Daar is hij dan, de allernieuwste en geüpdatete Range Rover Evoque. Een kleine Range, een baby Range als het ware. Een auto voor mensen met grote ambities maar een minder grote oprit. De Evoque is het rijdende bewijs dat een auto nog steeds een statement en een mode-item kan zijn. Kam je haren, doe je oorbel goed en ga de jungle van de stad lachend tegemoet.
Sterktes | Zwaktes |
+ Scherm | – Ruimte op achterbank |
+ Hybridesysteem | – Scherm wordt heel warm |
+ Achterklep | – Driecilinder ratel |
Wat is de Range Rover Evoque?
Zoals we net al even kort benoemde, is dit eigenlijk de Baby Range. Het allerkleinste model wat onze grote vrienden van Land/Range Rover verkopen. Maakt dat hem minder Range? Minder Brits? Minder capabel of modieus? Neen. Integendeel, eigenlijk. Wat een uitstraling heeft dit stadstankje, vooral in deze fabuleuze kleur. Range Rover krijgt het voor elkaar om met heel weinig vormen toch een ontzettend elegant ontwerp neer te zetten. Een ontzettend bijzondere combinatie van looks die thuishoren bij een statig landhuis maar ook zomaar kunnen stralen in de containerhaven van Rotterdam.
De lijst van concurrenten van de Range Rover Evoque rijkt wijd, van een Porsche Macan tot een Volkswagen Tiguan. We zouden al die auto’s wel kunnen aanschrijven als waardige competitie. Maar, daar gaan we het niet over hebben. Wel gaan we het hebben over de praktische formaten van de auto en de herkenbare stijlelementen.
Wij reden in een Range Rover Evoque 1.5 P300e PHEV AWD Dynamic HSE. Een ontzettende mond vol met allerlei dingen. Het komt erop neer dat het de op een na duurste uitvoering betrefte. De anderhalfliter driecilinder zorgt samen met de elektromotor voor een totaalvermogen van 309pk. Dat is een hele boel. Bij 213 km/u stopt hij ermee en binnen 6,4 seconden zit je aan de 100. Handig op de Witte de With.
Hoe rijdt hij?
Dat zal ik u eens even haarfijn uitleggen. Eenvoudig, statig en comfortabel. De handgreepjes van deze afgeronde offroader komen elegant naar buiten geschoven terwijl jij vrolijk richting de passagiersdeur loopt. Vanbinnen is het een vrij saaie, maar zeer opgeruimde en simpele bedoeling. Het is luxe op dezelfde manier als een Zweeds-gestijlde woonkamer. Er is weinig, maar wat er is, is van hoge kwaliteit en van mooi ontwerp.
De auto is tijdens het rijden een absoluut genot. Het wegrijden gebeurt (uiteraard bij een opgeladen accu) volledig elektrisch. Dat elektrisch rijden houdt hij ook ontzettend lang vol. Snel optrekken en op hoge snelheden cruisen op slechts de elektrische motor gaat vlekkeloos. Het overschakelen van de ene naar de andere aandrijving gaat zonder slag of stoot en ook op benzine rijdt hij top. Wel is het driecilindergeluid een tikje ongeraffineerd. Maar goed, het blijft een achterneefje van de Defender natuurlijk.
Het rijden zelf is in de Range Rover Evoque verrassend eenvoudig en vanzelfsprekend. Hij stuurt heerlijk scherp en de vering heeft een randje sportiviteit aan een ronduit comfortabele rijervaring. Remmen, gas geven en heel de rambam is simpelweg geruisloos en ontzettend soepel, precies zoals wij hadden verwacht. Kijken om je heen wordt wat vermoeilijkt door het feit dat de Range Rover Evoque is gebouwd als het kind van een onderzeeboot en een tank. Maar, camera’s, hulpsystemen en sensoren zijn je beste vrienden.
Sterke punten
In het interieur van de Range Rover Evoque vind je bijna niks. Geen knoppen, geen overbodige lijnen, geen niks. Wel vind je, pontificaal in het midden, een scherm. Oh jee. Dat is wat ik dacht toen ik dat zag. Uit ervaring doet niet elk scherm in autowereld het zo goed, ironisch genoeg vaak niet bij auto’s met alleen het scherm. Maar, dit scherm is werkelijk fantastisch. Het reageert op elke aanraking, is precies en vooral ontzettend goed uitgedacht. Later sprak ik met een aardige medewerker van JLR, hij vertelde mij dat het de filosofie van Range Rover is dat je alle belangrijke functies binnen drie clicks moet kunnen bedienen. Dat is alsnog meer handelingen dan één, maar goed, dat is het uiterste getal.
Net kreeg het al even de aandacht, maar nu gewoon weer. Het hybridesysteem van de Range Rover Evoque is ontzettend goed. Wij prijzen BMW altijd met hun PHEV-bedoelingen, maar deze is minstens net zo goed, volgens ons. Hij kan snel rijden en vlot optrekken op elektriciteit, werkt goed samen met de benzinemotor en gaat vrij lang mee. Wij vinden het top. Als je er zuinig mee omgaat, kan je gemakkelijk 1 op 33 halen. Bij normaal rijgedrag is tussen de 1 op 20 en 1 op 25 geen uitzondering. Helemaal goed, zeer goed zelfs. Vooral voor een luxe alleskunner.
Als laatst willen wij extra aandacht vestigen op een vrij specifiek onderdeel van de auto. Namelijk: de achterklep. Zoals bij vele moderne automobielen is het luik naar de bagagebak elektrisch aangedreven. Maar, vaak pakt dit net niet helemaal goed uit. Ze zijn langzaam of luidruchtig of ze reageren slecht. Niks ervan, dacht de Range Rover Evoque. Het knopje op de afstandsbediening werkt goed, hij gaat snel open en dicht en hij maakt nagenoeg geen geluid. Ontzettend verfrissend in een wereld van servo-herrie en piepjes afkomstig uit een vliegtuighangar. Chapeau.
Zwakke punten
Ondanks dat we te maken hebben met een Range, is het wel de kleinste. Die kleinste heeft dan ook nog eens de artistieke keuze gemaakt om een semi-aflopende daklijn de adopteren. Dit zorgt ervoor dat de ruimte achterin, vooral in de regionen van eenieders hoofd, niet altijd toereikend is. Een beetje schuin zitten met het hoofdje is dan af en toe ook van toepassing. Maar goed, je kan er ook kinderen achterin stoppen, die zijn niet zo lang.
Ondanks dat het scherm in de Range Rover Evoque zo ontzettend goed werkt, wordt het wel heel warm. Het zou natuurlijk kunnen dat dat komt omdat hij heel hard moet werken om zo perfect te functioneren. Het is niet pijnlijk warm, uiteraard. Maar, het valt wel op. Hoort dat zo? Dat weten we niet. We merkten het ook al bij de Defender. We gaan het eens navragen als we de Velar gaan ophalen. U hoort van ons.
Normaalgesproken willen wij ons niet wagen aan klagen over geluid van een motorblokje. We doen het soms toch, zoals ook nu. Wanneer je namelijk in alle sereniteit rijdt in een elektrische Evoque en je moet even iemand inhalen, is het vrij jammer dat het dan meteen klinkt alsof iemand met de besteklade aan het smijten is. Okay, zo erg is het ook weer niet. Maar het karakteristieke geluid van een pruttelende driecilinder is niet de klank die je verwacht bij het besturen van een luxe Engelse stadstank. Het is iets kleins en het zal wel aan ons liggen, maar er knaagt iets.
Uitrusting
Als standaarduitrusting van het HSE uitrustingsniveau van de Range Rover Evoque is vrij uitgebreid. Dat is ook logisch, het is namelijk de op een na duurste versie van de Evoque. Standaard 20 inch velgen, zwart Windsor lederen bekleding, Pixel koplampen en een enorm panoramadak. Luxe hè? De mooie kleur die Range Rover Corinthian Bronze noemt (wij noemen het metallic Rosé) kost 989,- euro. Het Black Exterior Pack, wat je zwarte buitendetails geeft, kost 1107,- euro, het zwarte dak kost 811,- euro en het donkere glas kost 490,- euro. Genoeg keuze dus.
Conclusie rijtest Range Rover Evoque
De Range Rover Evoque is een ontzettend goede en veelzijdige kleine SUV voor de mensen die luxe begeren en willen instappen in het Range Rover merk. Het interieur is luxe en simplistisch met een enorm goedwerkend scherm. De elektrische achterklep is lekker vlot en het hybridesysteem is opmerkelijk goed. Alhoewel de aflopende daklijn niet positief is voor de hoofdruimte achterin, het scherm een beetje warm wordt en de driecilinder toch wat onwennig klinkt in een Range Rover, zien wij dat graag over het hoofd. Hij is namelijk gewoon erg fijn.
De Range Rover Evoque in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 64.775,- euro (in België vanaf 48,730,- euro). Het testmodel van ons is de bijna duurste uitvoering in het gamma, de HSE. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 82.530,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger .