Sterktes | Zwaktes |
+ Sportief én comfortabel | – B-stijl in gezichtsveld |
+ Veiligheidstechnologie up-to-date | – Onpraktische kofferruimte |
+ Een beleving op zich | – Klankverschil tussen audiobronnen |
Een weekend achter het stuur kruipen in het meest prestigieuze model van BMW. Wie wil dat nou niet? We hebben het niet over de BMW X7, die collega Joeri eerder aan de tand mocht voelen, maar het betreft de toplimousine dat al decennialang staat voor het beste wat BMW te bieden heeft: de 7 Serie. Is dit nog steeds de beste BMW of zijn er inmiddels betere alternatieven?
Wat is de BMW 740d xDrive?
Laten we de 7 Serie eerst eens aan je voorstellen. Het model staat samen met de 3 en 5 Serie in de geschiedenisboeken als de oudste modellen van het Beierse automerk. De eerste generatie (E3) verscheen in 1964, waarna nog zes generaties volgden. De meest recente (G11) werd in 2015 gepresenteerd en ontving vorig jaar een allesbehalve subtiele facelift. Hiermee bedoelen we het opnieuw ontworpen front met de mega-grille als eyecatcher. Is het mooi of is het geen gezicht? Iedereen heeft een andere mening, maar feit is dat BMW gehoor geeft aan wat klanten willen. In China kan bijvoorbeeld de wielbasis en (in dit geval) de grille niet groot genoeg zijn.
Jarenlang stond de 7 Serie bovenaan de figuurlijke ladder. Met de X7 en 8 Serie buiten beschouwing gelaten, is het nog steeds BMW’s meest luxueuze en innovatieve model. De 7 Serie biedt ouderwets comfort en wordt anno 2020 nog altijd ingezet als vervoersmiddel voor veeleisende CEO’s en wereldleiders. Modellen als de X7 en 8 Serie bedienen daarentegen een ander soort doelgroep. De BMW X7 is een ongekend luxe en kolossale SUV met ruimte voor 7 personen, terwijl de 8 Serie als Coupé, Cabriolet en Gran Coupé juist een sportieve insteek heeft.
De importeur heeft ons een zeer rijk uitgeruste 740d xDrive beschikbaar gesteld. Onder de kap huist een 340 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn dieselmotor met een heerlijk riant koppel van 700 Nm. Daardoor is de acceleratie van 0-100 km/h in slechts 5,0 seconden geklaard en is de topsnelheid elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Zoals in de modelnaam staat vermeld, beschikt onze testauto over xDrive-vierwielaandrijving. De automatische transmissie kent 8 versnellingen en laat zich eveneens handmatig bedienen via de schakelflippers achter het stuur.
Hoe rijdt hij?
Zoals gezegd betreft het de 740d xDrive, waarbij de aandrijving over alle vier de wielen geschiedt. Dat is natuurlijk ideaal voor een soepele vermogensverdeling, maar wie alleen maar sportiviteit verwacht moeten we teleurstellen. Daar is de 7 Serie te zwaar (2.030 kg) en misschien ook wel te statig voor. De goedkopere 730d (286 pk / 650 Nm) heeft dan wel minder pk’s en koppel dan de 740d xDrive, maar die motorisering beschikt standaard over achterwielaandrijving en biedt dus een andere rijbeleving.
De geteste 740d xDrive is hoe dan ook een fantastisch comfortabele auto voor lange afstanden. Na een onafgebroken rit over de snelweg van 3 uur, voelen wij ons net zo fris en fruitig als toen wij instapten. Dat is aan meerdere zaken te danken, zoals de prettig zittende, verwarmbare massagestoelen en Assisted Driving. Met laatstgenoemde hulpsysteem kan de auto deels autonoom rijden, al moet je het eerder zien als een combinatie van adaptieve cruise control en de rijstrookassistent en geen volwaardig automatische piloot. Laat je het stuur voor 5 seconden los, dan verschijnt er al een waarschuwingsmelding op het instrumentarium en knipperen twee gele lampjes bij de stuurwielbediening. Kort gezegd is deze autonome rijfunctie een stuk minder vergevorderd als bij Tesla.
In stedelijke omgeving gedraagt de 7 Serie zich als een compacte auto. Dankzij Active Steering keer je bijna net zo makkelijk een straatje als een een Mini Cooper en zorgt de instelbare luchtvering ervoor dat drempels worden gladgestreken als een biljartlaken.
Sterke punten
Ook al neigen sommige modellen in dit segment naar perfectie; elke auto heeft zijn sterkere en zwakkere punten. Dit geldt ook voor de geteste BMW 7 Serie, die vooral uitblinkt op het gebied van beleving en afwerking. De ‘7’ is om te beginnen een imposante auto om te zien. Hiermee bedoelen we de gigantische grille, de onderscheidende kleur Tansanit blauw metallic en de 5-spaaks 20 inch velgen (al heeft multispaaks eerder onze voorkeur). Deze indrukwekkende trend wordt binnenin voortgezet met hoogwaardige materialen en dan voornamelijk met veel leer. Onze testauto is voorzien van BMW Individual Merino Amarone leder (€ 8.969,-) en een Bowers & Wilkins Diamond-audiosysteem (€ 6.032,-). Kort samengevat is de 7 Serie een beleving om te zien, te voelen én te horen.
Op het gebied van rijgedrag, heeft BMW een middenweg moeten vinden tussen sportiviteit en comfort. Echter, de 740d xDrive voelt een stuk minder sportief aan dan andere BMW-modellen. Dat is logisch te verklaren. De 7 Serie bevindt zich in de topklasse en dus heeft BMW ook het comfort in acht moeten nemen. Naar onze mening biedt de 7 Serie de juiste balans tussen sportiviteit en comfort, mede te danken aan de individueel instelbare rijprogramma’s.
Zwakke punten
De BMW 740d xDrive kent ook enkele zwakke punten. Zodra wij instappen en plaatsnemen op de bestuurdersstoel, bevindt de B-stijl zich aan de zijkant in je gezichtsveld. Ongeacht hoe je je zitpositie naar persoonlijke voorkeur instelt. Dit vermindert het veiligheidsgevoel, omdat het controleren van de dode hoek wordt belemmert.
Daarnaast dringen de afrolgeluiden van de banden teveel door in het interieur. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat onze testauto van winterrubber is voorzien. Over geluid gesproken; wij merkten een groot klankverschil op (bass) tussen diverse audiobronnen. Dat is niet prettig, aangezien je telkens de klankinstellingen dient te wijzigen.
Tot slot is de kofferruimte (515 liter) onpraktisch gevormd. De auto heeft geen vlakke laadvloer en heeft aan weerszijden diverse richels en verhogingen.
Uitrusting
De 740d xDrive is uitgevoerd als High Executive en is standaard voorzien van een lederen stuurwiel, een head-up display, BMW Laser-koplampen, 4-zone klimaatregeling en de geavanceerde sleutel met touchscreen. Met laatstgenoemde is het onder meer mogelijk de 7 Serie op afstand in- en uit te parkeren, te vergrendelen en voor te verwarmen. Enkele andere opties van onze testauto zijn BMW Personal CoPilot Pack (€ 2.595,-), Active Steering (€ 1.548,-), Alcantara hemelbekleding (€ 1.709,-) en een massagefunctie vóór (€ 908,-) en achter (€ 908,-).
Conclusie rijtest BMW 740d xDrive
Na een weekend rijden in de BMW 740d xDrive, zijn wij erover uit. De 7 Serie is indrukwekkend om te zien, biedt een goede mix tussen sportiviteit en comfort en pakt zowel bestuurder als passagiers helemaal in met de allerfijnste opties. Is het nog steeds de allerbeste BMW? Dat is voor iedereen verschillend, want hij biedt niet dezelfde zeeën van ruimte als de X7 en niet dezelfde sportiviteit als de 8 Serie. Wel loopt de 7 Serie voorop qua veiligheidstechnologie en kom je minder ‘patserig’ voor de dag dan in een zogenoemde X7 of ‘8’. Het is aan jou!