Sterktes | Zwaktes |
+ Aandrijflijn | – Reproduceren uitlaatgeluid |
+ Gebruiksvriendelijk | – Beleving |
+ Afwerking ex- en interieur |
Voor veel puristen is de stap van een zescilinder naar een viercilinder niet te verklaren. De vorige generatie was de allerlaatste hatchback met een zescilinder. De nieuwe heeft minder vermogen, minder cilinderinhoud en geen achterwielaandrijving meer. Eigenlijk zijn de vorige en huidige generatie helemaal niet met elkaar te vergelijken. De vorige generatie BMW 1-serie deelde zijn chassis met dat van de E90 3-serie, terwijl de huidige BMW 1-serie op een totaal nieuw onderstel staat. Waarom je dan toch voor een nieuwe M135i xDrive met M Performance accessoires moet kiezen? Dat lees je hieronder.
Wat is de BMW 1 serie?
Het was de bedoeling dat de BMW 1-serie na de marktintroductie in 2004 de concurrentie aan moest gaan met de Audi A3 en de Alfa Romeo 147, als opvolger van de BMW 3-serie Compact. Tegenwoordig doet Alfa niet meer mee in het premium compacte segment, het gaat nu vooral tussen de BMW 1-serie, Audi A3 en de Mercedes A-klasse. De BMW 1-serie is sinds 2005 kleinste auto in het modellengamma van BMW. In september 2007 kwam de BMW 1-serie ook als coupé op de markt en in 2008 voegde BMW de cabrio aan het modellengamma toe. In het verleden was het bij BMW gebruikelijk dat deze achterwielaandrijving had, maar tegenwoordig is de 1-serie uitgerust met voorwiel- of vierwielaandrijving.
Inmiddels bevindt de nieuwe 1-serie zich niet meer in het middenklasse segment, maar in het premium compacte segment. De BMW M135i xDrive is de topversie van de 1-serie. Voorheen was dat de M140i met een dikke drie liter zescilinder, maar tegenwoordig is hij uitgerust met een twee liter turbomotor met 306 pk en intelligente vierwielaandrijving. Het is opvallend dat voor de ontwikkeling van het onderstel en de voorwielaandrijving en gebruik is gemaakt van de ARB-technologie. Het systeem is bekend van de volledig elektrische BMW i3 en debuteert nu voor het eerst in een auto met verbrandingsmotor. Het systeem zou moeten zorgen voor meer grip op de voorwielen.
Hoe rijdt de M135i xDrive?
De nieuwe viercilinder 2.0 liter benzinemotor met dubbele turbo is niet te vergelijken met de vorige generatie zescilinder turbo motor. De nieuwe BMW M135i xDrive M Performance is voorzien van de krachtigste viercilindermotor die BMW momenteel in productie heeft. Die levert een vermogen van 306 pk, wat het xDrive vierwielaandrijvingsysteem probleemloos overbrengt op het wegdek. Het BMW Performance Control systeem is standaard en verhoogt de wendbaarheid van de nieuwe BMW 1 Serie nog verder door middel van dynamische remingrepen. Het is echt een bommetje op vier grote mooie wielen!
Na een paar dagen sturen met de nieuwe BMW M135i xDrive M Performance ga je jezelf afvragen of de vorige generatie misschien niet een té grote motor had. Natuurlijk, meer cilinderinhoud en vermogen klinkt altijd goed, maar de nieuwe BMW M135i bewijst het tegendeel. Ondanks dat deze minder vermogen heeft dan zijn voorganger, lijkt het precies genoeg te zijn in combinatie met de vierwielaandrijving, zelfs bij regenachtige omstandigheden. Tijdens het rijden merk je goed dat de intelligente vierwielaandrijving tot 50 procent naar de achteras toestuurt. Wanneer je in de bocht gas geeft trekken de voorwielen de auto door de bocht. Het voelt vertrouwd aan, zoals we van BMW gewend zijn. De versnellingsbak schakelt snel en hij stuurt lekker direct, gelukkig maar. Hij gaat in ieder geval niet vervelen.
Uitrusting
De rode kleur staat de nieuwe BMW M135i xDrive goed, maar de optionele M Performance accessoires maken hem helemaal af. Deze specifieke BMW M135i xDrive is onder andere uitgerust met Forged Carbon spiegelkappen en diffuser. Forged Carbon Fiber is tot stand gekomen door een nieuwe carbonproductietechniek. Het geeft toch een wat meer tijdloze en Alien look dan geweven carbon. Het maakt hem echt uniek in zijn klasse, goede zet BMW! Dat past wel goed bij het interieur, wat een strak en tijdloze indruk opwekt. Echt innovatief is het niet, maar dat zou ook niet bij de auto passen, hij is eigenlijk goed zoals die nu is. Het digitale display en multimedia- en navigatiesysteem werken soepel en zijn naar wens in te stellen.
De BMW 1-serie maakt ook een grote stap vooruit op het gebied van interieurruimte. Dankzij de dwars geplaatste motor en een lage middentunnel is er merkbaar meer ruimte beschikbaar dan in de vorige generatie. De toegenomen interieurruimte komt vooral de achterpassagiers ten goede. Het blijft overigens een compacte hatchback. Verder is ook het interieur afgewerkt met carbon en alcantara accenten. Qua comfort zit je heel goed in de M135i.
Sterke punten
Wanneer we even niet op de aanschafprijs letten valt er eigenlijk weinig op- of aan te merken op de nieuwe BMW M135i xDrive. Door zijn intelligente xDrive vierwielaandrijving is hij uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Ondanks het vermogen van 306 pk weet de aandrijflijn goed om te gaan met het vermogen, bij zonnige én regenachtige omstandigheden. De stoelen zitten lekker, het multimedia-systeem is ver doorontwikkeld en alles voelt kwalitatief goed aan. Ondanks mijn lengte van net geen twee meter is de extra beenruimte achterin de nieuwe BMW 1-serie duidelijk merkbaar. Dankzij het nieuwe model zit je ook wat hoger dan de vorige generatie BMW 1-serie, dus in- en uitstappen is geen probleem.
Ik weet niet wie deze BMW 1-serie M135i xDrive met M Performance accessoires heeft samengesteld, maar wat een heerlijke specificaties. Ja, het is geen metallic lak, dat klopt. Maar deze kleur rood staat hem ontzettend goed in combinatie met de (mat)zwarte accenten en M Performance accessoires. Of de achterklep spoiler en vinnen op de voorbumper echt effect hebben betwijfel ik, maar het oog wil ook wat. Al met al kan deze hot hatch de accessoires goed hebben vanwege zijn nieuwe sportieve uiterlijk.
Zwakke punten
Laten we eerlijk zijn, gereproduceerd motorgeluid over de speakers geeft niet dezelfde beleving als dat van een echte zescilinder motor. Hoe sportief de uitlaat met carbon sierstukken er ook uit ziet, het geluid valt tegen. Mijns inziens kun je als autofabrikant beter proberen om de viercilindermotor goed te laten klinken dan een zescilinder geluid via de speakers te reproduceren. Helaas spelen de nieuwe emissie-eisen een grote rol bij de ontwikkeling van aandrijflijnen, waardoor de beleving niet meer te vergelijken is met vorige generaties. Alle automerken hebben hier last van, het maakt de beleving een stuk minder spannend.
Conclusie rijtest BMW M135i xDrive
Oké, goedkoop is hij zeker niet. De BMW M135i xDrive uit onze rijtest kost inclusief alle accessoires ongeveer €75.000. Gelukkig zijn er weinig auto’s in dit segment die je voor minder geld en vergelijkbare specificaties en opties kunt aanschaffen. Maar het blijft veel geld voor een hot hatch. In ruil voor die investering krijg je er wel een ontzettend sportieve hot hatch voor terug. Dankzij de vierwielaandrijving is hij ontzettend gebruiksvriendelijk en geschikt voor dagelijks gebruik. Echt een auto die gemaakt is om lekker mee te rijden, maar dan moet je uiteraard niet schrikken van het verbruik. Want ja, die 306 pk lust wel een paar liter benzine.