Het merk Mini is bekend over heel de wereld. Vanaf de eerste Austin Mini’s, de legendarische Rally-Mini’s, de hernieuwde Mini One en nu de huidige Mini Countryman, iedereen herkent een Mini meteen. De trend is de afgelopen jaren wel dat de Mini’s steeds minder mini worden. De Mini Countryman zet deze trend met veel goesting voort, hij had beter de Mega Countryman kunnen heten. Maar, al dit gegroei, zorgt wel voor iets wat we tot op heden niet echt terug konden vinden bij een Mini: ruimte.

Sterke puntenZwakke punten
+ Speels design– Lag in het infotainment
+ Ruimte – Motor moet hard werken
+ Wow-factor– Vorm boven functie?

Wat is de Mini Countryman?

De Mini Countryman is herkenbaar als een Mini. De ronde koplampjes kijken je schattig aan, de Union Jack komt regelmatig naar boven in verschillende details en het ruitje is kort en laag. Een combinatie tussen rijden op een puppy en in een onderzeeër. De Mini Countryman is de grootste Mini uit het gamma. Naast dat het sowieso het grootste model is, is hij nu ook nog groter dan ooit.

Qua looks is het overduidelijk een Mini. Wat wel ontzettend knap is, is dat ze hem wel duidelijk hebben weten te verfrissen. De nieuwe Mini-stijl is ontzettend modern en eigentijds, maar wel heel duidelijk Mini. Zo is de voorkant nog lekker snoezig met zijn ronde lampjes, maar is de achterkant wat hoekiger en vernieuwender, zonder de Mini-roots te verliezen. Het is een crossover-ontmoet-stationwagen voor de hippe ouders, bijvoorbeeld. Hij biedt ruimte voor het gezin en hun spullen. Een directe concurrent zou de Renault Rafale kunnen zijn.

Wij reden een Mini Countryman C met Favoured pakket, de basisuitvoering dus, maar wel met een-na-duurste snufjes erop. Dat is prettig, die gaan de meeste mensen namelijk kopen, denken wij. De Countryman C wordt aangedreven door een 1.5 liter driecilinder die 156pk levert. Daarbij komt nog de Mild-Hybrid aandrijflijn met een elektromotortje die het totaalvermogen op 170pk neerzet. Van deze extra elektrische kracht merk je weinig, het is dan ook een Mild Hybrid. Hij helpt dus vooral bij het opvangen van power tijdens het optrekken of schakelen. Slim hoor. Het verbruik zit bij normaal gebruik zo rond de 1 op 15.

Hoe rijdt de Mini Countryman?

De Mini Countryman rijdt goed. Speels, zouden we zelfs durven zeggen. Heeft hij het bekende ‘go-kart gevoel’? Nee. Moet dat bij zo’n gezinsauto? Ook nee. Hij rijdt lekker strak in de bochten, de vering zorgt ook voor een goede en vertrouwd-voelende wegligging. Soms vonden wij de vering een beetje hard, daar komt even het BMW-DNA naar boven gedreven.

De motor is over het algemeen rustig en koest, totdat je het gas intrapt. De anderhalf liter driepot doet ontzettend zijn best en maakt daarbij best veel lawaai. Ook de versnellingsbak kent de eigenschap van bij normaal gebruik heel rustig en onopgemerkt blijven en bij vol gas wat moeite vertonen. Maar goed, bij normalemensengebruik is het dus allemaal dik voor elkaar.

Het zich is, ondanks de onderzeebootruitjes, prima. De rest van je zorgen worden weggenomen door de duidelijke camera’s en sensoren die Mini op de Countryman hebben geschroefd. Wat een beetje onwennig is, is de positie van de schakelpook. Althans, schakelflipper eigenlijk. Het is een soort plastic flapje wat je op en neer kan duwen om van versnelling te wisselen. Wennen hieraan is een kwestie van tijd.

Sterke punten

Ik wil twee sterke punten graag samenvoegen in dit ene stukje: het ontwerp en de wow-factor. Die twee dingen zijn bij de Mini Countryman onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de geschiedenis van het merk is Mini altijd al een beetje gekkig, anders en kek geweest. Ze brachten gekke kleurtjes, coole namen en interessante designkenmerken de wereld in. De 2024 Mini Countryman is het absolute toppunt daarvan. In het exterieur zien we grote ronde lampen, bronzen details en sierstrips, gigantische en ontzettend gave velgen en achterlichten met driehoekige pixels.

Vanbinnen barst het feest helemaal los. De dashboard- en deurbekleding loopt in een gradient over van blauw naar bruin en de stoelen zijn gemaakt van pindakaasleer. Er zijn lapjes stof, nepsleutels, coole knopjes, mooie details, lipjes stof om kleine bakjes te openen, een spanband op het stuur en ga zo maar door. Om alles af te maken zit er een digitale hond in je infotainmentsysteem, ontstaat er een raketje bij de snelheidsmeter als je vol gas geeft en als je rustig de auto laat uitrijden verschijnt er een bloemetje. Het lijkt wel alsof je in een tekenfilm zit als je rijdt in een Mini Countryman.

Het andere en vrij verrassende sterke punt aan de nieuwe Mini Countryman is de ruimte die hij biedt. Hij is groot, heel groot. Nu overdrijf ik natuurlijk, maar hij is wel 13,6 centimeter langer dan de vorige generatie Mini Countryman. Dat betekent dat je iedereen en alles kan meenemen. Je zoon, bijvoorbeeld. Samen met zijn vriendin, haar hond en de mand erbij. Keukenmachine achterin, noem het maar op. Ook voor de passagiers is er dus ruimte zat.

Zwakke punten

Wat tegenvalt als je in je cartoon infotainment wil gaan scrollen, swipen of klikken, dat het dan lagt. Als iets lagt, betekent dat dat het a vastloopt of er niet soepel uitziet. Helaas is dit een bekende kwaal op het moment van testen. Het scherm doet lang over opstarten en reageert vaak pas heel laat of niet goed op een aanraking, ook al is deze aanraking liefdevol. Dit is niet alleen onhandig bij het invullen van een adres of het overslaan van ‘We Built This City’ van Starship, maar ook nog eens irritant. Zoiets gaat je op den duur namelijk irriteren. BMW vertelde ons dat er een oplossing in de maak is, wij weten niet of deze ondertussen al is geïmplementeerd.

We vertelde het u net al even, maar de motor moet soms hard werken om iets voor elkaar te krijgen. Het is in principe genoeg oempf, die 170pk in totaal, maar je merkt gewoon dat hij het soms moeilijk heeft. Met terugschakelen om op snelheid te komen ook, bijvoorbeeld. Daarnaast is het geluid soms vrij hard en ook niet per definitie mooi. Dat valt tegen, vooral voor een auto zoals deze, die bedoeld is voor het hele gezin.

Soms creëert men iets wat simpelweg werkt. Soms moet iets er vooral mooi uitzien. In de ideale wereld werken deze twee situaties hand in hand samen en wordt er iets gemaakt dat heel goed werkt en er ook nog eens goed uitziet. Grotendeels is de Mini Countryman daarin geslaagd. Veel is uniek ontworpen en werkt ook nog eens voorbeeldig. Sommige dingen echter niet, bijvoorbeeld de schakelflipknop. Niet alleen is hij contra-intuïtief maar ook is hij nogal gevoelloos. Ook vinden wij de nepsleutel die men gebruikt om de auto te starten gaaf, maar we weten niet zeker of het ook echt handig is. Hetzelfde geldt voor de vastgelijmde picknickmand in het midden van het middenconsole.

Uitrusting

Wij reden de C uitvoering. Ook zit hier nog een pakket op, het XL Pakket. Dit pakket kost een duizelingwekkende 10900 euro. Hierin vind je:

  • Massagestoel bestuurder
  • Alarmsysteem klasse 3
  • Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
  • Keyless entry
  • Draadloos oplaadstation voor telefoon
  • Een geavanceerdere automatische cruise-control
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen
  • Elektrisch verwarmbare voorstoelen
  • Extra getint glas
  • Glazen panoramadak
  • Harman Kardon geluidssysteem
  • Grootlichtassistent
  • Interieurcamera
  • LED-koplampen
  • Mini Experience Modes (verschillende rijmodi)
  • Navigatie met AR
  • Parkeerassistent
  • Head-Up Display
  • Verstelbare achterbank
  • Vergrootte benzinetank
  • Wegklapbare trekhaak

Verder kostte onze velgen ook nog meer, namelijk 1600 euro voor de Windmill Spoke 2-tone velgen van 20 inch.

Conclusie rijtest Mini Countryman

De Mini Countryman is een grote gezinswagen met leuke en creatieve snufjes en ontwerpoplossingen. Het is een auto met een wow-factor, iedereen die hierin zit zal het er nog weken over hebben. Wij in ieder geval wel. Daarnaast is de Mini al lang niet meer Mini en dat zorgt voor een heel aangenaam interieurvolume en ruimte voor al je passagiers en hun spullen. Jammer genoeg is het soms een beetje té leuk om nog handig te zijn. Zo loopt het scherm langzaam en reageert het niet goed op aanrakingen. Ook maakt de motor snel buiten adem, hij had wel iets groter mogen zijn.

De Mini Countryman is in de basisuitvoering op benzine verkrijgbaar vanaf 45.990,- euro (in België vanaf 38.250,- euro). Het testmodel van ons is de goedkoopste uitvoering. Met alle opties erbij komen wij uit op precies 62.965,99 euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *