Persoonlijk ben ik een groot fan van sedans (de i4 is eigenlijk een ‘Gran Coupe’, maar dat vind ik een stomme term, dus die gebruik ik lekker niet). BMW is in die wereld niet weg te denken. Van auto’s voor het volk zoals de vroegere 3-series tot aan directiebakken met twaalfcilinders onder de motorkap. Maar, de wereld verandert. Van twaalf, naar acht, naar vier en uiteindelijk naar geen cilinders. De BMW i4 is de nieuwe regels gezegeld met de oude stempel.
Sterktes | Zwaktes |
+ Rij-ervaring | – Ruimte achterin |
+ Gebruiksvriendelijkheid | – Draaicirkel |
+ Technologie | – Zicht naar buiten |
Wat is de BMW i4?
De BMW 4-serie is een sedan die geplaatst is tussen de 3- en de 5-serie. Hij is relatief klein, maar zou net wat ruimer moeten zijn dan de 3. De i4 is de elektrische versie van de 4-serie. De sportieve, aflopende daklijn in combinatie met de forsere omvang was normaliter een van de weinige optische verschillen tussen de 3 en de 4. Maar, nu heeft de i4 (en de op dinosaurus rijdende 4) de omstreden nieuwe neus om zichzelf te onderscheiden.
De looks van de nieuwe BMW i4 roepen bij ons allerlei vrolijke gevoelens op. Niet alleen is de auto erg mooi vormgegeven met unieke, futuristische lijnen, maar de auto straalt ook klasse, sportiviteit en een vleugje tegendraadsheid uit. Ons testmodel is gespoten in een fantastische kleur metallic oranje die wij van tevoren nimmer op de i4 hadden willen kiezen. Maar, in combinatie met de nieuwe neus maakt de Sunset Orange glitterkleur het geheel af, wat een gave auto om te zien.
Lange, lage lijnen lopen langs haakse hoeken en spitse punten. De ingewikkelde styling contrasteert mooi met de eenvoud van de rest van de auto. De middelgrote sedan die de i4 is, brengt duidelijkheid op straat. Een auto voor mensen met stijl en een wens naar sportiviteit, maar ook met een serieuze wens naar prestatie en bruikbaarheid.
De uitvoering die wij hebben meegekregen heet voluit de BMW i4 eDrive40. U leest het goed, niet de M-uitvoering met vierwielaandrijving. Zo zijn wij niet bij dagelijksauto.nl, wij zijn hartstikke bescheiden. De i4 eDrive40 wordt aangedreven door een elektromotor die 250 kW (of in ouderwetse termen: 340 pk) levert. Die accupaardjes worden alleen via de achterwielen richting de grond gelanceerd. U leest het goed, een BMW sedan met achterwielaandrijving. Onze i4 heeft een accupakket van 80,7 kWh.
Hoe rijdt hij?
Wanneer je de deur opent, zakt het raam ietsje in de deur. Dit komt omdat de BMW i4 een van de allergaafste autodingen ooit heeft: stijlloze deuren. Als je bent bijgekomen van het enthousiasme, kun je plaatsnemen in de mooi afgewerkte cockpit. De leren stoelen ondersteunen je als je moeder tijdens je schooltijd en zitten enorm comfortabel. Het stuur oogt vertrouwd en voelt stevig en zacht tegelijkertijd. Het interieur is zakelijk maar stijlvol en een stuk eenvoudiger dan in de 330e die we eerder testte.
Druk op de startknop en wordt gegroet door stilte. De schermen komen tot leven en tonen je een vrijwel meteen allerlei meldingen, waarna het scherm overschiet naar de infotainmentdisplays en het hoofdmenu. Tijdens het rijden genieten je oren van een door Hans Zimmer gecomponeerde symfonie van futuristisch autogeluid die door de speakers je oren in wordt geleid. Hier worden wij vrolijk van. Met een niet bepaald sportief gewicht van 2125 kg is de BMW i4 niet per definitie een sportauto. Desalniettemin ben je toch in 5.7 seconden op de 100 dankzij magie (en de 340 pk). Laden doe je volgens de folder pas weer na maximaal 590 km, in het echt zit dat getal een kilometertje of honderd lager bij gecombineerd verbruik.
Tijdens het rijden voelt de BMW i4 zoals hij hoort te voelen. Laag, snel, sportief en statig. Je voelt je de man van de toekomst in een net pak met een grote, oranje stropdas. Tijdens het sturen blijft de auto vlak en tijdens te veel sturen gaat de auto rechtdoor. Maar, dit valt te verwachten bij een auto van bijna 2.2 ton. De acceleratie is soepel en snel, het remmen idem dito.
De BMW i4 is eenvoudig te gebruiken. De pook spreekt, in tegenstelling tot de pook in vroegere BMW’s, vanzelf. Het sturen gaat makkelijk, alleen de draaicirkel is hilarisch groot. Hierover later meer. Naar voren kijkend, tuur je over de motorkap richting de weg en denk je aan al die arme mensen die niet hun motorkap kunnen zien. Je huilt een beetje. Niet alleen omdat al die mensen geen mooie motorkap hebben om over te turen, maar ook omdat je zometeen weer moet inparkeren en je absoluut geen snars kan zien van de buitenwereld. Hierover later ook meer.
Sterke punten
Als eerste: de rij-ervaring. Stiekem wil ik het eigenlijk hebben over de ervaring in zijn algemeenheid. Want, dat is het namelijk om te rijden in de BMW i4; een ervaring. Je loopt richting je auto en je ziet alle lijnen, de omstreden neus en de schitterende oranje fonkellak. Je opent de deuren en je herinnert je weer dat ze stijlloos zijn. Het interieur heeft twee mooie, duidelijke en verfijnde schermen met een simpel maar stijlvol vormgegeven systeem. Wanneer je gaat rijden, speelt Hans Zimmer je toe vanuit je door interieurverlichting verlichtte interieur. Je zachte zakenraket verandert in een raceauto bij een trap op het gaspedaal, terwijl niemand dit verwacht. Iedereen is namelijk nog aan het nadenken over wat ze nou precies van de neus vinden. Kortom, het is écht een ervaring.
Ik benoemde het net al kort, maar de BMW i4 is makkelijk. Heel makkelijk. Alles spreekt voor zich. De knoppen zitten op logische plekken en ze doen wat je verwacht dat ze doen. sowieso is het een verademing om fysieke knoppen te hebben voor de lucht in je gezicht en de klanken in je oren. Vinden wij fijn. Het scherm is extreem makkelijk en logisch te gebruiken, alles doet wat je wil. Er zijn veel opties, maar niet te veel. daarnaast is alles makkelijk te vinden en te gebruiken. Wat ook gebruiksvriendelijk is, is hoe de BMW i4 omgaat met stroom. Hij kan DC-snelladen tot 205 kW en met een (door ons) haalbaar gemiddeld verbruik van rond de 20 kWh per 100 kilometer kom je prima voor de dag.
De BMW i4 zit tjokvol technologie. Bij een slecht infotainmentsysteem, scherm of gebruiksvriendelijkheid, is dit bloedvervelend. Maar, bij de BMW i4 kunnen we niet klagen. De assistenten voor tijdens het rijden, werken top. De adaptive cruise control is intuïtief en remt zelfs als je iemand rechts neigt in te halen (deze functie kan worden uitgezet voor de gluiperds onder ons). Het camerasysteem is fenomenaal en biedt veel functionaliteit en opties. Het navigeren door je apps, functies en instellingen gaat vlekkeloos door de makkelijke bediening via het scherm of de BMW-draaiknop. De menu’s zijn eenvoudig en duidelijk en ook nog eens erg stijlvol vormgegeven. Het is een erg goed uitgevoerde collectie van technologie.
Zwakke punten
Omdat de i4 tussen de 3-serie en de 5-serie zit, zou je denken dat je meer ruimte hebt in de i4 dan in de 3-serie. Dat denkt u fout. Door de aflopende daklijn (Gran Coupe hè) en de enorm comfortabele en dus forse voorstoelen, is er bijna geen ruimte achterin. Zelf ben ik 1.86 meter en kan ik niet achter mezelf zitten als de voorstoel in mijn rijpositie staat. Ook zit mijn hoofd bijna tegen het dak. We kunnen ons voorstellen dat de langere mensen onder ons hier problemen mee kunnen ervaren.
Dan, de draaicirkel. U denkt misschien: ‘waarom zeurt deze man over de draaicirkel’. Dat zal ik u vertellen. Als een auto groot is, is de draaicirkel meestal ook groot. Logisch. In dit geval sloeg het echter helemaal nergens op. Ik ken planeten die een kleinere draaicirkel hebben dan de BMW i4. Nu springen de camera’s goed bij als stoepdetectie, maar het is niet ideaal. Vooral als je moet inparkeren. Of in Rotterdam Zuid door een file moet manoeuvreren.
Het andere duidelijke minpunt van de BMW i4 is het zicht naar de buitenwereld. We snappen de Gran Coupe styling wel hoor. Dat is natuurlijk hip en cool. Maar het helpt niet erg mee met het naar buiten kunnen kijken. De achterruit biedt niets meer dan een ovaal waarin je vaag kunt zien dat er misschien een auto achter je rijdt en als je probeert een stoep te lokaliseren, ben je echt op je camera’s aangewezen. Dit in combinatie met de draaicirkel zorgt ervoor dat het soms een stressvolle bedoeling is in de BMW i4.
Uitrusting
De BMW i4 is een met technologie beladen auto. Standaard komt de auto onder andere met interieurverlichting, voetgangerwaarschuwing en automatisch dimmende buitenspiegels. Ook automatische airconditioning en stoelverwarming voor zijn standaardruitrusting. Als optie heeft onze testauto vooral veel cosmetische ingrepen en een hele boel pakketten. Denk hierbij aan extra veiligheidssystemen, meer comfortopties en wat extra leukigheidjes zoals een glazen panorama schuif- en kanteldak.
De BMW i4 heeft geen speciale uitrusting waarvoor je per se deze auto moet kopen. Wel is alles wat geleverd wordt op de i4 erg goed ontwikkeld en werkt het allemaal super.
Conclusie rijtest BMW i4
In het kort kunnen wij de BMW i4 omschrijven als een sportieve, comfortabele en technologisch vooruitstrevende auto. Het rijden erin is een hele ervaring met alle coole feitjes en leuke features. De auto is echter niet perfect, het zicht naar buiten is karig en de draaicirkel is enorm. De auto rijdt verder erg goed en is rijk bedeeld met foefjes.
De BMW i4 is verkrijgbaar vanaf 60.630,- euro. Onze auto is een vrij volgeladen model met veel opties, deze kost 81.366,- euro en 71 cent.
Zeker een super auto, ik heb zelf de 330e gereden.
Rij nu in kia ev6 gt line full options en trekhaak (1600kg). Dit alles voor de vanafprijs van de bmw….. hij rijdt als een bmw (spreek uit ervaring) en is veel praktischer( bagage en ruimte achterbank)
Kwestie van keuzes natuurlijk, maar wilde dit wel even hier kwijt. ( heb geen aandelen kia😏)
Kijk eens aan Hessel, dat doe je goed! Genieten met de i4 moet zeker goedkomen, kijk alleen uit voor stoeprandjes…
Daan
Vorige week mijn nieuwe i4 M opgehaald. Na dit verhaal nog meer zin om er lekker van te genieten.