De Renault Clio heeft geen introductie meer nodig. Het model is zo lang al te koop dat iedereen in ieder geval een beeld bij de auto heeft. Hij gaat ook nog steeds stug door in de tijden waar SUVs en Crossovers de wereld overnemen. De Clio blijft overeind. Terecht ook, vooral deze 90pk basisversie is uitermate geschikt voor wat hij moet doen. Geen ingewikkelde, ‘nieuwe’ en hybride aandrijflijn. Gewoon een driecilinder met 90pk en een handbak. Blazen met dat ding.
Sterktes | Zwaktes |
+ Lichtvoetig | – Scherm |
+ Stoelen | – Turbolag |
+ Facelift | – Achteruitrijcamera |
Wat is de Renault Clio?
Het antwoord op die vraag hoeven wij jullie natuurlijk eigenlijk niet te geven. Al vanaf 1990 rijdt de Clio rond in allerlei verschillende generaties. De nieuwste is eigenlijk precies hetzelfde als alle generaties hiervoor, in de basis althans. Het is een compacte stadsauto die tussen de Megane en de Twingo valt. Een beetje een gek maatje, tussen de Golf en de Polo in, als het ware.
De nieuwe Renault Clio brengt ons een volledig nieuwe snoet die helemaal in lijn is met de nieuwe designtaal van Renault. Het nieuwe logo pronkt ook op de neus, overigens. Vanachter is de nieuwe Clio vooral strakgetrokken en opgefrist, onder andere met transparante achterlichten.
Wij reden in een Renault Clio 90 TCe in de Techno uitvoering. Dit is dus de middelste uitvoering van de goedkoopste motorisering. De driecilinder in het vooronder levert 90pk en 160Nm aan koppel. Gemiddeld zou de auto tussen de 1 op 20 en 1 op 16 moeten rijden, dat lukt in de praktijk ook erg goed. Het is dus totaal niet nodig om de hybride te kopen in dit geval. De handgeschakelde zesbak haalt het verbruik lekker omlaag, vooral in vergelijking met de vierbak automaat op de hybride.
Hoe rijdt hij?
Wat leuk dat u het vraagt! Eigenlijk is er niks veranderd bij de rij-ervaring van deze Clio ten opzichte van de allereerste. Behalve het sleutel- en startverhaal natuurlijk. De sleutel kan bij deze uitvoering uiteraard gewoon in je zak blijven. Maar verder blijft de ervaring gelijk. Het interieur is netjes, de pook is sportief en de koppeling licht. Precies zoals een Clio hoort dus.
Het kleine motortje bromt lekker weg tijdens het rijden. De koppeling is soepel en vergeeflijk, de pook is sportief en heeft een vrij korte slag. Allemaal erg positieve rijeigenschappen van de Clio. Hetzelfde geldt voor het sturen. Hij is een stuk minder zwaar dan de hybride uitvoering met 145pk, daardoor stuurt hij vele malen beter.
Het rijgedrag is sowieso veel beter dan de hybride versie. Minder zwaarte, minder wachten op de automaat en vooral een meer betrokken rijervaring maken de 90 onze duidelijke favoriet. Snel is hij niet, vlot is hij wel. Daarnaast kan je een auto met 600pk toch nooit op zijn limiet rijden, de Clio 90 wel, binnen de snelheidslimiet zelfs. Dat maakt het rijden van zo’n ouderwets stadsgebakje leuk. Wij vinden de Clio 90 leuk.
Sterke punten
Het leuke van een autootje zoals de Renault Clio is dat hij geen zak weegt. Een klein, lichtvoetig stadsgebakje voor de krappe straatjes en de korte sprintjes. Dat is gelukkig precies wat de Renault Clio TCe 90 is. Hij is niet ingewikkeld, het is gewoon een handbak en een 900cc driecilindertje. Dit maakt hem lichtvoetig. Er is nauwelijk overbodig gewicht wat de auto moet meesleuren en dan maakt het besturen van dit Franse kleintje erg eenvoudig en vooral leuk. Snel zal je nooit gaan, maar het zal altijd snel voelen.
Maar, ondanks dat de Renault Clio TCe 90 de basisversie van de Clio is, is er niet op bezuinigd. Het interieur voelt solide en kwalitatief hoogstaand aan en ook de buitenkant laat niets merken van het feit dat het de goedkoopste is. Hetgeen wat er met kop en staart bovenuit steekt, zijn de stoelen. Die zitten ontzettend prettig. Dat is bij Renaults wel eens anders geweest, dus dit is een fijne afwisseling. Niet alleen zijn ze comfortabel, de stoelen zijn ook nog eens lekker sportief. De houden je ten alle tijden goed op je plek.
Daarnaast willen we nog even een complimentje uitdelen. Wat is de nieuwe Clio een schoonheid geworden! De voorloper van deze facelift was al niet lelijk, maar met de nieuwe neus en de toevoeging van de niet-rode achterlichten is de Renault Clio TCe 90 een echte knapperd. Dat is goed nieuws. Zo gaan namelijk nog meer mensen een Clio kopen of leasen. Dat vindt niet alleen Renault leuk, maar wij ook. Zo kunnen we er meer naar kijken namelijk.
Zwakke punten
Maar, de Renault Clio TCe 90 is net als het echte leven niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk ook wat negatieve dingetjes. Zo is het scherm van de Clio ontzettend langzaam. Het lagt, reageert traag en start niet snel op. Dit is ontzettend vervelend. Je gebruiokt het scherm namelijk continu. Bijvoorbeeld bij het instellen van de navigatie, wisselen van muziekinput of het bellen van een van je contacten. Dit moet gewoon soepel gaan, vooral tijdens het bedienen van het scherm tijdens het rijden.
Ondanks dat de 90pk die wordt geleverd door de driepot meer dan genoeg is, is de manier waarop die paarden worden losgelaten een beetje onhandig. De 0.9 is natuurlijk uitgerust met een turbo, helaas lagt die nogal. Er is zit een vrij groot tijdsgat tussen het indrukken van het gaspedaal en het daadwerkelijk tot leven schieten van de turbo. Het duurt dan dus ook even voordat de auto begint met accelereren. Bij inhaalmanoeuvres is dit niet ideaal, je moet namelijk een goeie anderhalve tel vooruitdenken.
Het laatste noemenswaardige negatieve punt is de kwaliteit van de achteruitrijcamera. Het is fijn dat hij er eentje heeft, maar de resolutie is niet om over naar huis te schrijven. Dit klinkt misschien als gezeur, maar zo’n camera moet natuurlijk wel duidelijk zijn. Anders kan je hem net zo goed niet hebben. Nu is het beter om af te gaan op de sensoren en de spiegels en dat is zonde voor de camera.
Uitrusting
Als standaarduitrusting van de Techno uitvoering krijg je elektronisch geregelde airconditioning, instappen en wegrijden zonder de sleutel te gebruiken, een 7inch navigatiesysteem en de befaamde achteruitrijcamera. Standaard wordt de Clio geleverd in Rouge Flamme (rood). Voor 700 euro extra mag je een andere kleur kiezen, in dit geval Gris Schiste. Op onze auto zit ook het Pack Look met daarin de 17inch velgen genaamd Monastelle Vivaste, chromen omlijsting van de ramen en hoogglans zwarte zijstootstrips met chroom erin. Dat kost 400 euro.
Onze auto is ook uitgerust met het Pack Winter, hierin zitten verwarmde stoelen en een verwarmd stuur, dat stuur is ook bekleed met leder. Ook krijg je het privilege om de passagiersstoel in hoogte te verstellen. Ook dat kost 400 euro. Het Pack Navigation Techno kost 500 euro (afgeprijsd van 700) en vervangt het 7inch scherm voor eentje van 9,3inch. Ook worden je tellers digitaal en kun je je smartphone draadloos opladen. In het Pack City Premium zitten voor en achter parkeersensoren, een 360-graden camera en een elektronische handrem met auto-hold functie. Dit pakket kostte op ons model 800 euro.
Conclusie rijtest Renault
De Renault Clio TCe 90 is een ontzettend goed-ogende en lichtvoetige stadsauto. Hij rijdt lekker soepel en licht en hij verbruikt ook nog eens weinig benzine. Vanbinnen is het geen goedkope bende, de stoelen zijn zelfs ontzettend comfortabel. Het scherm is helaas en beetje langzaam, net als de turbo. Ook is de achteruitrijcamera niet altijd even helder, dat kan beter.
De Renault Clio TCe 90 in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 24.590,- euro (in België vanaf 15.950,- euro). Het testmodel van ons is de goedkoopste motorisering met de middelste uitvoering in het gamma, de Techno. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 27.090,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger