Elektrisch rijden wordt steeds meer de norm. Meer automerken presenteren elektrische auto’s die eigenlijk heel normaal zijn. Zo ook de Citroën ë-C4. Tijdens onze rijtest bekeken we hoe normaal de Citroën ë-C4 daadwerkelijk is.
Sterktes | Zwaktes |
+ Veel ruimte | – Hardleerse knopjes |
+ Fijne vering | – Kwaliteit camerabeelden |
+ Stilte | – Stoelen |
Wat is de Citroën ë-C4?
Helaas kregen we van Citroën een ë-C4 mee in een saaie kleur grijs. De Citroën ë-C4 verdient een apart kleurtje, dat past bij zijn eigenzinnige uiterlijk. Kijk bijvoorbeeld naar de bijzondere koplampen en de vorm van de dagrijverlichting. Nog aparter zijn de achterlichten, die een ingewikkeld geheel vormen met de in tweeën gedeelde achterruit.
Direct valt ook de sterk aflopende daklijn op, iets dat doet denken aan de bekende Citroëns uit het verleden. Meteen rijst ook de vraag: wat is deze Citroën e-C4 eigenlijk? Voor een crossover is hij niet hoog genoeg. Het is eigenlijk gewoon een hatchback, maar door de accu’s onder de vloer staat hij iets hoger op de wielen. Door de stukken zwart plastic onderop de carrosserie lijkt hij nog wat hoger.
De Citroën ë-C4 is de volledig elektrische variant van de C4 op benzine en diesel. Onder deze motorkap tref je echter slechts een hoop elektronica. De aan de voorwielen gekoppelde elektromotoren krijgen hun elektriciteit uit een 50 kWh accu onder de vloer. Volgens WLTP haalt de Citroën ë-C4 hiermee een bereik van 350 kilometer, maar dat is volgens ons wat optimistisch. Tijdens onze rijtest met de Citroën ë-C4 noteerden we een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km, wat niet echt zuinig is. Een bereik van 250 tot maximaal 300 kilometer is realistischer.
Bij een snellader laad je de Citroën ë-C4 met 100 kW (DC) in een half uurtje weer voor 80% op. Bij een wallbox of openbare laadpaal zorgt de 3-fasen 11 kW onboard lader (AC) ervoor dat de auto in een aantal uur weer opgeladen is. Alleen als je hem thuis aan een normaal stopcontact legt, moet je geduld hebben. Dan duurt het zomaar 27 uur voor je een volle accu hebt.
Hoe rijdt hij?
Ondanks het altijd beschikbare koppel van een elektrische aandrijving trekt de Citroën ë-C4 heel beheerst op. Van duizelingwekkende acceleratie is geen sprake, al laat de auto in sportstand wel zien dat hij het kan. Het vermogen van 136 pk is voldoende voor de ë-C4. Hij weegt immers slechts 1616 kilo: niet veel voor een elektrische auto.
Het sturen gaat heel licht en precies. Het maakt de auto lekker levendig, een gevoel dat iets te vaak ontbreekt bij nieuwe auto’s. Door de regeneratie van remenergie voelt het rempedaal iets minder direct. Dit went echter snel, en met one-pedal-driving in de B-stand heb je het rempedaal nauwelijks nog nodig.
Citroën heeft natuurlijk een reputatie hoog te houden op het gebied van vering en wegligging. Bij het parkeren zakt de auto niet meer op de grond zoals de DS en de BX van weleer, maar het comfort is er nog steeds. Nu is het vooral elektronica die ervoor zorgt dat alle hobbels zoveel mogelijk worden gladgestreken voor een comfortabele rit. Dit is overduidelijk een Citroën.
Sterke punten
Bij de Citroën ë-C4 is optimaal gebruik gemaakt van de ruimte. Hij biedt geen hoge zitpositie, zoals veel merken tegenwoordig wel doen. De normale zithoogte betekent dat je hoofd nooit het dak gaat raken: hoofdruimte is er ten overvloede. Het lichtgekleurde hemeltje versterkt het gevoel van ruimte. Wel voelen de dorpels hierdoor vrij hoog en zit de raamrand bijna op schouderhoogte.
Vooral op de achterbank blijkt de Citroën ë-C4 een ruimtewonder. De hoeveelheid beenruimte verwacht je niet bij een auto van dit formaat. Hier is been- en hoofdruimte genoeg voor zelfs de grootste volwassenen. Een soortgelijke verrassing is de ruime bagageruimte van 380 liter. Hier kan heel wat in! Onder de vloer is een apart opbergvak voor de laadkabels. De Citroën ë-C4 heeft geen frunk, maar met zo’n grote kofferbak mis je die niet.
Tijdens onze rijtest bleek de Citroën ë-C4 zelfs voor een elektrische auto heel erg stil. Er dringen nauwelijks geluiden van buiten door in het interieur. Samen met de typische vering zorgt deze stilte ervoor dat het rijden in de Citroën ë-C4 een ontspannen aangelegenheid wordt. Weg is de behoefte om vol gas te geven: in alle rust rijd je naar je bestemming om daar geheel relaxed aan te komen. Onze testauto was uitgerust met een massagestand in de voorstoelen om dit gevoel nog meer te versterken.
Zwakke punten
Het gevoel van rust werd helaas af en toe ruw verstoord door knopjes die niet wilden luisteren. Het aan- en uitzetten van de auto moest soms in twee of drie keer omdat de start/stop-knop niet reageerde op ons drukken. Ook de schakelaar van de automatische versnellingsbak deed niet altijd direct wat wij wilden. De B-stand voor one-pedal-driving moesten we elke keer na het starten weer opnieuw activeren.
Ondanks de massagefunctie konden de optionele comfortstoelen in de Citroën ë-C4 ons niet bekoren. Ze zijn vrij vlak en het kostte ons moeite een goede positie te vinden waarmee we comfortabel langere ritten konden maken. Ook de naar voren staande hoofdsteunen zaten in de weg voor een ontspannen zitpositie.
Onze Citroën ë-C4 was uitgerust met een achteruitrijcamera en 360-graden camera, maar daar was wel wat op aan te merken. De resolutie van de achteruitrijcamera was niet geweldig. Het was niet erg genoeg dat we ergens tegenaan gereden zijn, maar helemaal fijn was het niet. Door de gedeelde achterruit is het zicht naar achteren beperkt, dus die camera is echt nodig.
Irritanter was de 360-graden camera, die bij het inschakelen niet direct in beeld bracht wat er om de auto heen was. Pas bij vooruit of achteruit rijden zagen de camera’s iets, waardoor je als het ware het beeld moest binnenrijden. Je mist hierdoor het overzicht dat je nodig hebt in krappe situaties.
Uitrusting
Onze testauto was voorzien van vele opties. Helaas staan ook veiligheidssystemen op de optielijst, terwijl die standaard zouden moeten zijn. Het gelukkigst waren wij met de duidelijke head-up display. Deze projecteert de snelheid, navigatie en andere nuttige informatie duidelijk op een plastic plaatje bij de voorruit, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Dit plaatje is wel vrij donker, waardoor het soms voelt alsof het in de weg zit. Een meer doorzichtig plaatje zou beter werken.
De adaptive cruise control werkt fijn, al is de bediening ervan even wennen. De rijbaanassistent raakt regelmatig in paniek als je de lijntjes nadert, maar grijpt pas in als je echt over de schreef gaat. Het duidelijke scherm van 5,5 inch achter het stuur is voorzien van fraaie ‘ambi-light’. Met 10 inch is het touchscreen in de middenconsole niet heel groot, maar meer heb je niet nodig.
Conclusie rijtest Citroën ë-C4
De Citroën ë-C4 biedt ondanks zijn geringe afmetingen maximale binnenruimte. Met veel ruimte voorin, een ruime achterbank en een grote bagageruimte doet de Citroën ë-C4 denken aan de hatchbacks van vroeger. Daarnaast zet de ë-C4 met zijn vering en comfort een lange traditie van Citroën voort. Dit maakt deze eigenwijze Fransoos een fijne elektrische gezinsauto.
De Citroën ë-C4 is verkrijgbaar vanaf 33.990,- euro. Bij de rijk uitgeruste Citroën ë-C4 van onze rijtest liep de prijs op tot 40.740 euro.