BMW X1

Sinds 2017 werd de plug-in steeds minder populair, vanwege de afname van subsidies. Nu de bijtelling van de volledig elektrische auto minder gunstig is, deze ging van 4 naar 8%, lijkt de plug-in opeens weer helemaal terug. Het Duitse automerk BMW blijft geloven in het bestaan van de plug-in aandrijflijn, een combinatie van een traditionele brandstofmotor en een elektromotor. Wij testen als een van de eerste de nieuwe BMW X1 xDrive25e Plug-In hybride op Nederlands kenteken.

Even tanken, ondanks de half elektrische aandrijflijn.

Wat is de BMW X1 Plug-In?

De nieuwe BMW X1 25e Plug-In Hybride is een compacte sportieve SUV die een 125 pk sterke 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor combineert met een 95 pk elektromotor, in totaal goed voor zo’n 220 pk. De xDrive vierwielaandrijving ontstaat doordat de benzinemotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen. De nieuwe BMW X1 is ruimer vanbinnen dan zijn voorganger en biedt achterin meer hoofd- en beenruimte. De X1 is het vierde X-model, naast de BMW X3, BMW X5 en BMW X6.

De plug-in aandrijflijn levert het beste van beide werelden. In de stad kun je gebruik maken van de elektromotor en op de langere afstanden neemt de benzinemotor het over. Ondanks de beperkte capaciteit van de 10 kWh lithium-ion accu kun je tot ongeveer 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Voor vele dus genoeg actieradius om een groot deel van de dagelijkse kilometers volledig elektrisch te rijden.

Hij oogt stoer en sportief!

Hoe rijdt deze X1?

Tijdens de eerste kilometers is goed te merken dat de techniek mooi samenwerkt. De elektromotor en benzinemotor vullen elkaar goed aan waar nodig en zorgen voor een comfortabele rit en soepele acceleratie. Nee, je bent niet sneller weg bij het stoplicht dan een Tesla Model 3. Toch accelereert de BMW X1 ondanks zijn gewicht van 1800kg in 6.5 seconden naar de 100 km/u. In de bochten merk je wat meer van het gewicht. Ondanks het lage zwaartepunt voelt het onderstel niet zo sportief aan als de auto doet vermoeden.

Volledig elektrisch rijden kan tot een snelheid van 135 km/u. Is de accu leeg? Dan start de BMW X1 25e Plug-In Hybride automatisch de benzinemotor, zodat je zonder problemen je bestemming bereikt. Langere afstanden zijn dus geen enkel probleem. Wel merk je dat de auto minder efficiënt en krachtig wordt wanneer dat de accu (ver) leeg is.

Opladen BMW X1 xdrive25e

Je kunt de BMW aan de paal opladen of via een (geaard) stopcontact. Beide kabels worden standaard meegeleverd en laden gaat met respectievelijk 2,3 kW aan het stopcontact of 3,7 kW aan de laadpaal. Opladen duurt tussen de 3 tot 5 uur . Parkeren met een plug-in mag je gelukkig overal waar een volledig elektrische auto dat ook mag, handig! Uiteraard laadt de accu zichzelf tijdens het rijden ook op dankzij een regeneratief remsysteem, die remenergie omzet in elektrische energie.

Aan de stekker!

Sterke punten

Vanbinnen voelt de X1 ruim en sportief aan en er is voldoende beenruimte achterin voor volwassene. Het grote elektrische glazen panoramadak is uitgerust met een schuif -en kantelfunctie en zorgt voor extra zonlicht en frisse lucht. De sportstoelen voor bestuurder en voorpassagier zorgen met hun hoge wangen voor optimale steun en bieden tal van instelmogelijkheden, een prettige zitpositie is zo gevonden!

Tijdens het rijden kun je wisselen tussen de verschillende rijmodus; sport, comfort, eco & eDrive. Aan jou de keuze of je volledig elektrisch wil rijden, of toch liever gebruik maakt van het beschikbare vermogen. De 7-traps automaat zorgt , met dank aan de dubbele koppeling, voor een bijzonder hoog rijcomfort. Schakelen gaat soepel en ook volledig elektrisch valt er niks op- of aan te merken op de aandrijflijn.

Zwakke punten

Zoals we al eerder vertelden, heeft het strak geveerde M sportonderstel van de X1 op de hogere snelheden moeite met het zware gewicht in de bochten. Dat kan ook te maken hebben met de variabele stuurbekrachtiging, daardoor stuurt hij wat minder direct dan je verwacht van een BMW.  Gaat je voorkeur toch uit naar een wat sportieve rijstijl komt ook de benzinemotor duidelijk hoorbaar tot leven. Wanneer dat de 10 kWh accu op is moet de benzinemotor harder werken, om tegelijkertijd ook de batterij op te laden. Dat is dan ook duidelijk hoor- en voelbaar. Achterin op de tweede zit-rij zorgen de optionele klaptafels voor minder beenruimte. Ze zitten in de weg en voegen weinig toe, tenzij je kinderen hebt.

Uitrusting

Het Model M Sport is standaard uitgerust met een aantal sportieve kenmerken. Hij is standaard uitgerust met het M sportonderstel en het exterieur oogt dankzij het M Aerodynamicapakket sportief. De 19 inch lichtmetalen velgen zijn optioneel, want standaard levert BMW deze uitvoering op 18 inch M wielen. Het exterieur is uitgevoerd in de kleur Storm Bay metallic. Een mooie, doch sportieve kleur die de nieuwe BMW X1 goed staat. Het interieur is standaard uitgerust met verschillende BMW M elementen, zoals M instaplijsten, M stuurwiel, sportstoelen, en LED-lichtgeleiders in de portierpanelen. Tijdens het rijden kun je genieten van je favoriete nummer dankzij het Harman-Kardon geluidssysteem.

Deze BMW is ook uitgerust met de adaptieve LED-koplampen.

Conclusie rijtest: BMW X1 xdrive25e

BMW heeft met de BMW X1 xdrive25e een knappe plug-in weten te introduceren. Hij voelt vertrouwd aan en de brandstof en elektromotor vullen elkaar mooi aan. Een laag verbruik en genoeg vermogen zorgen voor lagere gebruikskosten en veel rijplezier, mits je uiteraard optimaal gebruik maakt van de plug-in hybride aandrijflijn. Natuurlijk koop je een plug-in niet vanwege zijn sportieve rijeigenschappen, maar dat maakt hem niet minder leuk!

Categorieën