Twee jaar geleden bracht Dacia de Spring. Een kleine, goedkope elektrische auto voor in de stad. In de afgelopen periode bleek de Dacia Spring goed te verkopen, de teller staat op moment van schrijven op ruim 110.000 stuks binnen Europa. De eerste Dacia Spring had maar een zeer magere 45 pk. Snelweg was daardaar eigenlijk al niet ideaal. Dacia heeft naar haar klanten geluisterd en nu is er de nieuwe Dacia Spring 65. Met een nieuwe 65 pk motor. Of dit voldoende is om de Spring ook buiten de stad te gebruiken? Lees het in onze Rijtest van de Dacia Spring 65 Extreme.

Sterke PuntenZwakke Punten
+ 65 pk– Banden
+ Communicatief onderstel– bijgeluiden
+ Ruimte– zicht naar buiten voor lange personen

Wat is de Dacia Spring 65 Extreme

De Dacia Spring doet het niet alleen qua verkopen goed. NCAP heeft namelijk de nieuwe Green NCAP, die kijkt naar hoe milieuvriendelijk een auto is. Hier scoort de Spring de volle vijf sterren. Dit heeft met name te maken met het lage gewicht (935 kilo!), waardoor een kleinere accu toereikend is. Dacia heeft onderzocht dat ruim 75% van de klanten dan ook oplaadt via een regulier stopcontact. De 25 kWh accu is met een kleine 11 uur dan ook weer volledig vol. Waardoor een nachtje opladen dus genoeg is. Overigens kan de Spring 6,6 kW AC laden. Kiezen voor een laadpaal levert dan een laadtijd op van ongeveer 3 uur en 45 minuten.

De Spring is gepresenteerd als Extreme uitvoering. De 65 motor is echter wel leverbaar op iedere uitvoering. De Extreme uitvoering komt met de kleur Slate Blue. Verder is deze voorzien van koperen details aan het exterieur en in het interieur. Zeker van binnen geeft dit de Spring net wat meer uitstraling.

Hoe rijdt de Dacia Spring 65 Extreme

Een prettige zit in de Spring is snel gevonden, ondanks de zeer beperkte verstelmogelijkheden van de stoel. Langere mensen hebben misschien wel last van de vrije lage voorruit, waardoor zij tegen het dak aan kijken. Sturen gaat licht en zonder al teveel gevoel. Zonde, omdat het onderstel dus wel communicatief is. Ook wanneer de weg slechter is, blijft de Spring stabiel en zeer precies te plaatsen. In de stad komt de Spring perfect tot zijn recht.

Het formaat is natuurlijk aan de kleine kant, waardoor je haast geneigd bent tussen de rijen auto’s naar voren te rijden. Ook op de buitenwegen komt de Spring echter prima uit de voeten. Door de 65 pk zal het nooit een strepentrekker worden, maar in tegenstelling tot de zwakste motorisering wordt je nu niet constant opgeduwd door ander verkeer. Ook de snelweg is goed te doen, zeker in Nederland waar op de meeste trajecten toch maar 100 km/u gereden mag worden. Wel is de Spring redelijk zijwind gevoelig. Het gevolg van de hoge, maar smalle opbouw. Zeker bij een hogere snelheid, kunnen er wat reacties in het stuur optreden.

Sterke Punten

De 65 pk hebben een positieve uitwerking op de inzetbaarheid. De topsnelheid is nog steeds begrensd op 125 km/u. Toch sprint de Spring nu in 13,7 seconden naar de 100 km/u. Vergelijkbaar met de gemiddelde A-segment benzineauto. Tot 50 km/u gaat zelfs in 3,9 seconden! Zeker in de stad is dit erg prettig, ook omdat de Spring klein is. Snel door het verkeer heen en gebruik maken van ieder gaatje kenmerken de Spring. Op hogere snelheid rijdt de Dacia voor het formaat overigens ook nog steeds volwassen.

Positief is ook kofferruimte. Die kent weliswaar een tildrempel, maar heeft toch 300 liter inhoud. Achterin kunnen volwassen personen ook prima zitten, als het maar niet richting Zuid-Frankrijk is.

Zwakke Punten

Het toegenomen vermogen heeft helaas ook een ander effect. De banden hebben, met name in de regen, flinke moeite om met het vrijkomende koppel om te gaan. Het ESP grijpt laat in, waardoor flink veel wielspin optreedt. Ook in de bochten ontbreekt het dan aan grip, wat ervoor zorgt dat de Dacia snel over de voorwielen naar buitenkant bocht glijdt. Dacia zelf weet aan ons te bevestigen dat dit met name door de bandenkeus komt, waar dus gekozen is voor onbekend Chinees merk. Op deze manier drukt Dacia de vanaf prijs verder omlaag.

Ondanks dat de Dacia op snelheid omgevingsgeluiden goed buiten weet te houden, zijn ruitenwissermotor, knipperlichtverklikker en aanjager nadrukkelijk aanwezig. Echt heel storend wordt het nooit, maar door het ontbreken van een verbrandingsmotor (de Renault Kwid diende als basis voor de spring), valt het wel extra op. Verder is goed opletten of je wel goed zicht hebt uit de Spring. Met mijn 1.85 ging het net, maar als je iets langer bent, heb je kans dat je constant gebukt moet zitten om naar voren te kijken.

Uitrusting

Er is airco, een speed limiter en een display met navigatie en bluetooth telefoon verbinding. Apple Carplay en Android Auto ontbreken helaas. Ondanks de vele goedkope plastic onderdelen, bieden de koperkleurige accenten echter wel de nodige ambiance in het interieur. De rubber matten op de vloer en in de laadruimte zijn eveneens prettig en zeer eenvoudig schoon te maken.

Conclusie

De Dacia Spring is nog steeds de goedkoopste nieuwe elektrische auto van Nederland. Ook met de nieuwe 65 pk motor blijft de Spring deze titel behouden. Prettig hierbij is dat de Spring nu ook zeer goed inzetbaar is op de snelweg. Al blijven echt lange afstanden, door het kleine accupakket en 30 kW snelladen, een lastig verhaal. Feit is wel dat de Spring nog steeds een zeer interessant aanbod is en dit komt niet enkel door de prijs. Wel even fatsoenlijke banden bij de aankoop onderhandelen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *