De BMW M5 is al lang geen nieuw concept meer, zelfs in de jaren 80 was de snelle sedan al een feit. In die tijd was het zelfs de snelste productiesedan ter wereld. De huidige BMW M5 Competition volgt nog steeds hetzelfde recept als de allereerste M5, maar dan gebruikt ze nieuwe, betere ingrediënten. Maar, is er in een wereld van technologie, moderniteit en vooral elektrificatie, nog wel plaats voor de BMW M5 Competition?

SterktesZwaktes
+ Power– Verbruik
+ Rijervaring– Vering
+ Interieur(ruimte)– rijgedrag op lage snelheid
Redelijk subtiele sportiviteit

Wat is de BMW M5 Competition

De BMW M5 is de sportversie van de reguliere 5-serie sedan. Dat betekent dat hier in deze auto een grotere motor met meer power zit en dat er allerlei dingen zijn aangepast om de auto zo snel mogelijk te maken en zo goed mogelijk te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing, deze M5 Competition weegt leeg namelijk maar 1870kg. Dat is nog steeds best een boel, maar we praten hier wel over een supersnelle luxe sedan.

De styling, zowel vanbuiten als vanbinnen, zit wel snor. Zoals altijd bij BMW is het aan de buitenkant een sportieve bedoeling terwijl het vanbinnen allemaal vrij zakelijk blijft. Zelfs bij de M5 Competition is dat het geval. De M-frutsels zoals spoilers, lipjes en luchtgaten zijn redelijk subtiel. Ik zou zelfs durven stellen dat een leek niet kan zien dat dit een enorm snelle auto is.

Onze testauto is een BMW M5 Competition. Dat betekent dat de 4.4 liter V8 met dubbele turbo geen 600pk levert, maar een geüpgrade 625. Dit komt omdat ze voor het Competition pakket de turbocompressie een klein beetje meer hebben opgeschroefd ten opzichte van de ‘normale’ M5. Die 625 pk’s en 750 Nm aan koppel worden via een sequentiële 8-bak automaat met flipperfunctie naar alle vier de wielen gestuurd. Dit is overigens de eerste BMW M5 met vierwielaandrijving, al kan alle power nog wel naar de achterwielen gestuurd als je bijvoorbeeld wil driften. 0 naar 100 gaat met de M5 Competition in 3.3 seconden. Gemiddeld zou je 1 liter op 6.5 kilometer moeten kunnen halen.

Tot in de puntjes verzorgd

Hoe rijdt hij?

Vanbuiten en vanbinnen blijft de BMW M5 Competition een redelijk bescheiden auto. Het interieur van de auto is volgeladen met allerlei gadgets en knoppen, maar over het algemeen is het overheersende thema vooral luxe. Wanneer je de startknop indrukt (vooral in de sportmodus), komt de V8 tot leven. Een redelijk bescheiden gebrom vult de wereld om je heen. De donder uit de uitlaten is wat minder heftig dan bij de SL63 AMG, maar goed, je kan niet alles hebben.

In de comfortstand gaat de vering op standje zacht, het sturen op standje makkelijk en de versnellingsbak schakelt eerder en soepeler. De auto blijft een M5, dus de vering is nooit écht comfortabel. Op langere ritten werden wij er een beetje moe van. In de Sport+ stand gaat alles op rood en breekt de M5 Competition heel de tent af. De schokbrekers worden solide, het stuur wordt een stuk minder bekrachtigd en de versnellingsbak verandert in een echte sequentiële racebak. Maar het beste is het geluid. In Sport+ met de uitlaten open komt er precies de goede hoeveelheid rotherrie uit om elk kind van welke leeftijd dan ook te doen glimlachen. Heerlijk.

De review op video: tevens mijn eerste video!
Subtiele hints van sportiviteit

Sterke punten

Het is fijn dat de BMW M5 Competition het goed doet op het power-front, waarom koop je anders zo’n auto? De 625 pk zijn, zoals u wellicht al denkt, ruim voldoende. Wij hadden de auto te leen in een erg natte week, hier kon zelfs de vierwielaandrijving niet altijd op tegen de giga-stal die huist onder de motorkap. De sensatie wanneer je het gaspedaal intrapt, op welke snelheid dan ook, blijft fantastisch. Elektrische auto’s zijn super, die zijn ook nodig om te blijven overleven, maar af en toe even een stoute V8 op zijn staart trappen, blijft mij persoonlijk erg dierbaar.

Daarover het volgende: het rijden in de BMW M5 Competition is bijzonder. Je zit laag in een comfortabele luxe 5-Serie, maar stiekem sluipen hints van de letter M in de naam door de kieren naar binnen. Je hoort af en toe een kleine brul of een subtiele pruttel. Soms voel je de auto wringen door een scherpe bocht. Je merkt aan alles dat de auto in strijd is met zichzelf. Ultieme prestatiegerichtheid tegen luxe van een topklasse. Alles aan de BMW M5 Competition doet ons denken aan Harvey Two-Face uit Batman Forever.

Én, als kers op de taart is de BMW M5 Competition in de basis natuurlijk gewoon een 5-Serie. Dit betekent dat er in het interieur zeeën aan ruimte is. Vooral de kofferbak is enorm, met 530 liter. Achter op de achterbank kan je prima vertoeven, hoe lang je ook bent. Daarnaast is het interieur enorm luxe. Iedereen heeft verwarmde stoelen, voorin zelfs ook nog geventileerde stoelen met massagefunctie. Mooie afwerking, kwalitatief hoogstaande materialen en lichtjes alom doen de M5 echt uitsteken.

Zwakke punten

Dit hadden jullie natuurlijk zien aankomen, het verbruik van de BMW M5 Competition is niet best. 1 op 6,5 is te halen in de comfortstand, maar daar koop je hem natuurlijk niet voor. In Spot+ gaat de tank vrij snel leeg. Natuurlijk is het logisch dat dat gebeurt met een 4.4 liter dubbele turbo V8. Maar, het is het benoemen waard.

De vering van de M5 Competition is super sportief en werkt voor het sportieve rijgedrag ook uitmuntend. Maar, wil je een beetje lang over de snelweg cruisen, voldoet zelfs de comfortstand niet. Het is en blijft een rasechte sportauto, waardoor je best heen en weer wordt geknald en continu aan het schudden bent. Ook dit was te verwachten, maar het is wel iets wat opviel.

Dit laatste vloeit naadloos over in dit minpuntje van de auto. De BMW M5 Competition is vrij ongemakkelijk op lage snelheden, vooral in bijvoorbeeld woonwijken. Met verkeersheuvels heeft de auto geen probleem, maar door de brede wielen zijn scherpe bochten wat onwennig. De brede wielen gaan natuurlijk schuin bij vol insturen, hierdoor wringt de auto wat bij scherpe bochten. Vooral als het nat is en je net een millimeter te veel gas geeft, voel en hoor je de auto ruziemaken met het wegdek. Dit zorgt af en toe voor een tikje stress.

Uitrusting

De BMW M5 zit vol met opties, zoals u misschien wel verwacht had. In dit geval wil ik even focussen op de écht interessante dingen. Denk hierbij aan de optionele carbon-keramische remschijven en M-remmerij van ongeveer 9000 euro. De remmen werken erg goed, piepen niet en zien er vet uit. Ook een interessante optie is het speakerpakket. Hierbij zitten namelijk tweeters waarin een echte diamant is verwerkt. BMW stelt dat dit de hoge tonen extreem puur laat klinken. Wij vonden het geluid mooi, maar hebben niets gemerkt van de diamanten.

Conclusie rijtest BMW M5 Competition

De BMW M5 Competition is een superluxe en supersnelle race-sedan met alles erop en eraan. De power is verslavend en de rijervaring zeer bijzonder. Maar ook het interieur en de ruimte daarin zijn grote pluspunten van dit model. Helaas is het rijden van lange afstanden of op lage snelheden soms wat oncomfortabel of gekkig en is het verbruik niet al te schappelijk. Maar goed, daar kies je natuurlijk voor bij zo’n auto. Wij vonden het een erg gave ervaring om te BMW M5 Competition te mogen rijden.

De BMW 5-Serie is verkrijgbaar vanaf 64.002,- euro, de M5 vanaf 175,795,- euro. Het testmodel van ons kost een stuk meer, het is ook de topuitvoering. De prijs van ons testmodel is 219,865,- euro.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Dankjewel! 🙂

  2. Je eerste video? Dat zou je niet zeggen. Ga vooral door. Frisse manier van presenteren heb je

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *