Sterktes | Zwaktes |
– Aandrijflijn | – Hoofdruimte |
– Design | – Weinig vernieuwend |
– Rijeigenschappen |
Misschien wel een van de mooiste coupés op de markt. De BMW 440i combineert een iconische motor met een stijlvol design. Volgens vele een echte rijdersauto en de enige met een zes cilinder in de normale BMW 4 Serie reeks. Maakt deze sportieve coupé zijn verwachtingen waar?
Wat is de BMW 4 Serie Coupé?
De BMW 4 Serie is sinds 2013 op de markt en moest de carrosserievarianten cabriolet en coupé van de BMW 3 Serie gaan vervangen. Ondanks dat beide modellen hetzelfde platform delen, is de 4 Serie Coupé langer, lager en breder dan zijn voorganger, de BMW 3 Serie Coupé. Door zijn lage zwaartepunt en een ideale gewichtsverhouding van 50:50 is het een echte rijdersauto. In 2017 kreeg de BMW 4 serie een facelift en is leverbaar als Coupé, Grand Coupé en Cabriolet.
Hoe rijdt hij?
De BMW 440i xDrive Coupé die we testen is standaard uitgerust met vierwielaandrijving en het optionele adaptieve M sportonderstel. Veel grip en een strakke wegligging zijn duidelijk kenmerkend voor het adaptieve onderstel, wat door middel van verschillende rijmodus het onderstel afstelt voor de gewenste rijeigenschappen. De sportieve rijders onder ons zullen met enige regelmaat de sport modus willen activeren: De wielen plakken aan het asfalt, de variabele stuurbekrachtiging wordt zwaarder en de krachtige 330 pk sterke zes-in-lijn komt tot leven.
In de sportstand voelt de BMW 440i aan als een BMW M4, maar dan zonder schreeuwende uitlaat en iets minder extreem. Ondanks de toegenomen dosis sportiviteit, biedt het onderstel dankzij de adaptieve dempers nog altijd genoeg comfort. De automaat schakelt soepel en de heerlijke stoelen en fijne zitpositie zorgen voor een uitermate comfortabele rit. Uiteraard zijn de stoelen op alle mogelijke manieren verstelbaar, zelfs de wangen van de stoelen zoals we van BMW gewend zijn.
Sterke punten
Je kunt er eigenlijk niet omheen, het hart van de BMW 440i. De oersterke 3 liter zes-in-lijn met wederom een enkele turbo levert 330 pk en produceert een heerlijk grommend zescilinder geluid. Het kenmerkt het sportieve karakter van de auto en zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5 seconden. De 8-traps automaat schakelt soepel en vlot en zelfs met de schakelflippers op het stuur reageert de automaat snel. Vanbinnen is het dashboard overzichtelijk en het interieur is netjes afgewerkt. Je kunt echt merken dat deze auto de focus legt op de bestuurder.
Zwakke punten
Prachtig, zo’n coupé. Over het uiterlijk valt eigenlijk weinig op- of aan te merken. Natuurlijk, over smaak valt te twisten maar wat mij betreft een van de mooiste coupés op de markt momenteel. Maar perfect is hij niet. De hoofdruimte vanbinnen valt tegen en in een normale zitpositie (stoel op de laagste stand natuurlijk) raak ik met mijn haar het dak. Ondanks dat de beenruimte achterin beperkt is, valt het mee. Met vier volwassenen in de auto is dan ook te doen, natuurlijk moeten de stoelen wel wat verschoven worden dan. Verder is het interieur weinig vernieuwend. Gelukkig komt er binnenkort een nieuw model van de BMW 4 serie uit.
Uitrusting
Hetgeen wat als eerste opviel tijdens het instappen de auto de gordel aangeeft tijdens het instappen. Handig, want de deuren van een coupé zijn vaak langer dus kun je moeilijk bij de gordels. Na het aandoen van de gordel trekt het mechanisme zichzelf automatisch in. Verder is de auto voorzien van alle nodige luxe, een panoramadak en verschillende BMW M opties. De optionele M Performance remmen zijn extra groot en zijn, gezien de snelheid waarmee de BMW 440i over de weg kan vliegen, aan te raden.
Het interieur is stijlvol afgewerkt. Het rood bruin lederen interieur staat chique in combinatie met de donkere BMW Individual metallic lak. Het BMW M stuur ligt erg lekker in de hand en het digitale display werkt soepel en is overzichtelijk. De tellers van het digitale instrumentenpaneel wijzigen aan de hand van de geselecteerde rijmodus. Ook over de veiligheid is nagedacht, de BMW 440i is uitgerust tal van actieve en passieve veiligheidssystem zoals adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning en aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp.
Conclusie BMW 440i Coupé
Sportief, stijlvol en een pracht van een aandrijflijn maken het een echte rijdersauto. Een wolfs in slaapkleren, als je de dubbele uitlaatpijpen achter even wegdenkt. Ondanks de forse prijs van net iets meer dan €100.000 voldoet de auto aan alle verwachtingen. Alleen jammer van de hoofdruimte, gelukkig krimpen we vanzelf naarmate we ouder worden. Binnen enkele maanden wordt deze generatie BMW 4 Serie opgevolgd door de nieuwe generatie, met de herkenbare nierengrill. Of dat die net zo lekker rijdt is nog maar de vraag….
(foto’s met dank aan Romano de Vries fotografie en Andrej Guscins).