Dacia staat al jaren bekend om diens goedkope auto’s. Niet voor niets is het binnen Europa, en in Nederland, het best verkochte merk onder de particuliere koper. Ondanks de scherpe prijs, weet Dacia wel bijna ieder segment te bedienen. Zo is daar de goedkoopste elektrische auto, de Dacia Spring en de goedkoopste 7-zitter in de vorm van de Dacia Jogger. Wij reden echter met de Dacia Duster TCe 150 4×4. Misschien niet de goedkoopste SUV, maar wel de goedkoopste 4×4. Wat de meerwaarde is? Lees dan snel verder.

Sterke puntenZwakke punten
+ Versnellingsbak– Stoelen
+ Motorblok– Verlichting
+ Eenvoud– Stuurgevoel

Wat is de Dacia Duster TCe 150 4×4?

Op het eerste gezicht lijkt de Dacia Duster één van de zovele SUV’s die tegenwoordig zo populair zijn, maar dan voor 2023 voorzien van een nieuw logo en front. Toch is hier wat meer aan de hand. Achterop prijken namelijk de letters 4×4, iets wat dan weer een stuk zeldzamer is. Hiermee is de Duster tot meer in staat dan de verkeersdrempels in de gemiddelde vinex-wijk dan de meeste andere SUV’s. Dit blijkt ook wel uit het feit dat bijvoorbeeld verschillende waterschappen, muskusratbestrijders en staatsbosbeheer de Duster 4×4 in de vloot hebben. De 210 milimeter grondspeling lijkt niet bijzonder veel, maar doordat de wielen vrij ver op de hoeken geplaatst zijn, kan de Duster alsnog een flinke hellingshoek aan van 36 graden.

Daarbij komt dat de Dacia Duster met 1299 kilogram niet bijzonder zwaar is, waardoor de 150 Pk en 250 Nm koppel meer dan voldoende zijn.
Dacia biedt daarnaast met de Duster nog steeds de ruimte die we kennen. Zo is er voldoende plaats voor 5 personen en een flinke 467 liter bagage ruimte. Met de banken geklapt zelfs 1604 liter! Ook voor de caravantrekkers heeft de Duster met 1500 kilogram trekgewicht nog voldoende in huis.

Hoe rijdt de Dacia Duster TCe 150 4×4?

Doordat de Duster een vrij hoge SUV is, gaat instappen zeer eenvoudig. De stoel kent niet heel veel verstellingsmogelijkheden, maar is wel in hoogte verstelbaar. Het stuur is in diepte en hoogte verstelbaar. Een prettige zit is daardoor eenvoudig gevonden, over de stoelen zelf later echter meer. Bij het wegrijden valt direct op dat de Duster met name gericht is op comfort. Ondanks het meer dan potente blok, is de vering zacht en worden hobbels soepel glad gestreken. Keerzijde is uiteraard dat sportief rijgedrag ver te zoeken is. Dit is echter niet per se negatief. Het is juist prettig om te merken dat een fabrikant de keuze durft te maken voor comfort, in plaat van een faux sportief gevoel te willen creeëren.


In de twee weken dat de Duster is getest, stonden er eveneens twee lange ritten op de planning. Tweemaal richting Duitsland. Prettig is dat de Duster ook op hogere snelheden zeer comfortabel blijft. Het geluidsniveau is bij 160 á 170 kilometer per uur nog steeds dusdanig laag, dat een gesprek gewoon te voeren is. Wat ook opvalt, is de stabiliteit op deze snelheid. De Duster voelt niet nerveus aan en geeft al helemaal niet het gevoel op de limiet te zitten. Er is zelfs nog voldoende koppel beschikbaar om ook met die snelheden nog even snel een inhaalactie in te zetten. Het gemiddelde verbruik over deze twee weken van 1 op 13,5 is met deze snelheden ook zeer netjes. Wie overigens netjes 100 kilometer per uur rijdt, zal eerder tegen verbruikscijfers van 1 op 18 aankijken, erg netjes voor dit formaat auto.

Sterke punten

Hierboven spraken we al even kort over het adequate motorblok. De 1.3 liter 4 cilinder is dan ook een zeer prettig blok. Voldoende koppel laag in de toeren, waardoor er vanaf 2000 tpm al meer dan voldoende versnelling is. De ruim 10 seconden die de Dacia er over doet om 100 kilometer per uur te halen, zijn gevoelsmatig dan ook een stuk sneller. Eenmaal op snelheid zorgt de lange zesde versnelling daarnaast dus voor een aangenaam verbruik en voldoende rust aan boord. Bij 130 kilometer per uur draait de motor nog geen 3000 tpm.

De versnellingsbak zelf is overigens ook zeer prettig. De pook is kort en kent duidelijke en korte slagen. Door de slim gekozen tandwielverhoudingen zijn de versnellingen welliswaar kort (50 in z’n vijf is geen enkel punt), maar is er wel vanaf een zeer laag toerental dus dat hoge koppel. Wat zeker in off-road gebruik zeer prettig is, omdat de kans op ingraven dan een stuk kleiner is.
Positief is ook de eenvoud aan boord. Ja er is een (touchscreen) multimediascherm, maar bijna alle functies gaan nog met fysieke knoppen. Erg prettig is ook dat er geen uitgebreide, ingewikkelde menustructuur is. In de Duster is het echt een kwestie van starten en rijden. Iets waar veel andere merken dus nog wat van kunnen leren.

Zwakke punten

De stoelen zijn al eerder aangehaald. Een prettig zit is snel gevonden, deze zit lang volhouden is echter een ander verhaal. De zitting is net te kort, waardoor de benen niet goed ondersteund worden. Daarnaast is de stoel, zelfs in de hoogste stand, net niet hoog genoeg. Gevolg is dat dat de bovenbeen dus geen ondersteuning hebben en al het gewicht dus over je zitvlak verdeelt wordt. De stoel is hierbij in eerste instantie lekker zacht, maar je zakt er dus net te ver in weg. Na twee uur rijden is stoppen dan ook bijna noodzakelijk. Daarnaast bieden de stoelen weinig zijdelingse steun, wat zeker off-road zorgt voor schuiven over de zitting. Nu kan iedereen dit anders ervaren, dus plan bij eventuele aanschaf een lange proefrit.


Ondanks de LED-verlichting is het zicht daarnaast eveneens zeer matig. Midden in de nacht, over een donkere snelweg is het zicht te smal en niet ver genoeg vooruit, waardoor grootlicht haast noodzakelijk is.
Dat er gekozen is voor comfort, vertaald zich ook in het stuurgevoel. Sportief zwaar is dan ook niet nodig. Nu is de besturing echter wel erg licht, waardoor ieder gevoel ontbreekt. Daarnaast zorgt het hoge koppel ervoor dat er, in 2 wheel drive, op dwarsrichels, maar ook in bochten, flinke aandrijfreacties in het stuur kunnen optreden. Zonde, omdat de auto verder dus zeer veel rust weet te bieden.

Uitrusting

De uitvoering die wij mee kregen is voorzien van alle (bij Dacia) mogelijke opties. In de praktijk komt dit neer op dat er niets gemist wordt, plus nog wat extra’s. Zoals bijvoorbeeld de stoelverwarming, 360 graden camera, Android Auto/Apple Carplay (bedraad) en een dode hoeksensor. Grootste party trick is natuurlijk de vierwielaandrijving. Met een draaiknop op de middentunnel is de aandrijving in te stellen in drie standen: 2 Wheel Drive, Auto en 4 WD Lock (tot 90 km/u). Dit biedt naast goede off-road kwaliteiten ook de nodige grip in gladde omstandigheden. In ‘auto’ modus schakelt de Duster zelf naar de meest optimale vorm van aandrijving. Dit gaat overigens ongemerkt. Voor steilere afdalingen is de Duster daarnaast eveneens voorzien van Hill Descent Control, die dus een veilige snelheid vasthoudt tijdens het afdalen.

Conclusie Dacia Duster TCe 150 4×4

Voor een catalogusprijs van €34.950,- biedt Dacia met de Duster een zeer veelzijdige auto. Het nieuwe front zorgt dat de Duster weer volledig bij de tijd is en zorgt daarnaast voor een minder belegen uiterlijk. De groene kleur (Lichen Kaki KQM) maakt het helemaal af! Voor deze prijs krijg je dan een zeer soepel blok, fijne versnellingsbak en een prima afwerking. Het interieur is zelfs een prettige plek om te zijn, waar dit in het verleden bij Dacia nog wel eens anders was. De Duster weet te overtuigen, met name voor wie regelmatig wat moet trekken, of buiten de gebaande paden komt is de Duster een auto om rekening mee te houden! Wel even wat langer proefzitten, want de stoelen zijn niet voor iedereen prettig.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *