Dacia is in 2004 naar Europa gekomen als het budgetmerk van Renault. Dankzij modellen als de Logan en de Sandero ontstaat al snel de reputatie van een budgetmerk. Een nieuw alternatief voor een tweedehands auto als het ware. De Dacia Duster uit 2010 begon dit beeld al deels te veranderen en met de tweede generatie uit 2017 ontstaan er langzamerhand een nieuw imago. Dacia is niet langer alleen een goedkoop alternatief, maar ook een goed alternatief. Onlangs heeft de tweede generatie Duster een facelift gehad en is er nog een stap gezet om dit imago te verbeteren
Sterktes | Zwaktes |
+ Veel ruimte | – Instrumentencluster rommelig |
+ Lage prijs | – Zwak geveerd |
+ Laag verbruik | – Geen vlakke vloer |
Wat is de Dacia Duster?
De Duster is het SUV model van het zeer overzichtelijke modellengamma van Dacia. Het model bevindt zich qua bruikbaarheid tussen de 7-zits Jogger en de compactere Sandero Stepway. Met een lengte van 4.34 meter is het model ongeveer even groot als een Renault Captur. De bagageruimte is echter met 478 liter een flinke 83 liter groter dan de Captur. Dat verschil loopt op naar 289 liter wanneer de bank naar beneden is geklapt en er 1623 liter aan ruimte ontstaat.
Bruikbaarheid staat dus nog steeds hoog in het vaandel bij Dacia. Zo hoeft er op het multimediasysteem niet geswiped te worden om iets te bedienen. De lage prijs is ook nog steeds aanwezig want de Duster begint al vanaf 18.435 euro. Onze TCe 150 Prestige uitvoering heeft een hogere prijs van 27.710 euro dat voor een deel te danken is aan een nieuwe automatische versnellingsbak. Tevens is deze versie uitgerust met een achteruitrijcamera, cruise control en getinte ramen achter.
Hoe rijdt het?
Om een beeld te krijgen van het rijgedrag is het belangrijk om het volgende te weten. In de Dacia Duster zit geen sportknop. Waar menig Crossover/SUV deze functie wel heeft, vind Dacia dit overbodig. Een eco knop zit er wel op maar ook deze is eigenlijk niet nodig. Het rijgedrag is afgestemd op het comfortabele door een combinatie van onafhankelijke McPherson veerpoten voor en onafhankelijke dwarsarmen achter. De Duster weet de diverse oneffenheden hiermee goed op te vangen maar leunt wel iets teveel in de bochten voor onze smaak.
De TCe 150 uitvoering is voorzien van een 1.3 liter, 4 cilinder turboblok dat 150 pk produceert. Een 0-100 km/u tijd van 9,7 seconden is voldoende om met het verkeer mee te komen en de automaat weet goed te reageren op diverse verkeerssituaties. Het enige moment dat de versnellingsbak wat onstuimig kan overkomen is tijdens het filerijden. Wanneer het verkeer op de snelweg weer op gang komt is het motorblok erg zuinig. Een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18.2 bij een snelheid van 100 km/u zijn nette scores voor een hoge auto. Wanneer je de voet van het gaspedaal haalt ontkoppeld de versnellingsbak van de motor en rolt de Duster door. Zo is het mogelijk om flinke afstanden naar het stoplicht toe te rollen voor een beter verbruik.
Sterke punten
Dat prijs nog steeds een belangrijk punt is voor Dacia is nog wel te zien. Er is echter beter omgegaan met deze restrictie door hierop te anticiperen in plaats van het te maskeren. Er is gebruikt gemaakt van de beste eigenschappen van goedkoper materiaal. Zo bestaat het dashboard volledig uit hard plastic maar is het één geheel met geïntegreerde uitsparingen voor de ventilatie. Hierdoor oogt het juist solide en sterk in plaats van goedkoop. De hoeveelheid ruimte voor een 4,34 meter lange SUV is ook uitstekend. Het lukt de Duster zelfs om een grotere opgegeven bagageruimte te hebben dan de langere Renault Kadjar. Wanneer de bank is neergeklapt is de 1623 liter aan bagageruimte absoluut één van de sterkste punten van de Dacia Duster.
Op de tweede zitrij is het mogelijk om goed achter de bestuurder te kunnen zitten. De achterzijde van de voorstoel heeft vrij een hoog uitgesneden sparing waar je knieën in passen. Zelfs voor mensen boven de 1.90 meter is het zitten achterin de Duster geen probleem
Zwakke punten
De hoeveelheid ruimte is natuurlijk prettig, maar de indeling niet helemaal. Zo heeft de Duster een vrij hoge tildrempel en is het niet mogelijk om een vlakke vloer te creëren. Vooral dat laatste kan erg vervelend zijn bij het doorschuiven van zware pakketten. Tevens is de goedkope afwerking van de bagageruimte niet zo goed gelukt als op het dashboard. Een ander punt is dat de vloer niet laag genoeg is voor je benen, met als resultaat weinig ondersteuning voor je bovenbenen.
Het instrumentencluster is niet altijd even overzichtelijk, zo ontbreekt er bijvoorbeeld een klok. Deze is alleen te vinden in het multimediascherm. Als je het start/stop systeem uit of aan zet, zal dit aangegeven worden op het instrumentencluster, voor 15 seconden. In de tussentijd is het niet mogelijk om je snelheid in getallen te lezen tenzij je de waarschuwing weg klikt.
Uitrusting
Het Prestige model in deze rijtest komt in de nieuwe kleur Orange Arizona. In combinatie met de 17 inch lichtmetalen velgen en de nieuwe LED verlichting – allebei in de vorm van de letter Y – is het een flinke facelift. Het 8 inch multimediascherm kan gekoppeld worden aan Apple Carplay of Android Auto. Een handig aspect gezien steeds meer mensen graag hun eigen besturingssysteem meenemen in een auto.
Keyless entry is aanwezig eveneens als 2 usb poorten voor- als achterin. Een achteruitrijcamera is vanaf het Prestige model standaard aanwezig en de 360 graden multiview camera is een 245 euro optie. Handig voor wanneer je vooruit probeert in te parkeren en er weinig ruimte is om dit te doen. Meer dan één keer betrapte ik mezelf dat ik éven de voorste camera aan deed voor iets meer overzicht.
Conclusie Dacia Duster
Dacia heeft een naam hoog te houden als het gaat om veel auto voor weinig geld. Met de steeds striktere emissieregelingen en striktere veiligheidssystemen is het lastig om dit op een budget te doen. Het is niet voor niks dat er zoveel A-segment modellen zijn verdwenen. Toch weet Dacia met de Duster een uitstekende compromis te vinden als het komt op prijs/kwaliteit. Het interieur voelt iets gedateerd maar het is ergonomisch goed ontwikkeld en overzichtelijk. Ook de motorisering is niet ondersteund met één of andere Mild-hybrid technologie, dat kost alleen maar geld. Nee, de Duster weet met bekende techniek van Renault een goed presterende auto neer te zetten.
De Dacia Duster zal niet voor iedereen zijn, het rijden in een Dacia komt bij sommige mensen nog steeds met een bepaalde reputatie. Maar voor gezinnen die een ruime, comfortabele gezinsauto zoeken en deze vaak met hun eigen geld betalen, is dit een uitstekende keuze. Als de Duster vervolgens nog is uitgevoerd met de TCe 100 Bi-fuel, dan is iedere LPG gereden kilometer een genot voor je gemoedsrust.