de Lexus ES300h. Het is de estate versie van de E, dus een lekkere lange stationwagon. Hij is ook wat opgeschroefd, het is natuurlijk de All-Terrain uitvoering. Ruimte in en onder de auto is er dus genoeg.

Qua looks zit het goed met de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride. Mercedes slaat soms nog wel eens de plank mis met het ontwerpen van hun modernere auto’s. Niet alles was even elegant of Mercedes-esque. Maar, het lijkt alsof onze Oosterburen de draai weer hebben gevonden. De E300 gaat weer terug naar de roots maar dan wel in de stijl van de huidige designtaal. Elegantie druipt uit de kieren van de Benz. Hij is stiekem ook gewoon best asociaal, maar hij weet het goed te verbergen. Dat is hoe een Mercedes hoort te zijn.

Wij reden een Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride. Althans, zo noemen we hem. Eigenlijk heet hij in alle volledigheid de Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC Estate All-Terrain. Als we voor u deze naam even mogen uitpluizen, gaat dat als volgt: De E staat voor E-Klasse. De 300 is de motorinhoud, althans, dat was het vroeger. De naam is nog gebleven maar de 3.0 is vervangen door een tweeliter. De de staat voor Diesel Elektrisch (PHEV, dus). 4MATIC is een aanduiding voor het vierwielaandrijvingssysteem van Mercedes. De Estate staat voor het feit dat het een stationwagen is en de All-Terrain spreekt denk ik voor zich. De tweeliter diesel is goed voor een subtiele 197pk, de elektromotor levert nog eens 129pk.

Hoe rijdt de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride?

De Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride rijdt zoals heel weinig auto’s rijden. Hij krijgt het voor elkaar om alle vormen van urgentie uit het raam te laten waaien. Zodra je instapt in de Benz, is er geen vuiltje meer aan de lucht. De motoren klinken en voelen soepel, de versnellingsbakken (de normale en de overgang van diesel naar stroom) zijn onvoelbaar en de luchtvering walst alle oneffenheden voor je weg. Je bevind je in een privéshuttle. Muziek op, stoelkoeling aan en nooit meer stoppen. Wat rijdt deze auto fijn.

Alhoewel het totaalvermogen van deze luxeschuit vrij hoog ligt, is de auto niet snel te noemen. Wij durven te zeggen, heel stiekem, dat we verbaasd waren over hoe weinig oempf de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride eigenlijk heeft. Eigenlijk is dat alleen maar goed, natuurlijk. Hij komt prima mee met het verkeer namelijk en hij is met zijn 0-100 tijd van 6,9 seconden ook zeker niet langzaam. Het is een prettige hoeveelheid pk die hij heeft. Het koppel is natuurlijk hilarisch hoog met 700Nm.

De E300 stuurt goed, best strak voor zo’n grote bak. Je gaat er geen kartrace mee winnen, maar dat lijkt ons logisch. Het is verbazingwekkend hoe gemakkelijk je de E door de stad heen zeilt. Natuurlijk, het is een grote auto. Maar hij rijdt gemakkelijk. Dat is fijn. Het zicht rondom is goed, al is het soms moeilijk inschatten hoe breed de auto is. Antwoord: vrij breed. Maar, zoals vaak de situatie is, de camera’s en sensoren helpen goed mee.

Sterke punten

Mercedes-Benz staat in onze ogen onlosmakelijk verbonden met comfort. Natuurlijk, je kan bijna alles met een AMG-sausje bestellen en dan wordt het natuurlijk een pittige bedoeling. Maar, meestal richt het merk met de ster haar peilen op comfort. Ook dat is subliem gelukt met de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride. Van de materialen tot het motorgeluid en van de geluidjes van het systeem tot het gemak van de infotainment. Alles is logisch en werkt goed. Alles voelt kwalitatief en is zacht of solide (per situatie afhankelijk, natuurlijk). Misschien een open deur, maar eentje die we met liefde voor jullie intrappen.

Daarnaast is het een groot compliment om te benoemen dat het scherm van de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride echt ontzettend goed werkt. Het is enorm, maar het is niet alleen maar een sierpaard. Het scherm reageert altijd, snel en precies. Schrijven is een makkie, zoomen nog makkelijker. Ook de lay-out is duidelijk en intuïtief. Slechts lof voor dit systeem.

En dan. De Kirsche op de spreekwoordelijke Kuchen is het verbruik van de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride. We kennen allemaal de sprookjesverhalen van de hypothetische verbruikscijfers die fabrikanten met trots op hun site lijmen. Ook bij Mercedes is dat het geval. In de ideale omstandigheden zou deze locomotief 0,6 liter op 100km gebruiken. Dromen doe je ’s nachts, denken we dan. Wij hebben in totaal in een week 1051 km gereden met een gemiddeld verbruik van 2.4 liter op 100km. Dat is bijna 1 op 42 en dat is bizar goed. Hulde aan de Diesel-Hybride. De elektrische range is overigens 100km (!!).

Zwakke punten

Net spraken we al heel even over het scherm en dat het zo goed werkt. Eigenlijk hebben we gelogen. Er zijn namelijk twee touchscreens in het interieur. Voor de neus van je hooggewaardeerde bijrijder zit ook een scherm waarop onder andere de navigatie en de muziek mee geregeld kan worden. Die twee schermen zitten naadloos weggewerkt in een soort vierkante meter pianolakzwarte achtergrond. Ja, u raadt het al: de perfecte verzamelmap voor al uw favoriete vingerafdrukken. Dat stoorde ons al na een week, dus let daarop.

Ondanks dat de stoelen (en de rest van het interieur) van de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride ontzettend comfortabel zijn, missen ze houvast. Natuurlijk, wij verwachten geen bucket-seats, maar nu is het een soort grootmoeders fauteuil-ontmoet-glijbaan elke keer als je enthousiasme toont bij het navigeren van een bocht of rotonde. Dat is jammer. Een snufje van een aanpasbare bolster aan weerszijden van de stoel zou wonderen doen. Wij willen worden geknuffeld, af en toe.

Uitrusting

De basisuitvoering van de Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride wordt al volgegoten met allerlei mooie spullen. Standaard komt de uwe dus met onder andere dodehoekassistent, Digital light, zwart (nep)leder, verkeersbordassistent, verwarmde voorstoelen, draadloze telefoonoplader en een neerklapbare achterbank.

Als u zich in een vrijgevige bui bevindt, kunt u opteren voor het Premium Plus pakket. Dit pakket kost 11.485,- euro en zit op ons testmodel. Daarin wordt de projectorfunctie toegevoegd aan de koplampen, hierdoor heb je dus supergoed grootlicht die alle andere auto’s ontwijkt. Een soort beamers dus.

Wat daar nog meer bij komt ten opzichte van de basisuitrusting is het volgende:

  • 3D-bestuurdersdisplay
  • ENERGIZING-pakket (verschillende comfortvehogende toepassingen zoals subtiel bewegende stoelen tegen een pijnlijke rug en relaxstanden in het infotainment)
  • MBUX interieurassistent (een intelligent systeem wat onder andere reageert op gezichtsuitdrukkingen, handbewegingen en gedachtes (dat laatste is een grapje))
  • Verlichte radiatorgrille
  • Head-Up Display
  • Automatische dual-zone climate control
  • Glazen panoramaschuifdak

Er zaten nog meer opties op onze bazenbak. De caramelkleurige bekleding van het interieur kost 1.452 euro extra, de 20inch velgen kosten 1.694 euro. De wegklapbare trekhaak met aanhangwagenstabilisatie kost 1.180 euro en het daarbij handige aanhangwagenassistentsysteem kost 424 euro. Voor meer USB-aansluitingen betaal je 363 euro, voor een snellaadaansluiting 605 euro en voor privacyglas met warmtewering kost 472 euro. Wil je de passagiers achter ook verwennen? Betaal dan 436 euro voor stoelverwarming achteraan. Luxe leder en een uitgebreidere rijassistentiepakket kosten respectievelijk 2.783 en 2.541 euro.

Conclusie rijtest Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride

Wij waren ontzettend verrast door de nieuwe Mercedes-Benz E300 All-Terrain Diesel Hybride. Natuurlijk hadden we de verwachting dat het een comfortabele cruiser zou zijn, maar het comfort stijgt boven al onze verwachtingen uit. Ook het verbruik was een grote positieve verrassing. Één op meer dan 45 kilometer is werkelijk bizar goed, wat een prestatie. Ook het infotainmentscherm is van een buitengewoon bijzondere kwaliteit, het werkt goed en snel en is er reactief. Hetgeen wat wij nog graag hadden gewild, is stoelen die je iets meer op je plek houden. Ook is het jammer dat je overal vieze vingers op krijgt, hout zou dit probleem oplossen.

De Mercedes-Benz E300 Estate is in de basisuitvoering op benzine verkrijgbaar vanaf 73.787,- euro (in België vanaf 64.251,- euro). De All-Terrain is verkrijgbaar vanaf 83.874,- euro (in België 79.920,-). Het testmodel van ons is de goedkoopste motoruitvoering, maar wel met heel veel opties. Met alle opties erbij komen wij uit op precies 107.821,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Als je puur elektrisch rijdt, kom je uit op 1 op oneindig zelfs! Qua stroom heeft de E300de een accu van bijna 20 kWh, je mag er vanuit gaan dat wij elk moment hebben gepakt om de auto zo veel mogelijk op te laden.

  2. Martin schreef:

    Leuk 1 op 45, maar vertel er dan ook even bij hoeveel er aan elektriciteit is geladen. Als je puur elektrisch laat rijden kom je boven de 1 op 1000 uit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *