Naast de gewone Ceed en de Xceed heeft Kia ook de ProCeed in zijn programma: een fraai gelijnde stationwagen. Door zijn sportieve uiterlijk trok deze onze aandacht. Zou hij even fijn rijden als dat hij eruit ziet? Om daar achter te komen, gingen we een weekje met een Kia ProCeed GT-PlusLine op pad.
Haaievinnen
In stralend rood is de Kia ProCeed een mooie auto om te zien. Aan de voorkant prijkt een forse bumper met een soort splitter onder het typische Kia-gezicht. Maar het is de achterkant die de show steelt: de aflopende daklijn en de schuine achterruit geven de ProCeed bijna een coupé-achtige uitstraling. Opvallend zijn de achterlichten, die in een dunne lijn de hele breedte bestrijken. Kia zal het niet erg vinden dat menig automobilist de ProCeed zal verwarren met de Porsche Panamera.
Dagrijverlichting in de vorm van vier losse lampjes in elke koplamp verraden dat Kia wel meer van Porsche heeft afgekeken. Door zijn sportieve lijnen en glanzend zwart gespoten details onderscheidt de Kia ProCeed zich duidelijk van zijn gewonere broertje: de Ceed Sportswagon. Chromen sierlijsten maken de auto helemaal af, waaronder de opvallende chromen haaienvin op het achterste ruitje.
Ouderwetse vierpitter
De Kia ProCeed is verkrijgbaar met vier motoren: een 1.6-liter diesel met 136pk of drie benzinemotoren: een 1-liter met 120pk, de door ons geteste 1.4-liter met 140pk of de exclusief voor de ProCeed GT beschikbare 1.6-liter met 204pk. Allemaal traditionele verbrandingsmotoren dus: voor de ProCeed geen hybride of elektrische varianten.
Dit is direct de zwakke plek van de Kia ProCeed. In dit segment wordt een aantal goede hybrides aangeboden, die krachtiger en tegelijkertijd zuiniger zijn dan de benzinemotor in de ProCeed. Als je de auto niet nodig hebt om een flinke aanhanger te trekken, rijst dan ook de vraag waarom je voor de Kia ProCeed zou moeten kiezen. Het is geen uitblinker. Het uitrustingsniveau en de gebruikte materialen van de GT-PlusLine zijn uitstekend maar het is geen superluxe auto. Met zijn 140pk komt de ProCeed prima mee, maar ondanks zijn uiterlijk is hij niet echt heel sportief.
Dit laatste is deels te danken aan de zeventraps automaat. Deze doet de ProCeed tekort. Bij gas geven moet je even geduld hebben tot de automaat de juiste versnelling heeft en de auto daadwerkelijk versnelt. Helaas heeft het knopje ‘sport’ in de middenconsole geen invloed op het schakelgedrag. Door middel van de pook of de hendels achter het stuur kun je zelf ingrijpen, maar eigenlijk wil je dat niet.
Rijden in de Kia ProCeed is echter geen straf. Hij stuurt lekker en hij is prettig afgeveerd. Met name in de sport-stand reageert het gaspedaal heel direct. Ondanks het formaat voelt de Kia ProCeed niet als een heel grote auto. Alleen als je snel een bocht wil nemen, merk je dat je met een lange auto onderweg bent. Ondanks de winterbanden onder onze testauto haalden we een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 14,5 en dat is natuurlijk heel keurig voor zo’n flinke benzine-auto.
Verwarde assistenten
De Kia ProCeed is voorzien van de laatste snufjes, maar die werken niet altijd feilloos. De rijbaanassistent wil de auto naar de rechterlijn sturen. Bij het inhalen op de snelweg stuurt de auto zichzelf naar het midden van de weg en moet je actief tegensturen als je niet te dicht bij brede vrachtwagens op de rechterbaan wil komen. De adaptive cruise control laat zich makkelijk bedienen maar het systeem twijfelt regelmatig tussen gas geven of remmen. Regelmatig verschijnt de melding dat je het stuur moet vasthouden, ook als je die gewoon vast hebt.
Ondanks de kleine achterruit is het zicht rondom prima. De dode-hoekassistent houdt bovendien een oogje in het zeil. Deze is vooral handig als je achteruit een uitrit of parkeervak uit wil: de auto kan als het ware om het hoekje kijken. De achteruitrijcamera toont een duidelijk beeld op het scherm, ook als het donker is. Het start-stop-systeem werkt heel direct en schakelt snel de motor uit, soms zelfs al voordat je helemaal stilstaat.
Veel knopjes
De Kia ProCeed is voorzien van een degelijk en net interieur met fijne materialen. De stoelen zijn diep en zitten prima. De zitpositie is erg laag. Achterin wordt het sterk aflopende dak gecompenseerd door een inkeping in het dak, zodat volwassenen op de achterbank ook voldoende hoofdruimte hebben. Een groot glazen panoramadak, dat ook nog eens open kan, zorgt voor extra licht in het interieur.
Het strakke dashboard valt vooral op door de hoeveelheid knopjes. We waarderen dat het multimediascherm met zijn 8 inch niet overheersend groot is, maar zijn er aparte knopjes nodig voor voor de radio en de media, of voor de kaart en de navigatie? Het stuur is ook behangen met knoppen. Zo heeft het stuur maar liefst vier tuimelknoppen. We kozen regelmatig de verkeerde.
Het sportieve stuur ligt heerlijk in de hand. Het stuur is niet volledig rond, maar het vlakke stukje onderop went gelukkig snel. Achter het stuur een bijna ouderwets dashboard: een analoge snelheidsmeter en toerenteller, met een klein digitaal schermpje tussenin. Dit is echter prima afleesbaar en toont de informatie die je graag wil zien.
Lekker warm
Het interieur is voorzien van enkele fijne snufjes. In eerste instantie leek stoelverwarming ons wat overbodig, laat staan stuurverwarming, maar tijdens de gure herfstdagen hadden we deze al snel elke rit aan staan. Heerlijk, zo’n warm stuur in je handen! Bij de Kia ProCeed is zelfs de achterbank voorzien van verwarming, dus ook achterin heeft niemand koude billen. Het JBL-geluidssysteem produceert een geweldig geluid, veel beter dan je in deze klasse zou verwachten.
Achterin heb je natuurlijk een heel ruime bagageruimte: maar liefst 594 liter! Onder de grote, vlakke laadvloer zijn allerlei grote en kleine vakken verstopt, zodat je nog meer kwijt kan. Spullen in deze vakken gaan wel snel rammelen op een hobbelige weg. Als je bagage nog steeds niet past, dan is de achterbank in drie stukken neer te klappen. De kofferbak is bereikbaar met een handige elektrisch bedienbare achterklep.
Conclusie
De Kia ProCeed is een schitterende auto om te zien, en we hadden hoge verwachtingen. Het bleek ook zeker een fijne, comfortabele auto. Helaas is het rijgedrag minder sportief dan zijn uiterlijk doet vermoeden. De GT-versie zal dit beter doen, maar die is duurder. Op zichzelf is de 1.4-liter benzinemotor heel prettig en is het verbruik keurig.
Alleen in het segment waar de ProCeed zich bevindt, zijn veel interessante hybrides te krijgen, die niet alleen krachtiger zijn, maar ook zuiniger. Kia komt binnenkort zelf met hybride versies van de Ceed en de XCeed, maar niet van de ProCeed. Het enige echte voordeel van de Kia ProCeed op deze hybrides is zijn trekgewicht, maar verder is de Kia ProCeed vooral een overblijfsel van een tijd die voorbij lijkt, en dat is heel jammer.
De Kia ProCeed staat bij de dealer vanaf 30.995 Euro. De door ons geteste uitvoering (GT-PlusLine, 1.4 liter T-GDi benzinemotor) begint vanaf 34.995 Euro.