Sterke Punten | Zwakke punten |
+ Ontwerp | – Hoofdruimte achterin |
+ Ruimte | – Geen hoofdscherm |
+ Verbruik | – Irritante bestuurdersmonitor |
Wat is de Dacia Duster Hybrid 140 Journey?
De Duster is al jaren een vaste kracht in het Dacia-gamma, geliefd om zijn betaalbare prijs, robuuste karakter en no-nonsense aanpak. Sinds eind vorig jaar is er een nieuwe, nu met hybride techniek van zustermerk Renault. Lees snel verder in deze rijtest van de 2025 Dacia Hybrid 140 Journey om te er achter te komen of het merk trouw blijft aan zijn principes.
Aan de buitenkant zien we het typische Dacia design nieuwe stijl, met veel Y’s overal in verwerkt. De nieuwe led-koplampen en brede grille geven de auto een stoere uitstraling. Het profiel blijft krachtig en functioneel, met zwarte kunststof panelen die het avontuurlijke karakter benadrukken.
Onze testauto stond op 18-inch lichtmetalen velgen, wat het geheel nog wat stoerder maakt.
Stap je in, dan merk je dat Dacia trouw blijft aan zijn budget-DNA. Verwacht geen luxe materialen, maar wel een doordachte en praktische lay-out. Het 10-inch touchscreen met navigatie is standaard op de Journey-uitvoering en werkt verrassend simpel. Het interieur voelt degelijk, met een overdaad aan hard plastic op dashboard en deurpanelen. Dat kan de Duster hebben, want alles zit in een modern jasje, waardoor het geheel stoer en functioneel overkomt.
Hoe rijdt de Dacia Duster Hybrid 140 Journey?
De Hybrid 140 combineert een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor van 96 pk. Samen leveren ze 140 pk, gekoppeld aan een automatische transmissie. De acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,1 seconden is geen sprintwonder, maar voldoende voor dagelijks gebruik.
Wat direct opvalt, is hoe soepel de hybride aandrijflijn functioneert. In stadsverkeer beweegt de Duster vaak in stilte dankzij de elektromotor. Tot 50 km/u kun je volledig elektrisch rijden, met een maximale actieradius van zo’n 5 kilometer. Dat is beperkt, maar voldoende om bijvoorbeeld een parkeerplaats geruisloos te verlaten. Op de snelweg merk je echter dat de benzinemotor harder moet werken, wat gepaard gaat met hoorbaar motorgeluid.
Het rijgedrag van de Duster is zoals we gewend zijn: solide en voorspelbaar. De besturing is licht, maar niet erg communicatief. De vering is gericht op comfort en verwerkt oneffenheden prima bij lage snelheden, maar op hoge snelheid kan de Duster wat onrustig aanvoelen. De hybride aandrijflijn zorgt wel voor een lager verbruik: wij reden gemiddeld 5,4 liter per 100 km, wat behoorlijk zuinig is.
Sterke punten
Dacia bewijst opnieuw dat je niet op een houtje hoeft te bijten wanneer je een Duster koopt. De Duster Hybrid 140 biedt een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en is verrassend efficiënt. De hoge zitpositie en ruime achterbank maken hem ideaal voor gezinnen, terwijl de 478 liter bagageruimte meer dan genoeg is voor een weekendje weg.
De hybride technologie past goed bij het karakter van de Duster. Het maakt de auto zuiniger en stiller in stedelijke omgevingen, zonder de robuuste, no nonsense uitstraling te verliezen waar de Duster om bekendstaat. De Journey-uitvoering voegt een aantal prettige extra’s toe, zoals een achteruitrijcamera, automatische airconditioning en keyless entry. Daar betaal je dan wel voor. Met zo’n 34.000 euro is de Duster geen koopje meer.
Zwakke punten
Natuurlijk zijn er compromissen. De beperkte elektrische actieradius maakt de hybride vooral een hulpmiddel voor korte ritten in de stad, en minder geschikt voor wie veel volledig elektrisch wil rijden. Ook voelt het interieur wel heel spartaans aan in vergelijking met zijn concurrenten. Het rijcomfort kan op langere snelwegtrajecten beter. Wind- en bandengeluiden zijn duidelijk hoorbaar, en de ophanging mist verfijning.
Uitrusting
De Hybrid 140 Journey komt goed uitgerust, met onder meer automatische led-verlichting, parkeersensoren achter, en een modern infotainmentsysteem. Het prijskaartje begint bij zo’n 27.000 euro waarmee de Duster een van de meest betaalbare SUV’s in zijn segment is.
Conclusie Dacia Duster Hybrid 140 Journey
De Dacia Duster Hybrid 140 is trouw aan zijn roots: betaalbaar, praktisch en no-nonsense. Met de hybride aandrijflijn biedt hij een moderne upgrade zonder zijn kernwaarden te verliezen. Hoewel hij niet perfect is, biedt hij veel waar voor zijn geld. Voor gezinnen of avonturiers met een kleiner budget is dit een logische keuze. Ben je op zoek naar een luxe hybride SUV? Dan zijn er betere opties. Maar voor wie geen vijftigduizend euro wil uitgeven, is de Duster Hybrid 140 een verstandige en charmante keuze.
Tekst: Bas Muijres