De BMW M760e is een hele opvallende auto die toch in veel verschillende milieus kan mengen. Naar de golfclub (om te golfen of om het etablissement te kopen), naar de racebaan (als eigenaar of als raceauto) of naar de Rotterdamse haven (als bedrijfseigenaar of nieuw luxevoertuig voor de Hunters in Hunted). Kortom, met de BMW M760e ben je altijd overal thuis. Behalve in parkeervakken.

SterktesZwaktes
+ Lekker ruim– Wel erg groot
+ Makkelijk manoeuvreren door vierwielsturen– Velgenhel door vierwielsturen
+ Ontzettend veel opties– Ontzettend veel opties

Wat is de BMW M760e?

De BMW 7-Serie is de grootste sedan in de BMW line-up. Door de generaties heen is het dé sedan voor oliemagnaten, zakenmannen en mensen die om een of andere reden géén S-Klasse wilde hebben. De auto is lang, breed, luxe en snel. Precies zoals het hoort.

De voorkant is gesierd met (optionele) kristallen koplampen en de omstreden grotenierengrill. De voorkant is erg statig en rechtop, terwijl hij toch ook modern en agressief toont. De motorkap is enorm en de auto is over het algemeen gewoon fors. Achter is ook modern, maar een stuk minder druk en in your face. De achterlichten zijn horizontaal en subtiel terwijl de rest van de auto vrij druk is. Een aangename afwisseling dus.

De testauto die wij reden is een BMW M760e xDrive. De drieliter zes in lijn die in het vooronder ligt, is dezelfde als die de M3 en M4 aandrijft. Hij produceert in deze auto 380pk. De rest van de 571pk wordt dus geleverd door de elektromotoren. Dit betekent veel goeds. Zo trekt de auto naar de 100km/u in slechts 4.3 seconden maar is het ook prima mogelijk om (bij korte ritjes binnendoor) 1 op 40 te halen of zelfs helemaal elektrisch te karren. Het BMW PHEV systeem is fantastisch en dat is bij zo’n zware auto met een sportieve motor erg fijn.

Hoe rijdt hij?

De BMW M760e is een auto met ingebouwde chauffeur. Als je aan komt lopen, maken de koplampen een kristallenschittering en de auto gaat van het slot. Druk op de knop en de deuren openen zich vanzelf (mits je genoeg afstand houdt). Neem plaats op de stoelen die op 500 manieren te verstellen zijn en raak de Swarovski-kristallen dashboardstreep aan om de deur te sluiten.

Het interieur van de BMW M760e is spectaculair. Overal zijn patronen, stiksels, metalen, andere materialen, lichtjes en knoppen. De helft van die knoppen is kristal en verlicht. Het starten en schakelen gaat beide via een kristallen knop. Wanneer je wilt rijden in de normale rijmodus, begin je elektrisch (bij een volle accu, uiteraard). Dit zorgt voor een stille en rustige rijervaring.

De auto is bijzonder comfortabel en rustig op de weg. De zescilinder en de elektromotoren werken naadloos samen en geven een supersoepele powerband. Ook het sturen, remmen en kijken is comfortabel en makkelijk. De auto heeft een adaptief recuperatief-remmen-systeem waarbij de auto alleen remt bij bijvoorbeeld naderende bochten, rotondes of andere weggebruikers. Verder, wanneer er geen obstakels zijn, laat hij je bij het loslaten van het gas gewoon doorrollen.

Tijdens de Sport+ stand wordt de BMW M760e een heel ander beest. De luchtvering verstijft en het sturen wordt zwaarder. De zescilinder bromt altijd en nu extra agressief door een open uitlaat. De stoelen geven je een knuffel van achter en houden je erg goed vast. Het luxejacht met chauffeur is nu verandert in een speedboot met coureur. Wat een wereld van verschil.

De carbon sportstoelen en het M-stuur mengen naadloos met de kristallen luxe.

Sterke punten

De BMW M760e is een ultieme luxesedan. Dit gaat gepaard met een bak interieurruimte waar je eng van wordt. Ik als persoon van bijna 1,90 meter kan lekker ruim voorin zitten, terwijl degene achter mij nog steeds kan breakdancen op de achterbank. De kofferbak is hilarisch groot en kan enorm veel…. bagage meedragen. Voor de rechterachterpassagier is het helemaal feest. Die stoel kan in lounge modus, dan beweegt de stoel in een liggende houding, schuift de stoel ervoor helemaal op tegen het dashboard en verschijnt er zelfs nog een voetenbankje. Zo Mark Rutte, eat your heart out met je fiets (en je Saab, maar die vinden we leuk).

Het telefoonscherm in de achterdeuren.
Zeeën van ruimte achterin.

Ondanks dat de BMW M760e ongeveer twaalf en een halve meter lang is, stuurt de auto zeker niet slecht. De supersedan is uitgerust met een erg goed vierwielstuursysteem. Hierdoor is manoeuvreren en parkeren niet zo onmogelijk als van tevoren gedacht. Ook in een stedelijke omgeving is de BMW M760e een prima auto. Vooral bij achteruit inparkeren of straatjekeren is dit systeem echt fantastisch. Ook als je a-la Flodder heel agressief je oprit op wil knallen kan het van pas komen, denken wij. Iets om over na te denken.

Het laatste sterke punt is dat er gewoon erg veel dingen op de BMW M760e zitten. Alle uitrusting die je kan bedenken zit erop en eraan. Ook alle uitrusting die je niet kan bedenken zit erop en eraan. Over de stoelen en de banken kan ik een heel los artikel schrijven qua mogelijkheden. De stereo is fantastisch, de materialen subliem. Een verlicht kristallen dashboard? Zeker. Kan ik die in allerlei kleuren(combinaties) instellen? Zeker. Hebben die allemaal individueel gekozen namen? Absoluut. Lichten in kleur doortrekken in je glazen dakje? Alles kan.

De combinatie van carbon en kristal blijft bijzonder.

Zwakke punten

Voor de oplettende lezer is het opgevallen dat de plus- en minpunten voor deze auto eigenlijk hetzelfde zijn. Het formaat van de auto is namelijk top voor binnen, maar van buiten is het wat minder grappig. Parkeren is een uitdaging. Niet op het gebied van stuurwerk, maar op het gebied van pure omvang. Als je de auto helemaal naar achter tegen de stoep parkeert, past ie in een vak. Maar, op een parkeerplaats kan dat niet, dus sta je hoe dan ook asociaal. Laten we helemaal niet beginnen over parallel parkeren. Dit gaat qua manoeuvreren super, maar hij steekt altijd minstens 10cm uit ten opzichte van de andere parkeergenoten.

Het vierwielsturen maakt de meeste situaties een stuk prettiger. Maar, niet altijd. Bij parallel inparkeren naast een stoepje bijvoorbeeld niet. Normaliter kan je de wielen zien, soms zelfs de velgen. Zo weet je precies wanneer je moet gaan oppassen dat je velgen geen brailleboek worden. Maar, bij vierwielsturen met je slagschip met 36inch velgen, sturen de wielen zodanig weg dat je niet meer kan zien waar de velgen zich bevinden ten opzichte van de stoep. Vervelend genoeg draaien ze ook nog precies parallel met de stoeprand zodat de eventuele schade in ieder geval over de gehele velg egaal wordt verspreid in plaats van een klein puntje.

Grote velgen vragen om grote krassen

Veel opties zijn leuk. Te veel opties misschien niet. Wil je iets aanwijzen en gaat daardoor het volgende nummer op door BMW’s Gesture Control is dat één keer grappig. Daarna is de lol er vanaf. Een kristallen menu-draaiknop is leuk totdat die het zonlicht weerkaatst in duizend prachtige glitterpuntjes die allemaal een voor een je oog in kunnen schijnen. Daarnaast is het onhandig als je de knop wil gebruiken en hij is zesduizend graden Celsius. Soms is de auto werkelijk waar fantastisch, soms een beetje irritant.

Kristal is prachtig…
…totdat het een mini-gloeisteen wordt.

Uitrusting

De BMW M760e is tot in de allerpuntigste puntjes uitgedost met alles wat een mens wensen kan en nog veel meer. De stoelen hebben verwarming, ventilatie, massage en tientallen aanpassingsvlakken. De airco kan van vrieskast tot oven en kan in elke hoek en ik elk gat komen. Het scherm biedt een ingang tot het systeem waarin letterlijk alles kan worden aangepast. Interieurverlichting kan worden ingesteld, scherm-layouts kunnen worden gekozen en het geluid kan tot in de kleinste details worden vergriepstraald waarna je gewoon een van de vele voorinstellingen kan kiezen.

Heb ik jullie al verteld over het Cinema scherm? Hierop kan je van alles kijken en aansluiten voor de ultieme Pathé-onderweg ervaring. Alle ramen achterin hebben rolgordijnen en in de deuren achter zit een eigen telefoonscherm waarmee je alles kan aanpassen van geluid tot temperatuur. Het is niet op te noemen of het zit op deze auto.

Gewoon mooi.

Conclusie rijtest BMW M760e

De BMW M760e is een ultieme luxesedan met enorm veel ruimte en comfort. De optielijst is eindeloos en de mogelijkheden oneindig uitgebreid. Dit zorgt voor een rijervaring waarin je van alle gemakken voorzien bent. Soms brengen die opties je ook in een situatie waar je de bomen door het bos niet meer ziet. Dat is toch jammer. De auto is ruim vanbinnen, dit is super fijn. Vanbuiten zorgt dit wel voor een uitdagende omvang. Het vierwielsturen is perfect voor het manoeuvreren door krappe bochten maar zorgt ook voor een dode hoek waardoor het beschadigen van je velgen een grotere voorkomendheid wordt.

De BMW 7-Serie als PHEV is in de basisuitvoering verkrijgbaar vanaf 126.140,- euro. De goedkoopste elektrische uitvoering (de i7) begint bij 122.463,- euro. Het testmodel van ons is de duurste uitvoering in het PHEV-gamma, de BMW M760e. Die is verkrijgbaar vanaf 150.418,- euro. Met alle opties op onze testauto komen wij uit op EXACT 195.989,- euro én 32 cent.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger van Cinelabs Media.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Hartelijk dank voor dit grote compliment! Dat is iets waar ik erg naar streef, dus ik vind het ontzettend leuk dat het opvalt. Dankuwel!

    Daan

  2. Norbert van Onna schreef:

    Met humor toch informatief zijn, mooi als je als journalist deze twee aspecten weet samen te smelten, goed bezig

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *