
Vroeger was de coupe een zeer populaire carroserievorm. Ieder merk had binnen ieder segment wel een coupé in de showroom staan halverwege jaren 90. Met het verstrijken van de jaren, verdwenen de coupe’s echter steeds meer uit de showrooms en daarmee ook het straatbeeld. Eeuwig zonde, want eigenlijk is een coupe de mooiste carroserievorm die er bestaat. Gelukkig blijft Mercedes moedig weerstand bieden tegen het verdwijnen van de coupe. Reden voor ons om in deze rijtest de Mercedes CLE200 maar eens extra aandacht te geven, want wij willen meer coupés!
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Ontwerp | – Vermogen |
+ Stoelen | – Sportief of Comfort |
+ Menustructuur | – Onoverzichtelijk |

Wat is de Mercedes CLE200?
Mercedes biedt al sinds mensenheugenis coupés aan op basis van de C-klasse. Met de introductie van de laatste generatie CLE is hier geen verandering in gekomen. Door hem CLE te noemen, maakt Mercedes daarnaast een slimme keuze. Op deze manier kan de auto namelijk hoger in de markt gezet worden, met de verwijzing naar de E-klasse. Dezelfde tactiek die Audi en BMW ook gebruiken met hun A5 en 4-serie. Nu kunnen we het heel lang over het design hebben en iedere lijn bespreken, maar in de praktijk is de CLE van Mercedes simpelweg een prachtige auto om te zien. Zelfs in het zilver en als 200. Om het uiterlijk toch wat meer cache te geven is de CLE in dit geval voorzien van het AMG-pakket. Extra dik aangezette bumpers dus, een maatje grotere velgen en die toch wel erg mooie powerbuldge over de motorkap. De 200-serie is dus wel het instapmodel van de CLE en combineert een reguliere viercilinder met 48V technologie voor iets aan elektrische ondersteuning. Een mild-hybrid dus. Volledig elektrisch rijden is er dan ook niet bij en ook mist de extra power van een flinke elektromotor. Geen probleem verder, want in de praktijk heeft de CLE200 voldoende vermogen om meer dan vlot mee te komen met het verkeer.

Knus?
In het interieur is echter niets te merken van het ‘instapper-gevoel’. Standaard is de CLE200 namelijk al rijk genoeg uitgerust. Dus prachtige leren sportstoelen die zeer utigebreid instelbaar zijn. Uiteraard elektrisch. Ook de carbonlook middentunnel is standaard, evenals het flinke, maar erg prettig werkende scherm. Eenmaal plaats genomen is een prettige zitpositie echt zo gevonden. Het uitzicht over de lange motorkap, het dikke stuur en de aflopende daklijn zorgen voor een geheel eigen ambiance in het interieur. Het geheel voelt als een goed passende jas en de CLE200 draag je als het ware om je heen. Het is gevoel wat de Engelsen zouden omschrijven als snug. Knus is namelijk een groot woord, door de solide indruk die de Mercedes heeft, overstijgt het gevoel namelijk dat van knus.

Hoe rijdt de Mercedes CLE200
De CLE200 is werkelijk gemaakt voor lange afstanden. De zit achter het stuur is uitstekend. Het is zeer stil in het interieur en de 200-serie blijkt dankzij diens negen versnellingen ook nog eens verrassend zuinig! 1 op 18/19 op de snelweg is geen enkel probleem. Met de 60 liter tank is een afstand van ruim 1.000 kilometer daardoor eenvoudig in één keer haalbaar.
Ook op de binnenwegen komt de CLE200 uitstekend mee. Het onderstel biedt voldoende gevoel om het tempo goed op te voeren. Door de achterwielaandrijving is de auto zeer precies te plaatsen en het stuur reageert direct op stuurinput. Wel blijkt bij het wat sportiever sturen dat de CLE200 voor het echt sportieve werk simpelweg vermogen tekort komt. Daarbij lijkt deze CLE200 een beetje te hinken op twee gedachten. Is het een GT met sportieve ambities? Of meer een cruiser, die ’toevallig’ ook erg prettig stuurt? Persoonlijk zou iets meer vermogen de CLE geen kwaad doen. Al verwachten we dat wie niet kiest voor de AMG-Line een veel comfortabelere auto krijgt, zeker wanneer de luchtvering wordt aangevinkt. In dat geval is de CLE200 echt meer dan voldoende. Want vlot is de auto in ieder geval wel. Waarbij er zeker meer dan voldoende koppel is bij half tot driekwart gas om serieus door te rijden.

Sterke punten
Tegenwoordig is de coupe-vorm stiekem best wel populair. Kijk maar naar de hoeveelheid SUV-coupés die als paddenstoelen uit de grond schieten. Toch gaat er niets boven een echte coupé. Die lange motorkap, relatief korte achterzijde en sterk aflopende daklijn ligt sowieso al prettig op het netvlies. Gevolg is dus ook dat Mercedes voor de CLE200 niet hoeft te werken met extra lijnen of moeilijke vouwen. Het design is al zeer sterk, waardoor Mercedes wegkomt met een zeer clean ontwerp, wat de CLE alleen maar ten goede komt.
Daarbij willen we ook een lans breken voor de menustructuur van Mercedes. Het scherm achter het stuur is de linkerstuurhelft eenvoudig te bedienen. Het grote scherm in het midden, dan weer via de rechterstuurhelft. Hoe makkelijk wil je het hebben? De opbouw van de menu’s is daarbij ook nog eens zeer logisch en overzichtelijk. Onder het scherm is er nog een rij met fysieke knoppen die dienen als sneltoetsen. Erg handig is het ‘auto’ knopje, waarmee je direct terecht komt in het rijhulpsystemen gedeelte. Irritante verplichte piepjes na het starten van de auto zijn zo eenvoudig uit te zetten. Nog niet zo perfect als Renault het doet, maar het komt zeker in de buurt.

Zwakke punten
Nu is de Mercedes standaard al zeer rijk uitgerust. Maar toch is het wel nodig het uitgebreide parkeerpakket aan te kruisen. Dit pakket naast de nodige sensoren ook verschillende camera’s. En dit blijkt zeker nodig. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Dit geldt zeker ook voor de Mercedes CLE, waar de pijn met name zit in de onoverzichtelijkheid. Wel op te lossen dus, maar dit kost dan wel weer het nodige.
Grootste punt is echter dat de CLE200 dus lijkt te hinken op die twee gedachten van sportief of comfort. Nu ligt dit wel aan hoe deze specifieke uitvoering is samengesteld met het AMG-Line pakket, die dus ook de vering iets stugger maakt en de velgen een maatje groter. Het past zeker bij de CLE, maar dan is het misschien beter om te kiezen voor krachtigere uitvoering. Voor wie meer comfort wenst is juist de standaard CLE200 zonder AMG-Line, precies datgenen wat nodig is. Alleen deze combinatie werkt jammer genoeg dan weer precies niet.

Uitrusting
In principe mist er niks aan de basisuitrusting van de Mercedes CLE200. Alle opties die je mag verwachten zitten er wel op. Toch verdienen de Matrix LED-koplampen wat extra aandacht. Zoals verwacht mag worden biedt deze optie een prima grootlichtassistentie. Op de snelweg worden daarnaast ook verkeersborden herkent en exta verlicht, zelfs wanneer enkel gereden wordt met dimlicht. Wat echter het meest opvalt is dat ook waarschuwingen via de lichtbundel gegeven worden. Bijvoorbeeld tijdens het passeren van de witte lijnen zonder het gebruik van de knipperlichten. Naast een zeer subtiele trilling in het stuur, verschijnen er in de lichtbundel ook pijlen op het wegdek die aangeven in welke richting er teruggestuurd moet worden.
Daarnaast zijn wij erg fan de oplossing die Mercedes biedt voor stoplichten. Als bestuurder volledig naar voren moeten leunen om te zien of het licht verspringt is natuurlijk niet erg premium. De camera aan de voorkant gebruiken en het beeld projecteren op het scherm is dat natuurlijk wel. Mercedes herkent hierbij automatisch of er voor een stoplicht stilgestaan wordt en toont dan de stoplichten op het scherm. Werkt perfect!

Conclusie
Uiteindelijk is de Mercedes CLE200 echt een zeer prettige auto. In basis laat die zien waar de CLE allemaal toe in staat is. Een zeer comfortabele cruiser voor wie dat wil, geschikt om op hoge snelheid grote afstanden af te leggen Daarbij is er zelfs voor de CLE200 voldoende koppel beschikbaar om ook dat premium gevoel niet te verliezen.
Voor wie op zoek is naar een sportieve GT biedt de CLE ook zeker voldoende. Het onderstel kan namelijk veel meer vermogen aan dan dat de 200-serie biedt. Zeker wie kiest voor het AMG-Line onderstel, kiest beter ook voor meer vermogen. De CLE kan het namelijk makkelijk aan.
Voor wie vreest ruimte tekort te komen. Dit valt echt reuze mee. Beenruimte is er voldoende, eveneals kofferbakruimte. Echt lange mensen komen achterin misschien wat in de knoop qua hoofdruimte. Maar voor het gemiddelde gezin met 1.2 kind biedt de CLE meer dan voldoende ruimte. Dus hup, stop dat leasecontract van je SUV-coupe eenheidsworst en kies voor het echte werk. Rijdt stukken beter en ziet er nog veel beter uit. Zeker wanneer het gaat om de Mercedes CLE.













