Groot, groter, grootst is tegenwoordig het motto in de autowereld. Gedeeltelijk gedwongen door de (semi)elektrische aandrijflijnen en dus accupakketten, maar ook door de vraag van de consument. De nieuwe BMW M5 is hierop geen uitzondering. Hij is langer en breder dan al zijn voorgangers. Tevens is dit ook veruit de zwaarste M5 ooit en dat komt door de hybride aandrijflijn. Want ook één van de dikste Duitsers gaat hierin mee. Voor puristen zal dit voelen als een klap in het gezicht, want het speelse en de nostalgie verdwijnen hiermee snel.

Sterke puntenZwakke punten
ZitcomfortLange, hoge motorkap
Onuitputtelijke krachtDruk interieur
RijhulpsystemenGewicht

Wat is de BMW M5?

Deze BMW M5 is de 7e generatie van dit model, ook wel bekend als de G90. Voor het eerst vinden we een hybride aandrijflijn in een M5. Desondanks beschikt de M5 gelukkig nog steeds over de bekende 4,4 liter V8 met dubbele turbo. Deze levert alleen geen 600+ pk aan vermogen zoals de vorige generatie. Maar door toevoeging van de elektromotor is dit toch de krachtigste en tevens zwaarste BMW M5 tot nu toe. Ze staan in de showroom als sedan en als touring variant. De aandrijflijn is hetzelfde, maar de touring biedt simpelweg meer ruimte.

Het M5-logo is overal in en op de auto zichtbaar.

Aan de buitenkant vinden we een auto met een flinke neus, dat komt mede door de grote achtcilinder. De grill is fors met een verlichte rand rondom. De ‘nieren’ lopen niet helemaal door, maar zijn nog steeds flink groter dan de oudere generaties van de M5. In de koplampen zijn mooie, blauwe accenten verwerkt. Aan de zijkant vinden we grote lijnen over de hele lengte, die worden onderbroken door de 21 inch velgen. Aan de achterkant zit een grote diffusor die centimeters achter de auto uitsteekt. Hierin zitten de vier stortkokers van uitlaten verwerkt. Spectaculair, maar ook schreeuwend om aandacht. De spoiler daarentegen is wel subtiel en past goed bij de auto.

Het is een lange auto met dikke 21 inch velgen.

Het is goed zichtbaar dat je in een M5 stapt, in het interieur zijn namelijk veel M-badges zichtbaar. Op de stoelen zijn ze verlicht en ook op het stuur vind je ze terug. De interieurverlichting is best bijzonder, het is fraai en ziet er niet uit als een goedkope ledstrip. Terwijl het toch een beetje nep aanvoelt en lijkt alsof je in de nieuwste kermisattractie bent gestapt. Verder is het interieur nogal druk. Er zijn veel knoppen aanwezig en je hebt echt even de tijd nodig om alle opties te ontdekken en het systeem te begrijpen. Alle materialen voelen wel premium aan, zoals dat ook hoort in een M5.

Hoe rijdt de BMW M5?

De M-divisie van BMW staat wereldwijd bekend om de rijeigenschappen die ze optimaliseren voor de krachtigste varianten van de BMW-modellen. Dit bevordert het speelse rijgedrag en zorgen voor veel wendbaarheid in de bochten. Bij deze generatie is dat iets afgenomen. Als je erin rijdt voelt het meer als een dikke GT dan echt een M-sport. Het is en voelt groot en rijdt prettig om snel lange afstanden af te leggen.

De diffusor valt erg op in combinatie met de gele kleur.

Met verschillende modussen kun je helemaal los gaan in de nieuwe M5. Je kunt volledig elektrisch rijden, de hybride stand gebruiken of natuurlijk de V8 laten brullen. Dat laatste gaat goed, want wat een powerhouse is de M5! Het lijkt wel op een onuitputbare krachtbron, de ZF-transmissie schakelt over met doffe klappen en binnen een paar tellen rijd je veel harder dan is toegestaan in Nederland. De potentie van deze wagen is enorm en ons land leent zich er totaal niet voor om de randjes op te zoeken. Zeker als je de vierwielaandrijving uit zet en alles naar de achterwielen stuwt, dan kan deze machine weleens listig worden. Tijdens de regen hebben we gemerkt dat de BMW goed ingrijpt bij het verliezen van grip, mits je de hulpsystemen aan laat staan. Je voelt bij de ingreep van het systeem dat de lijn tussen controle en een flinke crash dun is.

Door de vooruit zie je de enorme, in ons geval gele, motorkap doorlopen tot aan de neus van de auto. De lengte van ruim vijf meter maakt het manoeuvreren niet altijd even gemakkelijk. De achterwielen sturen maximaal twee graden mee, om zo de draaicirkel te verkleinen en het inparkeren en straatje keren makkelijker te maken. Gelukkig zit er aan de voorkant een camera, zodat je de relatief grote dode hoek voor de auto goed in de gaten kan houden in krappe parkeergelegenheden.

Het bijschakelen van de V8 is goed te merken tijdens het rijden. Waar je eerst volledig geruisloos elektrisch rijdt, komt opeens de zware roffel van de motor om je rust te verstoren. Dit hoort er natuurlijk bij, want juist voor die achtcilinder rijd je een M5. De overgang is overigens niet storend. Wat betreft het verbruik kun je het zo gek maken als je zelf wil. Een gemiddelde van ongeveer één op tien met alleen de verbrandingsmotor is goed mogelijk, mits je je rechtervoet in bedwang kunt houden.

De wegen in de Biesbosch zijn mooi om de ontdekken met de M5.

Sterke punten

De stoelen zitten werkelijk subliem. Ze zijn subtiel ontworpen met een lichtgevend M5 logo en een mooie structuur. De pasvorm is goed voor iedereen en je kunt de stoelen goed stellen in hoogte, afhankelijk van je rijstijl. Uiteraard zijn de stoelen voorzien van memory, waardoor jouw stoelinstellingen worden opgeslagen. Daarnaast heb je optionele stoelverwarming voor en achter en zijn de voorstoelen ventilerend. De afwerking van de stoelen is mooi en loopt helemaal door in het interieur.

De BMW M5 is een enorm kanon. Waar elektrische metgezellen na een tijdje buiten adem raken, blijft de M5 maar sleuren en lijkt onuitputtelijk te zijn. Je zal met dit monster nooit een gebrek hebben aan vermogen of koppel. Het maximale vermogen is namelijk 727 pk en het koppel is mooi afgerond op maar liefst 1000 Nm. Het gevoel van dit vermogen is gelukkig met de rijstanden goed aan te passen, zodat het gedoseerd wordt overgebracht naar de wielen. Je kunt ‘m dus zelf erg onrustig maken, maar met de X-Drive en de anti-slipsystemen aan is het langebaan-cruisen ook een prettige beleving.

De krachtbron van de BMW M5, een dikke V8!

De rijhulpsystemen zijn erg prettig op de M5. De auto wordt netjes tussen de lijnen gehouden door de Driving Assistent. Ook door moeilijke bochten kun je vertrouwen op dit systeem. De adaptieve cruise control past zich natuurlijk aan op de snelheid van je voorganger. Maar ook als je op een rotonde afrijdt remt de BMW zelf af tot 25 kilometer per uur en kun je over de rotonde sturen. Als je van de rotonde af bent, dan kom je snel weer terug op de ingestelde snelheid. Er zijn natuurlijk ook veel stabiliteitssystemen die het rijden in deze M5 veilig maken.

Zwakke punten

Het is in smalle straten en bochten lastig in te schatten hoe dichtbij de stoeprand is. De lange neus is erg hoog waardoor je een grote blindspot hebt voor de auto. Er zit gelukkig wel een camera aan de voorkant, die je overigens ook tijdens het rijden op je dashboard kunt zien. Het is slimmer om gewoon door de voorruit te kijken, maar in krappe situaties kan het handig zijn.

De neus van de M5 is vrij lang en hoog. Gelukkig zit er een camera aan de voorkant voor de dode hoek.

Het interieur is nogal druk. Overal zijn knoppen te vinden en je kunt met meerdere sneltoetsen naar verschillende rijmodussen en afstellingen navigeren. Op het touchscreen kun je alles naar wens instellen, maar het vergt wel wat tijd om dat te begrijpen. Dit zou wel iets simpeler mogen. De interieurverlichting ziet er schitterend uit, maar oogt enigszins goedkoop als je het geheel wat beter onder de loep neemt. De dubbele, draadloze telefoonopladers werken prima en je telefoon schuift niet weg. Ze zorgen helaas wel snel voor oververhitting van je telefoon.

Het interieur is schitterend, maar ook behoorlijk druk.

Buiten dat dit de grootste M5 ooit is, is dit ook de zwaarste generatie tot nu toe. Dit is goed merkbaar tijdens het rijden. Het voelt alsof je in een tank rijdt nadat je de gemiddelde verkeersdrempel hebt overwonnen. Dit komt natuurlijk door de combinatie van het hybride systeem met de vertrouwde V8-motor. Ze hebben er wel alles aan gedaan om dat gewicht te reduceren. Zo zit er geen bekleding aan de onderkant van de motorkap en aan de bovenkant van de kofferbakruimte. Het speelse karakter neemt door het overgewicht van deze Duitser behoorlijk af. Daarvoor moet je toch echt bij de M2 of M3 zijn.

Uitrusting

De rijhulpsystemen zijn optioneel en kunnen in pakketten worden aangeschaft. Dit is voor een auto van zo’n kaliber wel jammer. Active Cruise Control en Lane Keeping Assist hadden wel in de standaard mogen zitten. Je kunt optioneel kiezen voor een carbon pakket op de M5. Deze verlaagd het gewicht met zo’n vijftig kg. Je krijgt dan een carbon dak en spiegels van carbon. Het panoramadak komt dan te vervallen.

De testauto betreft een M5 met een BMW Individual carrosseriekleur, met een meerprijs van ruim €6.000. Hij is ook voorzien van de optionele M-Carbon keramische remmen (ruim €10.000). De remklauwen worden dan goud en ook daar is het M-logo duidelijk zichtbaar. De consumentenadviesprijs van deze M5 is €174.166,16. De vanafprijs ligt momenteel op €144.238,20. Maar daarvoor krijg je niet alle beschikbare rijhulpsystemen. Het comfort pakket biedt verwarmde voor- en achterstoelen, stoelventilatie voor de voorstoelen en zonneschermen aan de achterkant. Dit kost je dan €1.500 extra. De M-drivers pack geeft je meer vrijheid voor de topsnelheid. Deze is standaard begrenst op 250 km/h, maar wordt hiermee verhoogt naar 305 km/h. Daarnaast kun je met dit pakket een eendaagse training volgen bij de BMW Driving Experience. Misschien wel zo verstandig met dit vermogen onder je kont.

De gouden remklauwen komen bij de optionele keramische remmen.

Conclusie

Heb je nog een spaarvarken liggen om kapot te slaan? Dan is dit wel één van de gaafste productiemodellen om te bestellen. De BMW M5 is echt een complete auto. Je kunt er behoorlijk in trappen, maar ook lange afstanden cruisen behoort tot de mogelijkheden. Het is een flitsende auto waar je behoorlijk wat bekijks mee trekt, zeker in het geel. Helaas is de M5 best wel zwaar, dus voor een wat speelsere ervaring moet je echt bij de M3 zijn. Het interieur is uitnodigend, maar je bent wel even bezig om de auto te leren kennen. Aan de andere kant maken al deze opties en mogelijkheden deze BMW wel een alleskunner. Zoek je meer ruimte en wil je met je gezin knallen richting je vakantieadres, dan is de M5 touring de betere keuze.

Wat een heerlijk plaatje van de BMW op de oer-Hollandse wegen.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *