De Renault Espace is een waar icoon. Europa heeft jarenlang beter, sneller en efficiënter gefunctioneerd door het enorme ruimtewonder uit Frankrijk. Maar, er is een nieuwe. Die volgt niet meer het bekende MPV-recept, maar heeft een nieuwe en populaire SUV-look gekregen. Dat is hip en gaat goed verkopen. Maar, is het ook handiger dan een MPV?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Vierwielsturing | – Instap derde zitrij |
+ Interieur | – Schakelpookje |
+ Range | – Bluetoothverbinding |
Wat is de Renault Espace?
Ik denk dat iedereen wel één van de generaties Renault Espace kent. Ruim, praktisch en goed bedacht. Dat zijn ze allemaal. Van dikke vakantieauto tot ruime gezinscontainer, de Renault Espace kan het allemaal. Nu is de bekende ruimte-ei-vorm omgevouwen tot een verlengde Austral. Een SUV dus. Een van de velen in de stal van de Fransen op dit moment.
De looks van de Renault Espace komen enorm overeen met die van de Renault Austral. De voorkant is, naast de wat prominentere grille, erg vergelijkbaar. De koplampen en achterlichten slingeren de Renault-identiteit erg nadrukkelijk de wereld in. Bij nagenoeg elk model van Renault zien we dezelfde vorm in de lampen. Een sterk staaltje merkidentiteit.
Wij reden een Renault Espace iconic E-Tech full hybrid 200. Dat laatste is een onnodige toevoeging bij de naam, ze zijn namelijk allemaal full hybrids 200. Maar goed, details. Dit betekent overigens dat de Franse woonwijk op wielen wordt aangedreven door een 1.2 driecilinder en een full hybrid aandrijflijn met een totaalvermogen van 200pk. 1 op 20 is haalbaar, dat is natuurlijk enorm goed voor zo’n megabak.
Hoe rijdt hij?
De Renault Espace is groot en hoog. Dat zorgt voor een prettig overzicht over de weg. Kijken is dus goed te doen, onder andere ook door de groote raampartij in de auto. De 1.2 die samen met de elektrotechniek de Franse eenheid voorttrekt doet continu zijn best om de mastodont vooruit te krijgen. Dit komt soms gepaard met herrie en het nodige merkbare schakelwerk.
De automaat doet dus zijn best en is over het algemeen best soepel. Maar, wanneer je veel vraagt van de motor, gaat het schakelen niet altijd even prettig. De Renault Espace is ook niet zo snel, overigens. Vlot genoeg, dat sowieso, maar wij vinden een 1.2 een beetje klein voor zo’n enorme auto.
Ondanks het forse formaat van de Espace, stuurt hij als een veel kleinere auto. Dit komt natuurlijk door het optionele vierwielsturingssysteem. Dit werkt uitmuntend. De krapste bochten worden kinderspel met alle wielen die meewerken. Ook in de stad is de Renault Espace dus helemaal op zijn plek. Sowieso voelt de Espace eigenlijk met alles aan als een kleinere en lichtere auto. Heel gek, maar wel waar.
Sterke punten
Zoals ik net al even benoemde, is het vierwielsturingssysteem echt een uitvinding die meer merken moeten implementeren. Renault doet het, ook BMW doet het. Iedereen moet dit doen. Het bochtenwerk in krappe situaties wordt, ook voor langere auto’s zoals deze Renaultmastodont, kinderspel. Ook in- en uitparkeren wordt een eitje, al moet je wel goed opletten dat je door de ‘uitzwenkende’ achterkant niet ineens je achtervelgen perfect positioneert voor een raspbeurt mogelijk gemaakt door de stoep.
Voor een ruimtewonder zoals de Renault Espace is het interieur ontzettend belangrijk. Dat is namelijk waarom je zo’n auto als deze koopt. Het moet ruim, praktisch en comfortabel zijn. Als het kan moet het ook nog een beetje ogen. Nou, vooral dat laatste is bij de Espace ontzettend goed gelukt. Het lijkt wel de cockpit van een luxejacht op de voorste rij. De lichte stoelen contrasteren mooi met het zwarte dashboard. Het verticale scherm staat a-la-vliegtuig goed naar de bestuurder gericht en het vierkante grote stuur past mooi bij het formaat van de auto. Ook in de middelste rij zit je als god in Frankrijk.
Ondanks dat wij geen daverend applaus willen geven voor de mini-motor in de vorm van een 1199cc driepitter als het gaat om prestaties, moeten we credit geven waar dat nodig is. De Renault Espace is echt zuinig. Als je normaal rijdt is 1 op 20 prima te halen. Dit in combinatie met het welwillende hybridesysteem zorgt voor een theoretische range van 1100km op één tank. Wij haalden dat niet, wel zaten we dik boven de 900km. Dat doen ze goed.
Zwakke punten
Het jammere aan deze versie van de Espace is toch dat het een SUV is. Vroeger was de Renault Espace een soort met leer bekleedde zeecontainer met schuifdeuren. Dit zorgde voor zo ontzettend veel ruimte dat je haast een steward(es) moest inhuren om iedereen van drankjes te voorzien. Helaas is dit een SUV zonder schuifdeuren. Dit maakt het instappen achterin, vooral voor mensen met het formaat wat daadwerkelijk past achterin, ontzettend lastig. Koop er een ladder bij, is onze tip. Of zet je kinderen op circusles.
Deze auto is groot, robuust en avontuurlijk. Althans, die vibe krijgen wij ervan. Een auto om in te laten en drie weken mee te nemen op kampeerreis in Spanje. Maar, als je moet manoeuvreren en heen en weer moet hannesen met je auto, moet hij ook wel robuust aanvoelen. Dat is helaaas niet het geval bij de schakelpook van de Renault Espace. Die is klein, voelt goedkoop en werkt niet altijd mee. Bij een snelle parkeeractie heb je wel eens een kleine hypothetische kans dat je de schutting van de buurman een klein tikje geeft. Dat is onhandig. Dit soort belangrijke onderdelen van een auto moeten goed en altijd werken.
Ik, Daan, heb al heel lang dezelfde telefoon. Een van de eerste dingen die ik doe bij een testauto is mijn telefoon verbinden met de auto via Bluetooth. Ik gebruik geen Android auto, want ik wil het systeem van de auto testen. Maar, ik moet natuurlijk wel mijn mama kunnen bellen zonder problemen en kunnen luisteren naar Pon de Replay van Rihanna als ik dat wil. Maar goed. De Bluetoothverbinding van de Espace is ronduit vervelend te noemen. Continue bij het starten van de auto weigert hij te verbinden, of hij speelt wel af, maar zonder geluid. Telkens moest ik mijn Bluetooth op mijn telefoon uitzetten, Spotify afsluiten, heel de rambam weer opnieuw doen en dan hopen op het beste. Soms meerdere keren. Jammer.
Uitrusting
Wij reden de Iconic uitvoering, dat is de allerduurste volgeladen versie. Standaarduitrusting die je niet vindt op de goedkoopste uitvoering maar wel op de Iconic is bijvoorbeeld:
- Elektrisch verwarmbare voorruit
- Elektrisch verwarmbaar stuurwiel
- Elektrisch verwarmbare buitenspiegels
- Dynamische richtingaanwijzers
- Lichtjes op de grond als je de deuren opent
- Speciale achterlichten
- Verstelbare en verwarmbare voorstoelen met comfort hoofdsteun
Dit ‘krijg’ je dus allemaal als je een Iconic besteld. Maar, er zijn ook nog opties verkrijgbaar. Op onze zaten er best een hoop. Zo kost de blauwe laklaag die wij ook hadden 950 euro extra. Het lichtgrijze interieur is dan wel weer een gratis optie, net als de zwarte interieurdetails.
De adaptieve matrix LED-koplampen kosten 900 euro extra en het head-up display 700. Voor 950 schroeven ze er een premium Harman Kardon geluidsinstallatie in en voor nog eens 1000 euro vervangen ze je dag voor een lap glas. Wil je hem zelf laten inparkeren? Dat kost 500 piek. Al met al: veel opties die best aan de prijs zijn.
Conclusie rijtest Renault Espace
De Renault Espace is een enorme Franse SUV met een geweldig interieur, een supergoede range en een ontzettend goed vierwielsturingssysteem. Hij rijdt als een lichtere auto en stuurt subliem. De motor is misschien wat klein, maar de hypothetische range van 1100km is dat zeker niet. Wat helaas ook iets te klein is, is de instap voor de derde zitrij. Ook is die onhandig hoog. De Renault Espace is een goede opvolger van zijn MPV-voorgangers, maar hij zal nooit perfect zijn. Dat gebeurt pas als het een MPV wordt, zo is hij namelijk bedoeld.
De Renault Espace is in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 47.490,- euro (in België vanaf 43.900,- euro). Het testmodel van ons is de duurste uitvoering. Met alle opties erbij komen wij uit op precies 57.179,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger