Aiways U5 rijtest (1)
SterktesZwaktes
+ Erg RUIM!!!– Preconditioneren niet mogelijk
+ Mooie materialen en goede afwerking– 1-fase opladen
+ Rijke standaarduitrusting– Software nog niet up-to-date

Aiways, voor velen een nog onbekend Chinees automerk. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat het merk pas in 2017 opgericht is. Blijkbaar is de ontwikkeltijd van een EV niet zo lang als bij een brandstofauto. Opmerkelijk detail is dat in 2017 Aiways opgericht is door Fu Qian, de voormalig verkoopchef van Volvo Cars in China. In augustus 2019 verwierf Jiangling Holdings 50% van de aandelen van het Chinese Aiways. Met deze aandelenverkoop kan Aiways de autoproductiefabriek van Jiangling gebruiken om de productie te verhogen. Die verhoogde productie zal ook wel nodig zijn, gezien deze eerste uitgebreide rijtest met de Aiways U5.

De Chinese autofabrikant heeft deze naam samengesteld vanuit AI (Artificial Intelligence) oftewel kunstmatige intelligentie. Tijdens onze uitgebreide rijtest onderzoeken we hoe slim deze Aiways is.

rijtest Aiways U5 selfie witte U5
Als eerste met de Nederlandse testauto rijden

Aiways U5, wat is het?

Aiways is een autofabrikant van elektrische auto’s die heel bescheiden met één model begint, dat is deze U5. Vanaf december 2019 wordt de U5 in China geleverd, zomer 2020 kreeg Corsica de primeur en sinds eind 2020 is de U5 in de rest Europa verkrijgbaar. In Duitsland wordt het merk via een soort Media Markt (Euronics) verkocht. In Nederland gaat dat via Aiways Distributie Nederland (ADN), gevestigd in Kudelstaart. Dicht bij het Europese onderdelenmagazijn op Schiphol. Aftersales verloopt via Profile. Met 180 Profile vestigingen is er altijd wel één in de buurt.

In 2021 volgt na de U5 de U6. Deze lijkt op het formaat U5, maar dan in coupé variant. De U7 is ook al te zien geweest op de Shanghai motorshow. Op den duur kunnen we vermoedelijk ook de U1 t/m U4 verwachten. Maar daar wordt nog met geen woord over gerept. Deze U5 is, net als vele Chinese automerken die nu Europa bestormen, een volledig elektrische. Hij beschikt over een 63 kWh accupakket en een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Gezamenlijk zorgt dit een actieradius van 410 km voor de versie met 17 inch wielen. De 19 inch versie heeft vanwege de grotere wielen een actieradius van 400 km WLTP.

19 inch velgen vanaf de Aiways U5 Showroom
19 inch lichtmetalen velgen op de Aiways U5 Showroom en Premium

Bij je eerste ontmoeting met de Aiways zie je dat hij uitblinkt in het ‘veel voor weinig’ principe. Met een vanafprijs van 39.950 euro krijg je bijvoorbeeld véél ruimte. Voorin zit je ruim, echter wel zonder dashboardkastjes, maar wel met veel opbergruimte in de middenconsole. Een ouderwetse versnellingsbak heb je immers bij een EV niet nodig. De bagageruimte is met 432 liter groot genoeg, maar niet extreem groot.

rijtest Aiways U5 432 liter bagageruimte
432 liter bagageruimte

Het is direct duidelijk dat de U5 vanaf de tekentafel bedoeld is als elektrische auto. Doordat je óp het accupakket zit én de elektromotor slechts de grootte heeft van een meloen, is er meer ruimte beschikbaar dan bij een brandstofauto. Deze ruimte lijkt volledig aan de achterpassagiers te zijn gespendeerd. Niet dat je voorin krap zit of dat de bagageruimte met 432 liter klein is. Maar op de achterbank zittend kun je je benen strekken, hoef je je goochelhoed niet af te zetten en profiteer je van een volledig vlakke vloer. Zie daar het voordeel van een elektrische auto.

Hoe rijdt de Aiways U5?

Verrassend goed. Vanaf geboorte is hij voorzien van de juiste genen zoals een grote wielbasis (de afstand tussen de voor- en achteras) staan ver uit elkaar. Dit zorgt voor veel comfort in zowel de stad als op de snelweg. Het accupakket ligt in de vloer van de auto. Bij een 63 kWh accu is dat al snel ruim 600 kg, wat zorgt voor de totaal 1720 kg voor de U5. Dit zware accupakket is laag en centraal in de auto geplaatst. De ideale plek voor een goede gewichtsverdeling en dus ook goede rijeigenschappen.

1.720 kg schoon aan de haak

De basis is dus goed gelukt. De verder aanwezige veiligheidsvoorzieningen (ADAS) kun je softwarematig via het scherm instellen, bijvoorbeeld de sterkte van de stuurbekrachtiging. Net als de mate van remregeneratie, al was dat verschil niet goed merkbaar. In de Eco, Normal of Sport stand worden verschillende instellingen gecombineerd, zoals de hogere remregeneratie en een stevigere stuurbekrachtiging bij de Sport-stand.

Verwacht overigens niet een sportief rijgedrag. Daarvoor is de Aiways met ruim 1.700 kg en bijna 5 meter lengte (4,7 m) niet ontworpen. Het aan de boven- en onderkant afgeplatte stuurwiel is hier ook niet voor geschikt. Liever hadden we gezien dat deze niet afgeplat of alleen aan de onderkant afgeplat zou zijn. Het stuurwiel door je handen laten glijden na een bocht, voelt met dit vierkante stuurwiel niet natuurlijk.

Video Aiways U5

Sterke punten van de U5

Voor een vanafprijs van 40.000 euro kun je geen grotere en goedkopere elektrische auto kopen en dan ook nog eens met een range van 400 km én deze afwerking! Het is net je lokale Chinese restaurant; veel én goed, voor weinig. Het lijkt niet op te kunnen.

mooi afgewerkt interieur Aiways U5
mooi afgewerkt interieur Aiways U5

Wij haalden bij een buitentemperatuur van 10 graden nog steeds 380 km actieradius. Dus die opgave van 400 km klopt!

Met de intelligente afstandsbediening herkent de auto je aanwezigheid. Kom je in de buurt, dan gaan de deurgrepen automatisch open. Eenmaal ingestapt hoef je de automaat (draaiknop) alleen nog maar in D (drive) of R (reverse) te zetten. Ideaal!

Onderweg opladen gaat met maximaal 90 kW. Snel genoeg! De 1-fase omvormer voor thuis en publieke laadpalen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Zo hebben wij ervaren in onze testweek met veel kilometers. De actieradius zorgt er namelijk voor dat je niet altijd hoeft op te laden.

De volledig vlakke vloer voor de achterpassagiers én de frunk (front trunk) voor de laadkabel is precies waarom je voor een EV gekozen hebt. Deze EV-voordelen heeft de fabrikant terug laten komen in hun ontwerp.

Zwakke punten Aiways U5

Preconditioneren, dat woord kent de Aiways niet. Dus ook geen app om dit in te stellen of om de range en accuconditie te bekijken. Preconditioneren is het voorverwarmen van het interieur en accupakket. Hiermee sla je twee vliegen in één klap. Als je preconditioneert terwijl de auto met de stekker aan een stroomnet verbonden is, dan wordt niet de accucapaciteit gebruik voor het verwarmen. Hierdoor kost dit geen actieradius. Ten tweede, een warme accu regenereert veel beter de remenergie dan een koude.

niet preconditioneren tijdens onze rijtestest met de Aiways U5
Niet preconditioneren met de Aiways U5

De software van onze auto was nog in het Engels, maar met een kleine OTA (Over The Air) update is dat verholpen. Hopelijk kunnen ze dan ook de reactiesnelheid van het scherm verbeteren. Hij reageert nu net een halve seconde te laat.

een iets sneller regerend scherm a.u.b. Aiways U5
Scherm had net iets sneller mogen reageren

De U5 wordt niet met een af-fabriek navigatiesysteem geleverd. Daarvoor moet je je telefoon met een, niet meegeleverde, usb-kabel verbinden met de auto. Je telefoonscherm wordt dan perfect geprojecteerd op het scherm. Je kunt het scherm dan op exact dezelfde manier gebruiken als je telefoon. Zorg er wel voor dat je je telefoon in landscape-modus weglegt. In portrait-modus word je telefoonscherm ook verticaal op het horizontale scherm geprojecteerd. Dus met grote zwarte vlakken links en rechts.

Samsung Galaxy Note 20 past net in de Aiways U5
Onze Samsung Galaxy Note 20 Ultra wordt niet draadloos opgeladen

Om veilig te navigeren, muziek af te spelen of je contacten te raadplegen gebruikt Aiways geen Android auto-achtig systeem, maar EasyCon. Eerlijk gezegd nooit van gehoord, maar werkt gewoon prima. Eenmaal je telefoon aangesloten op de auto zijn er geen USB-aansluitingen meer over voor bijvoorbeeld een muziek USB-stick. De USB-aansluiting voor de achterpassagiers, die onder het high-tech ventilatierooster zit, is hiervoor niet geschikt.

Ja echt, dit is een ventilatierooster

De 1-fase aansluiting zullen velen als een minpunt typeren, maar dat is het niet. Met maximaal 6,6 kW op 1-fase valt heel goed te leven. Een nacht opladen en hij is de volgende dag altijd vol genoeg.  De keuze voor de 1-fase omvormer komt voort uit het Chinese stroomnetwerk. Dat is ingericht op 1-fase, maar wel met een hogere stroomsterkte dan in Nederland.

De positie van de laadkabelaansluiting is waar deze behoort te zitten, aan de voorkant onder de linkerkoplamp. Dat betekent wel dat je moet bukken om de stekker erin te steken. En doordat daar geen klein led-lampje brandt, is het een beetje prikken op geluk. Door de vouw onder de koplamp moet je deze na de wasstraat zelf schoonmaken.

vies na een rijtest met de Aiways U5
rij bewijs op de voorbumper 😉

Uitrusting

Qua uitrusting stelt de Aiways U5 zeker niet teleur. Er is een Standaard (39.083 euro), Showroom (40.934 euro) en Premium versie (42.934 euro).

Vanaf de Standaard versie is elke Aiways uitgerust met drie kleine schermen als instrumentarium, waarvan de buitenste twee qua grootte de helft van de middelste is. Deze schermen worden aangevuld met een groot touchscreen in het midden. Op het grote middelste scherm kun je bijna alle ADAS voorzieningen inschakelen of aanpassen zoals adaptive cruise control, automatische rem assistent, rijbaan assistentie etc. etc. Ook al werkte het nog niet allemaal perfect, we hebben er alle vertrouwen in dat Aiways dit met een software update herstelt heeft.

Naast de vele voertuigveiligheidsvoorzieningen, heb je op de A-stijl ook een camera die de bestuurder in de gaten houdt en waarschuwt als deze zit te knikkebollen, zijn ogen van de weg afwendt, maar ook als je gaapt of zelfs als je rookt. Aiways houdt alles in de gaten!

Een achteruitrijdcamera én camera’s rondom voor een drone-view én parkeersensoren aan de achterkant heb je altijd, maar parkeersensoren voor komen er vanaf de Showroomversie bij. Net als lederen bekleding. Verwarmbare voorstoelen krijg je pas vanaf de Premium versie en dat is waarom we deze versie aanraden. Onze versie (Showroom) had wel lederen bekleding, maar geen stoelverwarming. Deze combinatie is daarom niet aan te raden als het kwik onder de 15 graden komt.

Voor het 4.000 euro prijsverschil tussen de goedkoopste Standaard en duurste Premium versie krijg je veel extra’s. Waarbij het panorama dak, 19 inch velgen en verwarmbare voorstoelen en extra scherm voor de airconditioningbediening.

Wij reden met de modeljaar 2020 versie. Ten opzichte van de 2021 versie hadden we nog geen DAB+ (digitale radio) of een thuis oplaadkabel (Mode 2 wordt dat officieel genoemd). Met deze kabel laad je niet snel, maar opladen met 2,3 kW kan wel het verschil maken tussen wel of geen range anxiety hebben. Bij de modeljaar 2021 kun je ook de kofferklep elektrisch laten openen met een voetbeweging onder de achterbumper.

Bij modeljaar 2021 kun je met voetbeweging de achterklep elektrisch openen

Conclusie rijtest Aiways U5

JA, dit is dé auto als je een grote en relatief goedkope elektrische auto zoekt met een grote actieradius. Vooral de beenruimte voor de achterpassagiers en 400 km actieradius maken het verschil met andere elektrische auto’s.

interieur Aiways U5

Helemaal foutloos is hij (nog) niet. De meeste verbeterpunten zitten in de bedieningssoftware, die gelukkig later met een update te herstellen is. Het is de vraag of het preconditioneren, een groot voordeel van EV’s, later ook middels een update ‘geüpload’ kan worden.

Onderaan de streep kan dit jullie ideale elektrische auto zijn, waarbij je de fabrikant even de tijd moet geven om met een software update te komen. Dan is hij écht af!

Heb je je zinnen gezet op een Aiways U5, offerte aanvragen of bestellen gaat online. Proefrit kun je in Kudelstaart maken, maar straks ook bij één van de 180 Profile vestigingen.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Danny schreef:

    Zelf nu een week de u5.
    Maar ik kom niet aan 380km rijbereik.
    Voor de rest wel tevreden

  2. Rolf schreef:

    Ben best tevreden ,rijd prima !
    De Software update is er nu ,is echt nodig !!!!!
    maar voor de rest een dijk van een auto !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *