
Tekst: Igor Stuifzand Foto’s: Cupra
De Cupra Leon heeft in het voorjaar van 2024 een ingrijpende facelift ondergaan. Niet alleen uiterlijk en interieur van de Spaanse sporter kunnen er voorlopig weer even tegen, ook de onderhuidse techniek is weer helemaal up-to-date – met plug-in hybridetechniek die je op een volle batterij zomaar 125 kilometer op stroom laat afleggen. Of dat genoeg is? Lees dan snel onze rijtest van de Cupra Leon!
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Rijke, sportieve uitrusting | – 272 pk, maar zo voelt dat niet |
+ 100 tot 125 km op een volle accu | – Matige tractie |
+ € 3.000 goedkoper dan de Golf GTE | – Kunstmatige Cupra-sound |

Wat is de Cupra Leon?
De loopbaan van de Cupra Leon is op z’n zachtst gezegd veelbewogen. De auto kwam ter wereld als heetst gepeperde variant van de Seat Leon, het populaire, want geslaagde Golf-zusje uit Spanje. In deze periode weekte het sportlabel Cupra zich echter los van het moedermerk; er werd flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Als ‘onafhankelijk’ label presenteerde Cupra zich in Nederland met uitsluitend geëlektrificeerde modellen. Daarom is de Cupra Leon hier alleen als plug-in hybride te koop, terwijl in onze buurlanden fossiele versies met tot wel 310 pk werden verkocht. In ‘onze’ Leon PHEV moesten we het stellen met hooguit 245, deels uit het stopcontact verkregen pk’s.
Inmiddels is de Leon alweer vijf jaar op de markt – een grondige verjongingskuur kon daarom niet langer uitblijven. Exclusief voor Cupra, is de Leon terug naar de tekentafels gestuurd, met als resultaat een nieuw, grimmig ogend front en zowel voor als achter een hip verlicht Cupra-logo. Daarmee onderscheidt de Leon zich overduidelijk van de uiterlijk ongemoeid gelaten Seat Leon. In PHEV-vorm profiteert dat model echter net als de Cupra Leon van een opgewaardeerde aandrijflijn, met tussen de nieuwe 150 pk sterke 1,5-liter TSI-turbomotor en zestraps DSG-automaat een elektromotor die 115 pk

levert. Cupra heeft de Leon PHEV in twee vermogensniveaus, met 204 of 272 pk. Die hebben nu allebei een batterijpakket met een capaciteit van 25,8 kWh (netto: 20,0 kWh). Volgens de WLTP-cijfers haalt de Leon eHybrid ten minste 125 kilometer uit een volle accu, de basisversie met 204 pk gaat zelfs pas bij 131 kilometer over op benzinevermogen. Voor deze rijtest haalden wij de krachtigste versie bij de importeur op, uitgevoerd als VZ Performance.
Hoe rijdt de Cupra Leon VZ Performance?
Muisstil, wanneer je voor puur elektrische voortstuwing hebt gekozen. Of, nou ja: de sportieve 235/35-banden om de (standaard) 19-inch wielen laten zich wel duidelijk horen. In een auto met zo’n sportieve inborst is het misschien een vreemde gewaarwording dat de motor niet schreeuwt en de uitlaat niet ploft of blubbert, maar daar heeft Cupra iets op bedacht. Als je de via de knoppen op het stuur of in het multimediasysteem (met gegroeid 12,9-inch touchscreen) alle elektronische parameters in een dynamische setting zet, beginnen de luidsprekers ophitsend te ronken. Een geluid dat ons al snel op de zenuwen werkt, het is zo synthetisch als de beschermhoes om het matras van een goedkope hotelkamer. Weg ermee!

De sportieve beleving wordt ook door de plug-in hybride aandrijflijn van de Leon de kop ingedrukt. Hoewel je over een systeemvermogen van 272 pk beschikt, maakt de auto eigenlijk helemaal niet zo’n snelle indruk. Volgens de boekjes zit je in 7,1 seconden op 100 km/h, het kost je de grootste moeite om bij het stoplicht een willekeurige huis-tuin-en-keuken-EV van je af te slaan. Binnen zijn mogelijkheden is de Cupra Leon echter een hartstikke lekkere stuurmachine. Bij de VZ Performance hoef je voor de goede, nooit spijkerharde adaptieve schokdemping geen stuiver bij te betalen. En dankzij de mooi directe besturing laten bochten zich heel nauwkeurig aansnijden. Het gaat te ver om te beweren dat de Cupra Leon de adrenalinepomp inschakelt, maar een totaal emotieloze auto is het beslist niet.

Sterke punten
Met zijn frisse looks, sportieve uitstraling en koperkleurige elementen voor in- en exterieur beweeg je met de Cupra Leon verre van anoniem door het verkeer. In elk geval is de auto een markantere verschijning dan de onderhuids identieke Volkswagen Golf GTE, die bovendien € 3.000 duurder is. Als je budget het toelaat, kies dan voor de versie met 272 pk. Niet alleen om het extra vermogen, maar vooral om de smakelijke extra’s die zijn toegevoegd aan de standaarduitrusting (zie hieronder). Sterk punt van de Leon is zijn riante interieur, ook op de achterbank zit niemand gauw klem. De grote elektrische actieradius, afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden van 100 tot 125 km, leer je vanzelf op waarde schatten. Evenals de mogelijkheid om de batterij met een hoogste vermogen van 50 kW op te laden. Da’s razendsnel voor een PHEV.

Zwakke punten
Je reisgezelschap moet de tassen selectief inpakken, want door het accupakket van het plug-in hybridesysteem past er achterin niet meer dan 270 liter bagage. Heb je toch extra volume nodig? Bestel dan de Leon Sportstourer, want die neemt 200 liter bagage meer mee – of 1.450 liter met de bank plat. Montage van een trekhaak is trouwens niet mogelijk, Maar dat is voor de gemiddelde Cupra-koper geen eerste vereiste. De prestaties en rijeigenschappen komen wel op de eerste plaats. Zoals gezegd valt de snelheidsbeleving wat tegen, waarbij het niet helpt dat de aangedreven voorwielen al heel gauw hun tractie verliezen – ondanks het elektronisch gestuurde XDS-spereffect (via de remklauwen).

Uitrusting
Voor de goedkoopste Cupra Leon 1.5 eHybrid betaal je € 42.000. In dat bedrag zijn de 204 pk sterke aandrijflijn en de bepaald niet kale Essential-uitrusting verwerkt. Led-koplampen, airco met drie temperatuurzones en adaptieve cruisecontrol zijn standaard. Ben je bereid € 4.000 extra uit te geven, dan is de VZ Performance binnen bereik. Die biedt niet alleen 272 pk en 400 (in plaats van 350) Nm, maar hij beschikt ook over fantastische kuipstoelen (linksvoor elektrisch verstelbaar), een achteruitrijcamera, 19-inch wielen en het genoemde adaptief gedempte onderstel. Veiligheidsvoorzieningen als rijstrookbehoud en een grootlichtassisstent kunnen tegen een meerprijs van € 1.195 worden aangevuld met dodehoeksensoren, proactieve inzittendenbescherming, uitgebreid rijstrookbehoud, emergency assist en file-assistentie.

Conclusie
Als je op zoek bent naar een échte hot hatch, stap je na een proefrit waarschijnlijk lichtelijk teleurgesteld uit de Cupra Leon VZ Performance. Hoewel hij een heleboel vermogen heeft, kan hij de verwachtingen op prestatiegebied niet waarmaken. In PHEV-vorm is de Cupra Leon mild gekruid, in plaats van gloeiendheet. Daar staat tegenover dat hij een zeer complete uitrusting heeft, en dat de krachtige plug-in hybride aandrijflijn uitblinkt in comfort en, als je trouw blijft stekkeren, efficiëntie.













