Sterktes | Zwaktes |
+ Beresterk | – Vertraging in Apple car play |
+ Zuinig | – Onhandige stoelbediening |
+ Alles wat je nodig hebt in een auto | – Zelfde uitlaat bij kleinere motorisering |
Introductie en specificaties
De BMW 5-serie is sinds jaar en dag een zeer populaire E-segmenter. Een mooi moment om even terug te blikken op de verschillende generaties. Voor als je de letters en cijfers niet meer paraat hebt, een opsomming:
- E12 van 1972 tot 1981
- E28 van 1981 tot 1988 (en de eerste M5!)
- E34 van 1988 tot 1996
- E39 van 1995 tot 2003
- E60/61 van 2003 – 2010 (door velen als een lelijke generatie gezien)
- F10/F11/F07/F18 van 2010 – 2016
- G30/G31/G38 van 2016 tot heden
Zoals je kunt zien houdt BMW zich keurig aan de levensloop van een generatie auto’s, meestal zo’n 7 jaar. Voor ons staat de nieuwe BMW 5-serie touring van de G-generatie. Nieuw, omdat de 5-serie sedan en 5-serie touring onlangs zijn opgefrist. De huidige G-generatie wordt sinds februari 2017 verkocht en zal naar verwachting dus nog even meegaan. Maar nu is hij gefacelift. We gaan de 530d touring van dichtbij bekijken to see what’s what.
Motor | 3 liter diesel (6 cilinder) twin turbo en mild-hybrid technologie |
Vermogen | 286 pk / 650 nm, 8 kW |
Transmissie | 8-traps automaat |
0-100 km/u | 5,7 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u (begrensd) |
Opgegeven verbruik | 1:18,5 |
Leeggewicht | 1.840 kg |
Prijs | € 80.211 |
Prijs testauto | € 117.979 |
De eerste indruk en hoe rijdt de 530d?
Wat hield de verjongingskuur van deze BMW 530d in? Ten eerste is de BMW 530d voorzien van de mild-hybrid technologie. Dit behoeft verdere toelichting.
- Anders dan een plug-in hybride zul je deze BMW 530d nooit aan een laadpaal hoeven koppelen. Het systeem houdt in dat de auto is uitgerust met een 48-volt startdynamo en een extra accu.
- Bij afremmen wordt energie opgeslagen in die extra accu. Die energie kan gebruikt worden voor de elektrische systemen van de BMW. Dit ‘ontlast’ de dieselmotor, waardoor deze in theorie zuiniger en/of krachtiger wordt.
- De elektromotor ondersteunt ook de dieselmotor, bijvoorbeeld bij accelereren.
- De dieselmotor wordt onder omstandigheden door de startdynamo uitgeschakeld. Bijvoorbeeld bij het uitrollen voor een stoplicht of als je je voet van het gaspedaal haalt.
Vooral het laatste was goed te merken bij de testauto. De BMW 530d schakelt (voor je gevoel) onnatuurlijk vroeg uit bij het uitrollen. Dat is even wennen, maar op termijn vast en zeker niet storend. De 11 pk die deze elektromotor bijdraagt valt in het niet bij het vermogen en vooral het koppel. Hij accelereert zeer snel en doet je vergeten dat je ‘maar’ met een BMW 530d onderweg bent.
Daarnaast is de veelbesproken nierengrille breder en hoger geworden. De koplampunits zijn afgeslankt en er zijn nu nieuwe full LED koplampen met adaptieve bochtenverlichting en matrixtechnologie verkrijgbaar (voorkomt verblinding van tegenliggers). De achterlichten zijn zwart omlijnd. De uitlaten eindigen nu in een trapeziumvormige tip, ongeachte de gekozen motorisering. Dit is jammer, omdat de uitlaten bij uitstek een manier zijn om een uitvoering te herkennen. Nu heeft een BMW 518d visueel dezelfde uitlaten als een dikke diesel. De belangrijkste wijzigingen in het interieur zijn het (optionele) 12,3 inch grote control display en de hoogglans zwart uitgevoerde bedieningsknoppen en middenconsole. Dat ziet er naar onze mening behoorlijk fraai uit.
Sterke punten
De ‘6 in lijn’ van BMW blijft, of het nu een diesel- of een benzinemotor is, een absolute topper. De welbekende 8-traps automaat doet zijn werk vrijwel foutloos. Het opgegeven verbruik van 1:18,5 werd gedurende de testweek gehaald. En dat is gewoon indrukwekkend voor een kanon van formaat. Tegen de geldende dieselprijzen rijd je dus goedkoop. De wegenbelasting voor een zware diesel blijft hoog, maar als je genoeg kilometer rijdt dan is dit te verantwoorden. Er is dus veel te zeggen voor een dieselmotor ten opzichte van een benzinemotor. Het koppel is verslavend. Je kunt met deze aandrijflijn behoorlijk goed doorrijden, maar je rijdt toch iets relaxter dan in een auto met een krachtige benzinemotor. Pas na een paar dagen realiseerden we ons dat de 530d ook een sportstand heeft. Dat geeft dus aan dat je hem tot die tijd niet miste.
De 5-serie is en blijft een alleskunner. Ook deze G-generatie ligt als een blok op de weg en maakt rijden echt tot een feest. Het welbekende freude am fahren is niet uit de lucht gegrepen. Wat rijdt dit goed. Je hebt niet het idee dat je met een auto van 1.840 kilo onderweg bent, hij voelt scherper, lichtvoetiger en wendbaarder aan dan dat.
Van zijn concurrenten Audi en Mercedes combineert BMW sinds jaar en dag het beste comfortabel en sportief rijden. Je kunt er mee naar je werk. Je kunt op de terugweg van je werk je kinderen van school halen. Op de parkeerplaats van zowel de hockey als de voetbal doet ‘ie het goed. Als je in het weekend familie in Hamburg gaat opzoeken ben je daar binnen no-time. Als je op wintersport gaat is het een fijne metgezel (als dit vaker doet, overweeg dan een uitvoering met X-drive), zeker met dakkoffer. Het is de perfecte allrounder. Als je met deze 530d onderweg bent vraag je je af waarom mensen in vredesnaam een SUV kopen. Dit rijdt zoveel beter, terwijl het vrijwel alle voordelen van een SUV heeft en bijna geen van de nadelen.
Onze testauto was voorzien van het 12,3 inch grote control display. Ten opzichte van de E- en F-generatie is het echt een gigantisch scherm. In positieve zin. De BMW 530d koppelt je telefoon moeiteloos met Apple car play. Weergave van Spotify, Google maps, flitsmeister, allemaal uitstekend. Wel trad er af en toe een vertraging op in de communicatie van de telefoon met de Apple car play.
In het interieur is ten opzichte van de F-generatie wel echt een slag gemaakt wat betreft de afwerking. Dit staat op een hoger niveau. Fraai is hier de combinatie van de comfortstoelen, het met leer beklede dashboard en het prachtige m-stuur.
De ergonomie van de 530d is ook dik in orde. De comfort stoelen zitten uitstekend en zijn elektrisch en traploos verstelbaar in ieder opzicht. Wat betreft het instellen van de stoelen mag BMW wel naar, bijvoorbeeld, concurrent Mercedes kijken. Waarom de bediening nog steeds aan de onderste zijkant van de stoel zit is mij een raadsel. Je komt steeds met je horloge klem te zitten tussen de deur en de stoel. Bovendien zie je niet wat je doet. Waarom niet gewoon naast de handgreep zoals bij Mercedes? Of in de middenconsole zoals bij de 7-serie?
De bediening van het display werkt goed en, belangrijk, is intuïtief. De menu’s, instellingen, informatie en andere zaken zitten in het menu waar je dat verwacht. De stuurwielbediening is verder ook logisch en werkt prettig.
De 530d is in staat om ‘zelf te rijden’ als je de cruise control inschakelt. Hij houdt automatisch afstand ten opzichte van de voorganger (kenden we al), maar stuurt nu ook mee. Echter, als je tijden het rijden je handen van het stuur haalt dan herkent de auto dit. Na een seconde of 30 krijg je een melding dat je je handen weer op het stuur moet plaatsen. Fair enough, maar in die 30 seconden deed dit systeem het uitstekend. De melding zorgt ervoor dat je bij de les blijft, maar dat de auto wel wat zaken van je overneemt. Prima dus.
Als je na een lange vergadering in je auto stapt en vermoeid bent dan heeft de BMW 530d daar ook iets voor. Er zit namelijk een ontspanningsprogramma in. Gedurende 3 minuten wordt je verwend met kalmerende muziek, aangepaste temperatuur en een heerlijke massage. Ideaal als je net een stressvolle (zoom-)vergadering hebt gehad. Als juist het tegenovergestelde het geval is, je bent moe, heeft hij ook een oplossing. Met de energizer ben je binnen drie minuten weer zo fit als een hoentje. Althans, dat is het idee. Allemaal een beetje spielerei natuurlijk, maar wel leuk.
Zwakke punten
Vroeger vroeg ik blijkbaar aan mijn ouders of ‘5 gulden duur was’. Dat hangt ervan af, was hun antwoord. Is een vanafprijs van €80.000 ‘duur’ of gewoon ‘veel geld’? Daar zit een belangrijke nuance in. Desalniettemin was de prijs van de testauto absoluut fors: voor de door ons geteste uitvoering moet je maar liefst €117.979 neertellen. Ondanks het feit dat ‘onze’ BMW 530d wel echt he-le-maal volgehangen was (high executive, Bowers & Wilkins audio, soft close portieren, m-sport edition, grote control display, adaptieve cc, laserlicht, HUD, entertainment achterin, stoelverwarming en -ventilatie, etc.) blijft het veel geld voor ‘maar’ een 530d. Aan de andere kant: auto’s worden duurder. Prijzen stijgen. Een BMW 440i kost je inmiddels meer dan een ton. In 2015 kocht je een BMW 435i (het toenmalige topmodel onder de M4) voor €80.000. Ter vergelijking: de Audi A6 50 TDI kost je €84.000 en bij Mercedes krijg je voor €70.705 ‘slechts’ een kale E220d met 194 pk. De E400d met 330 pk gaat vanaf €103.059. Dus: is €80.000 veel geld? Ja. Is het duur? Mwah, niet echt.
Conclusie rijtest BMW 530d
Van de German three (Audi, BMW, Mercedes) combineert BMW sportiviteit en comfort nog steeds het beste. De 530d rijdt messcherp. Hij trekt als een lier, zit in 5,7 seconden op de 100 en heeft een begrensde top van 250 km per uur. Daarbij gaat hij, zowel in aanschaf als in running costs, niet onredelijk om met je portemonnee. Van binnen is de 530d overduidelijk premium. Bovendien is een touring per definitie een praktische auto. Meer auto dan dit heb je echt niet nodig.