Sterktes | Zwaktes |
+ Vermogen/snelheid | – Verbruik |
+ Infotainment | – Kleine benzinetank |
+ Fun factor | – Audiosysteem minder |
Een gloednieuwe BMW mee op pad nemen is geen straf te noemen, zeker niet als het de nieuwste BMW 330e Touring is! Wij testten deze hybride BMW voor een week. Maar wat maakt deze BMW 330e Touring nou speciaal? Of is het gewoon een ‘standaard’ BMW?
Hoe rijdt hij?
Heel eerlijk, in het begin voelt het alsof je een slagschip bestuurt. Maar al snel neemt dat gevoel af en wen je aan het vermogen en formaat. De grote velgen met brede banden, strakke besturing en de achterwielen die licht meesturen geven de 330e een snel en strak gevoel.
Ook in de stad is de 330e Touring makkelijk te besturen. Ondanks de lengte van de auto is de draaihoek uitstekend. En met de parking assistent parkeert de auto zelf achteruit in! Dit blijft iets wonderbaarlijks, als je het stuur loslaat en het gas langzaam indrukt. De auto kiest zelf zijn weg en stuurt precies op de juiste momenten in.
Er is te kiezen tussen verschillende modi. Om onderaan te beginnen is er de modus Electric. Dit is uiteraard alleen mogelijk in de hybride modellen. Wanneer deze modus geselecteerd is, wordt alleen de elektromotor gebruikt (zolang de accu voldoende is opgeladen). Natuurlijk voelt het rijden anders aan, de afwezigheid van de benzinemotor valt meteen op tijdens het optrekken.
Ook is er de modus Hybrid. Deze modus biedt de mogelijkheid zowel elektrisch als op benzine te rijden. De auto kiest hier zelf voor, afhankelijk van de situatie. Op de snelweg wordt er gekozen voor de benzinemotor, aangezien de weerstand met hoge snelheden hoger is. Daarom wordt er in de bebouwde kom (waar vaak minder hard wordt gereden) gekozen voor elektriciteit. Ook schakelt de motor uit wanneer je voor het stoplicht staat en trek je in de eerste instantie elektrisch op.
Als laatste rijmodus is Sport aanwezig. Jawel, dit is zo gaaf als het klinkt! De benzinemotor schakelt niet meer uit voor de stoplichten en de meters achter het stuur verkleuren naar donkerrood, lekker agressief. De auto schiet weg als het maximale vermogen op de achterwielen wordt geleverd! In de Sportmodus worden alle 292 pk’s benut.
Technische kenmerken hybride
Dankzij de Plug-in-Hybrid-techniek van BMW, heeft de 330e Touring een elektrische range van 40 kilometer. Echter past de auto zelf de aangegeven range aan, naarmate de weersomstandigheden en het rijgedrag veranderen. Deze range van uiterlijk 40 kilometer is zeer geschikt om boodschappen te doen of even de stad in en uit te gaan en dergelijke.
Op langere trajecten zou een elektromotor moeten resulteren in een lager verbruik, dit hebben wij alleen nog niet gemerkt. Door in de hybride-stand te rijden, heeft de auto een regeneratief vermogen. Dit resulteert in een grotere range in de stad dan op de snelweg.
De elektromotor is goed voor 83 kW (113 pk). De benzinemotor is een viercilinder in-lijn met een vermogen van 135 kW (184 pk). Dit resulteert in een systeemvermogen van 215 kW (292 pk), waarmee je van 0 tot 100 km/u accelereert in 5,9 seconden. Deze prestaties maken de 330e een auto waarmee je verbazingwekkend hard kunt scheuren! Maar je gebruikt het vermogen niet constant, je kunt ook comfortabel en rustig rijden met de 330e Touring.
Sterkte punten
Misschien is dit ondertussen wel duidelijk, maar het vermogen van de 330e Touring is verbluffend hoog. Dankzij dit uitstekende vermogen rijd je met gemak mee met het verkeer, en daar ver vooruit als het nodig is!
In de tabel bovenin dit artikel staat onder andere het infotainment systeem. Dit systeem is op een heel gave manier ingericht. Natuurlijk verandert de kleur van het scherm aan de hand van welke rijdmodus je gebruikt. Daarnaast kleurt de bovenkant van het scherm blauw, wanneer je het gaspedaal diep intrapt. Deze blauwe gloed geeft aan dat de elektromotor een extra boost geeft!
De elektromotor geeft niet alleen aanzienlijk meer vermogen, hij biedt meer voordelen. De gemiddelde Europese energieprijs per kWh is €0,20 voor thuisladen (dit verschilt per land en aanbieder). Dat betekent dat je de 330e Touring vol laadt voor €1,52. Daarnaast is hij helemaal opgeladen na 3 uur.
Zwakke punten
Het hebben van een auto met veel vermogen is leuk, maar veel vermogen gaat meestal wel gepaard met veel tanken. Nou kies je er natuurlijk zelf voor om een onzuinige auto te rijden, maar de 330e Touring heeft een tankinhoud van slechts 40 liter. Hiermee rij je iets meer dan 400 kilometer. Dit betekent dus dat je vaker bij het tankstation staat dan je misschien verwacht van een hybride auto. Tenzij je een tankfanaat bent, kan dit tegenvallen.
Niet alleen het tankvolume viel tegen, maar het verbruik ook. BMW zelf geeft een gecombineerd verbruik aan van 1,4 liter per honderd kilometer. Dit zou gelijk moeten staan aan een afstand van 71,4 kilometer op 1 liter benzine. Echter is mij dat niet gelukt. Ik kwam niet lager dan een gemiddelde van 10 liter per honderd kilometer.
Het ongemak van een slurpende benzinemotor is natuurlijk te weerleggen met het argument dat kortere stukken 100% elektrisch gereden kunnen worden.
De 330e Touring is uitgerust met een standaard audiosysteem. In vergelijking met de Harman Kardon optie, die bij alle BMW’s beschikbaar is, valt het standaard audiosysteem tegen. Het Harman Kardon geluidssysteem is een prettige optie, in combinatie met de extra geluidwerende zijruiten.
Uitrusting
Over het algemeen zijn BMW’s goed aan te kleden. Je kunt het zo bont maken als je zelf wilt. De BMW 330e Touring die wij meekregen, was goed aangekleed. Een verwarmde stuurwielrand en voorstoelen, geluidwerende zijruiten en dergelijke opties zijn mogelijk. Echter zijn deze opties alleen aanwezig tegen aanbetaling. Duurdere opties zoals elektrisch verstelbare voorstoelen, een glazen panoramadak en een Head-up display zitten al snel boven de 1000 euro per optie.
Deze 330e Touring is uitgerust met het Model M Sport Individual pakket. Dit houdt in dat de auto uitgerust is met een M sportonderstel, het M sportremsysteem en het M Aerodynamica pakket. Daarnaast is de 330e Touring voorzien van een automatische sporttransmissie met stuurschakeling (flippers achter het stuur). Ook is hierbij inbegrepen; een M sportstuurwiel, elektrisch verwarmde sportvoorstoelen en een heleboel M logo’s. Deze logo’s zijn terug te vinden in zowel het interieur als het exterieur, onder andere op de riemen, velgen en het stuur.
Ook is bij BMW de optie ‘gesture control’ aan te vinken. Met gesture control kun je door middel van handgebaren de muziek in je auto aanpassen. Het volume zachter of harder, vorig- of volgend nummer en pauze is hiermee te bedienen. Voor €312 krijg je deze optie in je auto. Het is zeker het geld waard, al is het alleen voor de fun-factor.
Conclusie rijtest BMW 330e Touring
Nee, de BMW 330e Touring is allesbehalve een standaard BMW! Als je op zoek bent naar een krachtige, snelle en stoere BMW, dan is de 330e zeker het overwegen waard! De verbrandings- en elektromotor werken perfect samen om 292 pk te bieden. Hiermee trek je snel van 0 naar 100 en daar ver voorbij! Naast het vermogen wat de elektromotor biedt, kan hiermee ook elektrisch gereden worden. Stukken binnen de bebouwde kom zijn prima te rijden met de elektrische range.
De netto catalogusprijs van de BMW 330e Touring is €43.500. De netto catalogusprijs van de opties is €17.502. Dit is exclusief de 21% BTW.
De 330e Touring is te bestellen op de website van BMW.
Dit is een late reactie van iemand die net een 330e touring heeft gekocht van 3,5 jaar oud.
De eerste lange rit (200 km) die ik reed was met volle tank en bijna lege batterij. Snelweg zonder haast dus maximaal 120, maar vaker 110 km/u. Dat resulteerde in een verbruik van 1 op 20.
Als je een auto als deze koopt omdat je een BMW wilt rijden, maar alleen maar dit type kiest vanwege de belastingvoordelen en je laadt niet op, trapt alleen maar in de verslavende sportstand dan kom je idd op 1 op 10 uit.
Maar daarvoor is deze auto niet bedoeld.
Beetje jammer dus, de opmerking over het verbruik in deze test. Want je kan echt zuinig rijden.
Verder prima opmerkingen. Vering en demping (met het adaptive damping en M-sport pakket) is serieus goed. Kies inderdaad minimaal voor de hifi optie of Harman Kardon.
Hoi Arjen, welk bouwjaar heb jij en hoe hard rij je dan wat een mooi verbruik
Bijzonder verhaal, ik rijd heb zelf nu. Ik rijd vaak 1600 km aan een stuk naar het buitenland en laad dan niet op, gemiddeld verbruik van 5.6 l/100km. Waar je dat een op toen vandaan hand is mij een vraag maar dan moet je wel serieus trappen