Tekst en foto’s: Igor Stuifzand

Renault heeft zijn toch al niet-bescheiden SUV-aanbod onlangs verrijkt met een tweede carrosserievariant van publiekslieveling Captur. Het belangrijkste verschil zit aan de achterkant: daar is 17,3 centimeter extra lengte toegevoegd. De nieuwe SUV, die een brug slaat tussen de compacte en de middenklasse, luistert naar de naam Renault Symbioz. Wij reden de Renault Symbioz al eerder, maar nu hebben we hem wat langer aan de tand kunnen voelen.

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Grote bagageruimte – Niet erg verfijnde onderstelafstemming
+ Zuinige hybride aandrijflijn– Dashboard ‘oude stijl’
+ Rijke standaarduitrusting– Uitsluitend als full-hybrid leverbaar

Wat is de Renault Symbioz?

Renault constateerde dat tussen de compacte Captur en C-segmenter Austral een gapend gat was gevallen. Niet alleen voor wat betreft het formaat van beide modellen, maar ook in prijs. Tussen de goedkoopste hybrideversies van de Captur en Austral zit namelijk een verschil van ruim 10.000 euro. Tot een paar jaar geleden werd dit gat gevuld door de Scenic, maar die wordt tegenwoordig alleen nog maar met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden. De oplossing die Renault heeft bedacht, is even simpel als doeltreffend: men neme een Captur, en maakt die aan de achterkant 17,3 centimeter langer. Met deze ‘Grand Captur’ voegde Renault de zoveelste SUV aan zijn gamma toe. Het nieuwe model moet in zowel het compacte B-segment als in het middenklasse C-segment klanten gaan vinden. Een bruggenbouwer, die de toepasselijke naam Symbioz heeft gekregen.


De voorkant van de Symbioz is identiek aan die van de in 2024 grondig gefacelifte Captur, in de uitgerekte achterzijde zien we strakker gelijnde dakstijlen met subtiel reliëf, scherpe driehoekige achterlichten en een diepe vouw in de achterklep. De Captur en Symbioz delen dezelfde wielbasis; de afstand tussen voor- en achteras is 2,64 m. En ook het interieur is een één-op-één-kopie van de Captur. In Nederland wordt de Symbioz uitsluitend geleverd met een hybride-aandrijflijn, die een gecombineerd motorvermogen van 145 pk op het asfalt loslaat. Renault vraagt een bedrag van € 35.190 euro voor de goedkoopste Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 in Evolution-uitvoering.

Dat is een meerprijs van € 2.500 ten opzichte van de identiek gemotoriseerde Captur. Voor dat bedrag krijg je niet alleen een grotere kofferbak, maar ook een rijkere standaarduitrusting. De Symbioz in Evolution-uitdossing beschikt namelijk over een draadloze telefoonlader, die bij de Captur pas leverbaar is vanaf de Techno-uitvoering. Daarnaast geeft Renault je standaard het Pack Comfort op de Symbioz. Dit pakket (à € 1.000 op de Captur Evolution) omvat een regensensor, automatische airco, parkeersensoren rondom en het Open R Link-multimediasysteem met 10,4-inch bedieningsdisplay en digitaal 10,3-inch instrumentarium.

Hoe rijdt de Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid?

De hybride-aandrijflijn van de Symbioz is complexe technologie. De 1,6-liter viercilinder (zonder turbo) werkt direct samen met een viertraps automaat, en krijgt op de eerste meters vanuit stilstand een hulpvaardig zetje in de rug van een 18 kW sterke startgenerator (mild hybride). Maar is er ook een grotere elektromotor aan boord, die een vermogen heeft van 35 kW. Deze put zijn energie uit een 1,2 kWh-batterij en kan de Symbioz over een paar kilometer volledig elektrisch aandrijven. Maar dat is nog niet alles: naast de viertraps automaat hebben de elektromotoren namelijk hun eigen tweetraps overbrenging. Gooi je alle motoren en transmissies op één hoop, dan zijn er volgens Renault uiteindelijk veertien verschillende overbrengingen mogelijk van elektrische en/of benzineaandrijving.


Grappig weetje: de technici van Renault bouwden hun allereerste proefmodel van deze aandrijflijn van LEGO. Maar is al dat moeilijke gedoe niet hét recept voor een aandrijflijn die niet op zijn taken berekend is? De praktijk wijst uit dat Renault zijn technische trukendoos goede manieren heeft bijgebracht. Onder normale omstandigheden verloopt de wisselwerking tussen de benzine- en elektromotoren zonder hinderlijke haperingen en reageert de transmissie alert op je gasvoet. Alleen wanneer écht alles uit de kast gehaald moet worden, zoals bij inhalen op een drukke tweebaansweg, had de aandrijflijn nog wel wat daadkrachtiger mogen reageren. Dan merk je dat de techniek eerst even moet nadenken voordat het tot de definitieve keuze komt welke combinatie van motoren en overbrengingen het beste bij deze situatie past.


Dat er ook op constante snelheden af en toe een boel geloei op de achtergrond te horen is, laat zich voor je gevoel moeilijk rijmen. Maar dit gedrag moet je de Symbioz maar vergeven. De benzinemotor heeft namelijk ook de taak om de hybridebatterij op te laden, wanneer er onvoldoende remenergie wordt geregenereerd. En dat gaat niet in absolute stilte. Dankzij de elektrische ondersteuning blijft het benzineverbruik van de Symbioz keurig binnen de perken: in de testweek haalden wij – met veel snelwegkilometers in de avonduren – een keurig gemiddelde van 1 op 17,5.

Sterke punten

Hoewel de wielbasis van de Symbioz niet langer is dan die van de Captur, biedt de auto ook naar de maatstaven van het C-segment voldoende zitruimte voor vier volwassenen. De 17,3 centimeter extra lengte komt volledig ten goede aan de kofferruimte van de Renault Symbioz. Met een minimale inhoud van 434 liter past er 86 liter meer bagage achterin dan bij het kleine broertje, de Captur. Schuif je de achterbank over een bereik van 16 cm helemaal naar voren, dan kan er zelfs 624 liter mee. Hoeveel spullen er meekunnen wanneer je de achterbank helemaal platlegt, wordt door Renault niet in de folder vermeld. Uitgaande van de 86 extra liters die de Symbioz met de achterbank in stelling ten opzichte van de Captur heeft, zou dat volgens onze berekening 1.611 liter moeten zijn. En dat is maar goed ook, want aan de trekhaak mag niet meer dan 750 kg worden gehangen. Dat heeft met de motorisering van de Symbioz te maken: in Nederland wordt de auto uitsluitend met de 145 pk sterke hybride-aandrijflijn aangeboden.


Als XL-variant van de Captur, borduurt de Symbioz vanbinnen voort op de oude huisstijl van Renault. In het dashboard zijn de tft-schermen voor de instrumenten en de multimedia nog van elkaar gescheiden, en niet in een L-vormig geheel gevat zoals bij alle andere nieuwe Renault-modellen die sinds de Megane zijn geïntroduceerd. Hoe dan ook profiteert de Symbioz van de gebruiksvriendelijke bediening die is gebaseerd op Android Automotive. Dankzij de geïntegreerde Google-diensten zoals Maps, Assistant en Play (om handige apps toe te voegen), werkt het centrale multimediascherm net zo intuïtief als je smartphone. Ook de My Safety Switch is een slimme toevoeging. Hiermee kan de bestuurder de voorkeursinstellingen van zes verschillende rijhulpsystemen activeren óf uitschakelen. Zodat je niet ergens diep in het systeem hoeft te graven om bijvoorbeeld de hinderlijke waarschuwingssignalen voor (minimale) snelheidsoverschrijdingen buiten spel te zetten. Daar kunnen andere autofabrikanten een voorbeeld aan nemen.

Zwakke punten

Dat de Symbioz onderhuids identiek is aan de Captur, merk je ook aan de rijeigenschappen. Die voldoen aan de normen van het B-segment, maar ook niet meer dan dat. De besturing is licht en vertoont een aanvaardbare directheid. De vering en schokdemping zijn stevig, waardoor de wielbewegingen op korte hobbels resoluut in de kiem worden gesmoord. Op sommige wegen gedraagt de Symbioz zich behoorlijk springerig. Waardoor het veercomfort voor een auto die óók een voet in het C-segment heeft staan, niet helemaal weet te overtuigen. Inclusief metallic lak (meerprijs: € 800) en het panoramische Solarbay elektrochromatische zonnedak in combinatie met een Harman/Kardon-audiosysteem (€ 1.800) heeft de testauto een prijs van € 43.882. Voor hetzelfde geld zijn C-segment SUV’s op de markt die misschien een (veel) minder rijke standaarduitrusting hebben, maar die wel een meer verfijnd onderstel hebben en een aangenamer veercomfort bieden. Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen.


Uitrusting

De prijzen van de Renault Symbioz beginnen echter bij € 35.190 en daarvoor krijg je al een behoorlijk complete standaarduitrusting. Zoals eerder in deze test al is aangegeven, beschikt de Evolution-versie standaard over automatische airco, een achteruitrijcamera en het Open R Link multimediasysteem met ondersteuning van Apple Car Play en Android Auto. De Techno-uitvoering kost € 2.000 meer en biedt bovendien adaptieve cruisecontrol, 18-inch lichtmetaal en de Google-applicaties (Maps, Assistant, Play) die op de Evolution ontbreken. Als Esprit Alpine (+ € 1.500) heeft de Symbioz zwarte afwerkingslijsten, matgrijze elementen in de bumpers, speciale bekleding en een verwarmbaar Alpine-stuur. Onze testauto is uitgevoerd als Iconic, de meest complete uitvoering van de reeks. Voor een prijs vanaf € 41.090 krijg je een elektrisch bediende achterklep, parkeerassistentie, 19-inch wielen, verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen, een 360-gradencamera en nog een aantal extra’s op de toch al niet kinderachtige veiligheidsuitrusting. Dit alles maakt de Symbioz een aangenaam luxe, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de (iets grotere) Toyota Corolla Cross Hybrid of 140 pk sterke Nissan Qashqai (met mild-hybride techniek) scherp geprijsde aanbieding.

Conclusie

Slimme keuze van Renault om het gat tussen de Captur en de Austral op te vullen met een ‘Captur XL’. Dat scheelt aanzienlijk in de ontwikkelingskosten, en het uiteindelijke resultaat – de Renault Symbioz – biedt precies de extra hoeveelheid bagageruimte die je liefst in de Captur had willen hebben. Renault levert de Symbioz echter uitsluitend met een hybride-aandrijflijn, wat de auto als trekker van een kleine caravan weer ongeschikt maakt. Echt catastrofale minpunten heeft de Symbioz niet, al blijft onderweg wel voelbaar dat de basis wordt gevormd door een SUV uit het B-segment.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *