Hè hè, eindelijk een merk wat begrijpt hoe je een auto laat evolueren. Niet alle Franse merken (we noemen geen namen) weten hoe ze moeten omgaan met een modelnaam evolueren. Maar alles wat ineens een SUV wordt in plaats van een MPV doet wat betreft ons niet meer mee. Gelukkig is de 5008 nog precies zoals hij was en hoort te zijn: een enorme zevenzitter ruimteschip. De Peugeot 5008 is modern, fris, elegant en praktisch. Het kan dus nog wel.

Sterke puntenZwakke punten
+ Interieur– 1.2 te klein
+ Praktisch – Niet verkrijgbaar met V6 of chauffeur
+ Rijgedrag– Geen luxe-variant

Wat is de Peugeot 5008?

De Peugeot 5008 is een hoera naar het verleden. Een hommage naar wat was en wat hopelijk nog lang blijft bestaan: de grote gezinsauto. Natuurlijk, je zou nu nog een Espace kunnen kopen als je geen principes meer hebt, maar eigenlijk kan dat natuurlijk niet. Je mag niet spelen met heilige dingen, dat had gewoon een MPV moeten blijven. Maar, de Peugeot 5008 is dat maar heel eventjes geweest, dus hoeft dat ook niet. Onbeschaamd bevindt de 5008 zich in het SUV-segment, waar hij ooit ook is herboren.

Eigenlijk is het niet écht een SUV zoals die vroeger waren, bijvoorbeeld een X5 of een ML. Deze smaak SUVs is meer een soort grote crossover. Maar aangezien wij die niet leuk vinden, noemen we het gewoon een SUV. Hij is overigens erg vergelijkbaar met de Renault Espace qua lengte. Qua alle formaten eigenlijk. De Peugeot is bijna 7cm langer en bijna 5cm hoger. Ook staat hij iets hoger op zijn pootjes. Je hebt er dus meer aan, vinden wij.

Wel zit er een schraal randje aan de Peugeot 5008. Het is natuurlijk absurd om te denken dat hier een 3.0 V6 in zou kunnen zitten. Middelste zitrij eruit, dikke captains’ chairs achterin en een tussenwand erin. Vionier in de fles, ongefilterde sigaretten in de asbak en op naar het gala. Dat is namelijk wel wat wij ermee zouden willen doen. Ik heb achterin gezeten met een vriend van mij. Dennis heet ie. Middelste rij plat, zon linea recta door het enorme optionele panoramadak in mijn gezicht een een chauffeur die alles doet wat je vraagt. Ik zag het al voor me. Als Peugeot slim is, maken ze een dikke versie voor Franse hotemetoten. Dat is namelijk wel het gevoel wat de Peugeot 5008 uitstralen wil. Dat van een Espace met 3.5 V6 en zes lederen feautuils.

Hoe rijdt de Peugeot 5008?

Als je de gelukkige bent die, zoals Dennis en ik, helemaal achterin mag zitten met de ontschoende voetjes op de rugleuning van de neergeklapte middelste zitrij, fantastisch. Ook als je heel burgerlijk zelf moet rijden, valt de Peugeot 5008 absoluut niet tegen. Sterker nog, hij verbaasde ons. Het stuur is klein, ik dacht dat ik dat niet zou begrijpen op zo’n enorme auto. Maar, cruiseschepen worden ook bestuurd met een mini-joystick. Ook de 5008 blijkt prima te manoeuvreren met het typische Peugeotstuur.

Peugeot heeft het voor elkaar gekregen om ergens vandaan sportieve rijeigenschappen te halen en die, zonder dat iemand het verwachtte, in de 5008 te proppen. Hij veert echt heel goed, comfortabel maar totaal niet sponsachtig. Dat is een groot compliment, vooral in dit segment. Ook het sturen is fijn. Licht doch precies. Heel goed gedaan, Peugeot.

Het enige wat ons een beetje tegenviel qua rijden, ook al is het eigenlijk niet écht een probleem, was de motor. Ja, je komt helemaal prima mee met het verkeer en ja, hij is vlot genoeg met z’n 145pk. Maar je merkt gewoon dat hij echt hard aan het werken is heel de tijd. Als ik u een tip mag geven (en dat mag ik, dit is mijn werk) dan zou ik gaan voor de PHEV met 195pk en, misschien nog wel belangrijker, de 1.6. Mocht je overigens genoeg centen en tijd hebben, ga dan gewoon voor de elektrische variant. Die is sneller en milieuvriendelijker. De 1.2 is namelijk niet milieuonvriendelijk, maar het downsizen gaat hier een beetje zijn punt voorbij. 1 op 17 haalt hij gemiddeld. Niet slecht, maar dat doet de Lexus NX ook zonder volgeladen batterij en die heeft een 2.5 liter en weegt meer.

Is hij handig?

Ja, dat is hij heel erg. Ook al heeft hij technisch gezien iets minder bagageruimte dan de Renault-tegenhanger, is hij ongelooflijk handig. De handelingen die je moet doen om de stoelen naar voren te klappen zodat je je kinderen en zijn vriendjes naar binnen kan vouwen zijn erg simpel en snel te doen. Achterin en nog verder achterin vindt men laders, ventilatie, bekerhouders enzovoorts. De achterste twee stoelen verdwijnen ook met gemak in de vloer, waardoor je gewoon een mega-vijfzitter hebt.

De Peugeot 5008 rijdt als een veel kleinere auto. Dat is ideaal als je vijf kinderen moet ophalen bij het zwembad op zaterdagmiddag. Met een beetje inzicht stuur je de 5008 zo overal tussen de zwembandjes en versleten ouders door. Parkeren bij de supermarkt? Geen punt. Hij heeft geen vierwielsturing zoals zijn diamantdragende tegenhanger, maar het scheelt niet veel. Het optionele 360-graden camerasysteem zorgt daarnaast voor een prettig digitaal handje om vast te houden tijdens het krappe stuurwerk.

Ook voor de bestuurder is de 5008 zo praktisch als een elektrische vliegenmepper in je zolderkamer. Het gehele dashboard is richting de bestuurder gebogen zodat je zonder enige moeite kapitein kan spelen van je eigen ruimteschip. Alles binnen handbereik, net als vroeger. Daarnaast is het interieur echt ontzettend vet om te zien. De verschillende vlakken vouwen zich om elkaar heen net als een monikkengewaad. Het is écht een goed ontwerp, vooral aangezien Stellantis altijd heel hard moet werken om een interieur er anders uit te laten zien.

Zacht van binnen

Het is ook niet onbelangrijk om te benoemen dat het interieur van de Peugeot 5008 echt heel kwalitatief hoogstaand voelde. Geen gekraak, geen overduidelijk goedkope plastic raakvlakken. Nog een pluim voor Peugeot. Ook gebruiken ze in de Peugeot 5008 het vernieuwde Stellantis-systeem wat niet meer de Bluetoothverbinding van mijn telefoon om zeep helpt om de vier minuten. Hartstikke fijn.

Het interieur is grotendeels bekleed met een grijze, robuust-voelende en -ogende stof die wordt belicht door een LED-stripje. De stoffen stoelen zitten heerlijk, maar het is natuurlijk niet onaardig om voor het optionele Alcantara interieur te gaan. Dat zou ik doen, althans. Jullie mogen dat natuurlijk zelf weten.

Conclusie rijtest Peugeot 5008

De Peugeot 5008 blijft trouw aan zijn roots als ruime zevenzitter en biedt een mix van stijl, comfort en praktisch nut. Ondanks de SUV-classificatie voelt hij meer als een grote crossover, met een speelse knipoog naar de MPV’s van weleer. Het rijgedrag is verrassend goed: comfortabel zonder sponzig te zijn, met een klein stuur dat verrassend goed werkt voor zo’n forse auto. Het interieur is een hoogtepunt, met een modern design en hoogwaardige materialen.

Qua motorisering is de 1.2-liter driecilinder aan de krappe kant; de plug-in hybride met 195 pk of de elektrische variant zijn betere keuzes. Praktisch is de 5008 uitstekend: eenvoudig neerklapbare stoelen, handige opbergruimtes en een intuïtief dashboard. Hij mist een ultieme luxe-variant en een optie tot bepantsering met Franse vlaggetjes op de voorbumper, maar blijft een van de beste keuzes voor gezinnen die ruimte en rijplezier zoeken zonder in te boeten op stijl. Peugeot snapt gelukkig wél hoe je een auto laat evolueren.

De Peugeot 5008 is in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 47.120,- euro (in België vanaf 38.300,- euro). Het testmodel van ons is de GT uitvoering met de gratis kleur en het gratis interieur. Het optionele panoramadak en camerasysteem zorgen dat onze auto rond de 54.500,- euro zit.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *