BMW is al bekend met elektrische auto’s sinds de introductie van de i3. Samen met de BMW i8 diende beide modellen als uithangbord voor elektrisch rijden aan het begin van vorig decennium. Ondertussen zijn we dus een flink aantal jaar verder en heeft BMW een uitgebreide line-up aan elektrische modellen, waaronder de iX3. Hoe BMW zich in al die jaren heeft ontwikkelt, lees je in deze rijtest van de BMW iX3.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Rij-eigenschappen | – Geen frunk |
+ Afwerking | – Bereik |
+ Bediening | – Bekerhouders |
Wat is de BMW iX3?
Oneerbiedig gezegd is de BMW iX3 niets anders dan de elektrische variant van de reguliere X3, wat op zijn beurt weer een opgehoogde 3-serie is. Geen futurisch uiterlijk of minimalistisch interieur. Bij BMW is elektrisch dus eerder sprake van evolutie dan een revolutie. Heel erg is dit overigens niet. Dit heeft namelijk als bijkomend voordeel dat de iX3 zeer vertrouwd aanvoelt. Niet alleen qua bediening, waar we later op terugkomen, maar ook qua rijden.
Hoe rijdt de BMW iX3?
Met 6,8 seconden naar de 100 kilometer per uur is de iX3 zeker niet langzaam, maar in al het elektrische geweld van tegenwoordig gaat dit vaak toch sneller. Wat echter overblijft is een zeer volwassen rijgedrag. In basis in de iX3 vooral gericht op comfort, met een dynamisch randje. Precies zoals van een BMW verwacht mag worden. Tot ongeveer 70 á 80 procent van de limiet is de iX3 dan ook perfect in de bochten te plaatsen. Als het harder gaat, is wel merkbaar dat het gewicht en de SUV-opstelling de iX3 in dat opzicht in de weg zitten. Daarom is de keuze van BMW om de iX3 vooral te richten op comfort heel verstandig.
Sterke Punten
We hadden beloofd nog even terug te komen op de bediening. Deze werkt namelijk echt heel prettig. Nog ‘gewoon’ ouderwetse knoppen voor de meest basale functies zoals climate control en de radio. Het touchscreen in het midden is daarnaast perfect te bedienen door middel van de i-drive unit. Geen vette vingers op het scherm dus en meer aandacht op de weg.
Sowieso is het interieur een fijne plek om te zijn. Het materiaalgebruik is van een hoog niveau en de afwerking is zoals we die van BMW kennen. Dus functioneel en strak.
Om ook nog even terug te komen op de rijeigenschappen; in het kort rijdt de BMW iX3 gewoon zeer volwassen, waarmee die duidelijk positief afsteekt tegen sommige concurrenten.
Zwakke punten
Uiteraard brengt het gebruiken van een brandstofauto als basis ook nadelen met zich mee. Zo is de interieurruimte niet zoals van een EV valt te verwachten. Met name achterin snoept de aandrijftunnel een flink deel van de ruimte weg. Met 2 volwassenen achterin gaat overigens prima, maar het is duidelijk dat volledig als EV ontwikkelde modellen het qua ruimteaanbod simpelweg beter doen. Dit komt ook terug in het ontbreken van een frunk.
Daarnaast is het zo dat er voor de flinke vanafprijs van de iX3 merken zijn die een veel betere range weten te halen. Dit zou niet zo’n punt zijn, als het laden ook maar snel gaat. Nu is 150 kW niet per se langzaam, maar de iX3 doet met deze snelheid ook niet mee boven in het segment. Gezien de prijs, mag je hier toch meer van verwachten. Wat daarnaast eveneens opvalt is de knullige manier waarop BMW het afdekkapje van de bekerhouder vorm geeft. Dit kapje kun je schuiven, maar voelt zo fragiel en schuift zo stroef, dat het de vraag is hoe lang dit heel blijft.
Uitrusting
In de iX3 ontbreekt het aan niets. Climate contral, adaptieve cruise control en een head-up display, het is allemaal mogelijk. Als je maar diep genoeg in de opties duikt overigens. Positief is wel het ‘autonome’ rijden. Wie navigeert via de interne navigatie zal merken dat de iX3 zelf afremt voor rotondes, kruispunten en afritten. Een klein tikje op het gaspedaal is overigens voldoende om de ingestelde snelheid gewoon weer op te pakken.
Conclusie BMW iX3
BMW doet met de iX3 simpelweg waar het goed in is: Een zeer comfortabele auto in de markt zetten, met voldoende rijdynamiek om ook de sportieve rijder aan te spreken. Erg prettig is ook dat BMW nieuwe elektrische rijders niet direct afschrikt met hippe designs en drukke schermen. Al met al maakt dit de iX3 niet revolutionair, maar wel gewoon een erg prettige auto.